
Ο στρατηγικός στόχος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του IMO που αφορά την ισότητα των φύλων και την ενδυνάμωση των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, βρέθηκε στο επίκεντρο της συζήτησης στο WISTA Med Conference 2019, το οποίο πραγματοποιήθηκε τον Μάιο στην Πύλο.
Στο διήμερο συνέδριο, το οποίο διοργάνωσε με ιδιαίτερη επιτυχία η WISTA Hellas, παρευρέθηκαν μέλη της WISTA από όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων η κα Σαντάν Καπτάνολγου, πρόεδρος της BIMCO και επικεφαλής του ομίλου Kaptanoglu, καθώς και η πρόεδρος της WISTA International και Co-CEO της Tototheo Maritime κα Δέσποινα Παναγιώτου- Θεοδοσίου.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης δημόσιας εμφάνισής της ως προέδρου της BIMCO, η κα Καπτάνογλου εστιάστηκε ιδιαίτερα στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς επεσήμανε πως είναι επιτακτική ανάγκη η αναθεώρηση πρακτικών του παρελθόντος αναφέροντας χαρακτηριστικά πως «Στην Κωνσταντινούπολη αυτή τη στιγμή βρέχει λες και είναι χειμώνας». Η νέα πρόεδρος της BIMCO δήλωσε μάλιστα πως η σημαντικότερη πρόκληση για τη διεθνή ναυτιλία είναι η περαιτέρω μείωση των εκπομπών αεριών του θερμοκηπίου, παρότι δεν υπάρχει καμία απολύτως αμφιβολία πως τα πλοία αποτελούν τα αποτελεσματικότερα και περιβαλλοντικά φιλικότερα μέσα μεταφοράς του παγκοσμίου εμπορίου.
Αναφορικά με τις κυρώσεις και τις πολιτικές προστατευτισμού, η κα Καπτάνογλου, αναφερόμενη στους διεθνείς ηγέτες, περιέγραψε την κατάσταση εύστοχα χρησιμοποιώντας την παροιμία «όταν ο ιμάμης λοξοδρομεί, οι πιστοί παρεκτρέπονται», ενώ εξέφρασε την άποψη πως οι κυρώσεις δεν είναι ποτέ προς όφελος της παγκόσμιας οικονομίας -και κατά συνέπεια της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ τόνισε πως αν δεν υπήρχε πετρέλαιο, κανείς δεν θα νοιάζονταν για τις χώρες της ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.
Η πρόεδρος της BIMCO επεσήμανε πως οι τιμωρητικές πολιτικές έχουν δραματικές επιπτώσεις, κυρίως στους απλούς πολίτες, ενώ ανέφερε πως παρότι «υπάρχει αρκετό ψωμί για όλα τα κράτη, μερικά θέλουν ακόμη περισσότερο. Ζούμε σε μια περιοχή του πλανήτη από την οποία όλοι θέλουν από ένα κομμάτι. Αυτό οδηγεί σε ανταγωνισμό και ενίοτε σε συγκρούσεις. Τι είμαστε άραγε πραγματικά μπροστά στις υπερδυνάμεις; Αυτοί είναι οι ελέφαντες, εμείς τι είμαστε;» αναρωτήθηκε η κα. Καπτάνογλου.
Σημειώνεται πως σύμφωνα με την κα Καπτάνογλου, η BIMCO ετοιμάζει μια σχετική «ρήτρα κυρώσεων», η οποία θα είναι διαθέσιμη μέχρι το τέλος του έτους.
Η επικεφαλής του ομίλου Kaptanoglu δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην εγκατάσταση scrubbers στα πλοία, τονίζοντας πως πρόκειται για μια καθαρά εμπορική απόφαση, ενώ επεσήμανε πως πρόσφατα η BIMCO, σε συνεργασία με την INTERTANKO, δημοσίευσαν ένα Q&A που αφορά τα scrubbers.
Στο ζήτημα των κυρώσεων αναφέρθηκε και ο κ. Γιώργος Δ. Γουρδομιχάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της Phoenix Shipping & Trading S.A., ο οποίος εκτίμησε πως θα υπάρξει κλιμάκωση της έντασης ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο Ιράν, ενώ επεσήμανε πως σήμερα πλοία ινδικών συμφερόντων διεξάγουν εμπόριο που οι Έλληνες πλοιοκτήτες δεν μπορούν να διεκδικήσουν λόγω των εμπορικών κυρώσεων, σε σημαντικά υψηλότερα από την αγορά ναύλα.
Στο ίδιο πλαίσιο κινήθηκε και η παρέμβαση του κ. Ματθαίου Λω της Blue Planet Shipping, ο οποίος ανέφερε πως η διαθεσιμότητα επαρκών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, καθώς και οι τιμές που αυτά θα διατίθενται στην αγορά αποτελούν σημαντικές ανησυχίες για την ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς η μίξη καυσίμων ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα συμβατότητας.
Κατά την παρουσίασή της, η κα Δέσποινα Παναγιώτου- Θεοδοσίου παρουσίασε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία αναφορικά με την απασχολησιμότητα των γυναικών στη ναυτιλιακή βιομηχανία, επισημαίνοντας πως μόνο το 1% του παγκόσμιου ναυτεργατικού δυναμικού είναι γυναίκες. Αναφορικά με τους φιλόδοξους στρατηγικούς στόχους των Ηνωμένων Εθνών και του IMO, η κα Θεοδοσίου τόνισε την ανάγκη ανάπτυξης KPIs, τα οποία θα μετρούν την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί.
Στο τελευταίο πάνελ, το οποίο αφορούσε τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες για τα λιμάνια της Μεσογείου, ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος, Πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης και Διευθύνων Σύμβουλος της Arkas Hellas S.A. ανέφερε πως ο Πειραιάς εξελίσσεται σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό λιμάνι για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου. Ο κ. Κωστόπουλος προσέθεσε πως η άνοδος του παγκοσμίου εμπορίου θα ευνοήσει όσα λιμάνια καταφέρουν να προσαρμοστούν γρήγορα στη νέα εποχή, καθώς και όσα διαθέτουν επαρκή συνδεσιμότητα με τη στεριά.
Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, ο κ. Ηλίας Μπίσιας, διευθυντής των Ναυτικών Χρονικών και της Isalos.net παρουσίασε ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ευρήματα, τα οποία αφορούν το κοινωνιολογικό προφίλ αλλά και τις προτιμήσεις των πρωτοετών σπουδαστριών που φοιτούν στις ελληνικές Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Ο κ. Μπίσιας εστιάστηκε στη διαφοροποίηση που παρουσιάζουν οι γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες σπουδαστές αναφορικά με τους προτιμώμενους τύπους πλοίων αλλά και τους λόγους επιλογής του ναυτικού επαγγέλματος, ενώ παρουσίασε τα κριτήρια με τα οποία οι νέες σπουδάστριες επιλέγουν ναυτιλιακές εταιρείες. Ο κ. Μπίσιας δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ανάγκη ανάπτυξης διαλόγου επικοινωνίας με τη νέα γενιά, καθώς και στην επίτευξη ισορροπίας των σχέσεων -και όχι απαραίτητα ισότητα- ανάμεσα στα 2 φύλα, στο ιδιαίτερα πολυπολιτισμικό περιβάλλον της ναυτιλίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τουλάχιστον τέσσερις άνθρωποι σκοτώθηκαν σήμερα από την ισχυρή έκρηξη που σημειώθηκε στο λιμάνι Σαχίντ Ρατζάι της πόλης Μπαντάρ Αμπάς στο νότιο Ιράν, σύμφωνα με…
Ο αριθμός των τραυματιών από την ισχυρή έκρηξη που σημειώθηκε νωρίτερα σήμερα στο λιμάνι Σαζίντ Ρατζάι, στην πόλη Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν, ανήλθε σε…
Διαχρονικά, αρχής γενομένης από την ίδρυσή τους, το 1931, τα Ναυτικά Χρονικά εστιάζουν την προσοχή τους σε κάθε σημαντική εξέλιξη, η οποία ενδεχομένως επηρεάζει…
To βυθισμένο superyacht «Bayesian» του εκλιπόντος Βρετανού μεγιστάνα Μάικ Λιντς πρόκειται να ανελκυστεί από τον βυθό της θάλασσας, με τις εργασίες να ξεκινούν μέχρι…
Οι προκλήσεις για τη ναυλαγορά των LNG carriers παραμένουν έντονες, καθώς το ανοδικό μομέντουμ που κατεγράφη πριν από μερικές εβδομάδες δεν διατηρήθηκε και πλέον…
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) εξετάζει το ενδεχόμενο να θέσει επιπλέον περιορισμούς στις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων από ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Μάλιστα, δεν αποσκοπεί απλώς στην…
Ισχυρό είναι ήδη το πλήγμα των εμπορικών εντάσεων ανάμεσα στο Πεκίνο και την Ουάσιγκτον για την Boeing, καθώς η εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών αντιμετωπίζει σημαντικά…
Καθώς η Κίνα «βλέπει» την εγχώρια κατανάλωση να επιβραδύνεται και ενώ η πίεση εντείνεται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, το Πεκίνο στρέφεται στη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ