
Από το σύνολο των 500 εκατομμυρίων τ.χλμ. ωκεανών παγκοσμίως, μόνο τα 55 εκατ. χλμ., ήτοι 13% του συνόλου εκτιμάται, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, ότι δεν έχουν υποστεί έντονη εκμετάλλευση από ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως το ψάρεμα.
Αντιθέτως οι ακτές των θαλασσών έχουν υποστεί έντονη εκμετάλλευση, με τις «αγνές» παράκτιες περιοχές να έχουν περιοριστεί κοντά στους πόλους και σε κάποια αραιοκατοικημένα νησιά του Ειρηνικού.
Ο άνθρωπος εξαρτάται από την θάλασσα για να βιοποριστεί, να εξασφαλίσει τροφή καθώς και τα 3/4 του οξυγόνου του.
Μέσω των ωκεανών διεξάγεται επίσης το μεγαλύτερο ποσοστό του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ υπολογίζεται ότι 2,8 δις άνθρωποι σε παγκόσμιο επίπεδο έχουν ως βασικά συστατικά της διατροφής τους τα ψάρια και τα θαλασσινά.
Οι θαλάσσιες περιοχές που θεωρούνται «άγριες» φιλοξενούν είδη, όπως ο καρχαρίας ή ο τόνος, των οποίων ο αριθμός, λόγω και της αργής αναπαραγωγής τους, μειώνεται συνεχώς. Ακόμα και τα πιο αυστηρά μέτρα συντήρησης της πανίδας σε προστατευμένες θαλάσσιες περιοχές φαίνεται ότι δεν είναι ικανά να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από την ανθρώπινη δραστηριότητα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του World Economic Forum υπολογίζεται ότι μόνο το 4,9% της άγριας θαλάσσιας ζωής βρίσκεται σε προστατευόμενες θαλάσσιες περιοχές.
Οι μεγαλύτερες απειλές για την άγρια θαλάσσια ζωή
Η μεγαλύτερη απειλή για την ευημερία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων είναι η βιομηχανική αλιεία η οποία με την βοήθεια της τεχνολογίας εξαπλώνεται στο 55% των ωκεανών, αντιπροσωπεύοντας τέσσερις φορές μεγαλύτερη έκταση από την αντίστοιχη εκμετάλλευση των φυσικών πόρων στην ξηρά. Σε πολλά σημεία μάλιστα το ψάρεμα είναι τόσο έντονο, που ορισμένα θηρευτικά είδη ή οι θαλάσσιες χελώνες έχουν σχεδόν εξαφανισθεί.
Επιπλέον, η παγκόσμια κλιματική αλλαγή απόρροια της οποίας είναι μεταξύ άλλων και το λιώσιμο των πάγων, έχει καταστήσει ορισμένες αρκτικές περιοχές εύκολα προσβάσιμες πλέον σε αλιευτικά σκάφη και εμπορικά πλοία.
Πώς μπορεί να επέλθει αλλαγή;
Η προστασία της άγριας φύσης στους ωκεανούς απαιτεί συντονισμένες ενέργειες σε τοπικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, με βασικό στόχο τον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων της αλιείας, της ναυτιλίας, της εξόρυξης φυσικών πόρων και της απορροής λυμάτων.
Μόλις το 2015 και μετά από πολλές διαπραγματεύσεις, υπογράφηκε η Συμφωνία των Παρισίων, μία ιστορική στιγμή στην προσπάθεια διάσωσης του πλανήτη.
Σε αυτήν, για πρώτη φορά αναφέρθηκε ο ρόλος των ωκεανών στην κλιματική ισορροπία: η αναφορά αυτή σηματοδότησε μια μάλλον «συμβολική» νίκη για όσους οργανισμούς έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου, αλλά τουλάχιστον έθεσε τη βάση για περαιτέρω μελέτη του θέματος και για άμεση λήψη αποφάσεων.
Φωτό: Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ