
Εφευρετικοί και καινοτόμοι, οι πρόγονοί μας προσάρμοσαν τις κατασκευές των πλοίων τους ώστε να εξυπηρετήσουν εμπορικούς ή πολεμικούς σκοπούς.
Ήδη από το 9.000 π.χ., όπως μαρτυρούν ευρήματα οψιδιανού από τη Μήλο στην Αργολίδα, υπήρχε διακίνηση εμπορευμάτων στο Αιγαίο από τους Κυκλαδίτες. Τα κωπήλατα ή ιστιοφόρα πλοία των Μινωιτών έπλεαν στη Μεσόγειο μέχρι περίπου το 1.500 π.Χ., ενώ ο Όμηρος στον «νηών κατάλογο» της Ιλιάδας αναφέρει ότι στον τρωικό πόλεμο έλαβαν μέρος 1186 πλοία!
Ως προς τη μορφολογία, τα πρώτα, εμπορικά πλοία ήταν στρογγυλά, με τετράγωνα ιστία, ωστόσο η ανάγκη πιο ευέλικτων και γρήγορων πλοίων, λόγω πολεμικών εξστρατειών και εκτεταμένων πειρατικών επιθέσεων, δημιούργησε τις τριαντακοντόρους, τις πεντηκοντόρους, τις διήρεις και αργότερα τις τριήρεις.
Τα δύο πρώτα είδη χρησιμοποιήθηκαν ευρέως κατά τον τρωικό πόλεμο και ήταν εξοπλισμένα με έμβολο και επικουρικό ιστίο.
Οι διήρεις είχαν δύο σειρές κουπιών σε κάθε πλευρά, που τους επέτρεπε να αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα, χωρίς αύξηση του μήκους τους. Η πλοήγηση επιτυγχανόταν με τα δύο μεγάλα κουπιά της πρύμνης. Το σύνηθες μήκος τους ήταν 32 μέτρα και το πλάτους τους περίπου 5.
Εξελιγμένη μορφή τους αποτέλεσαν οι τριήρεις, πλοία ευέλικτα, χαμηλά και ελαφρά, με ρηχή καρίνα και τρεις σειρές κουπιών σε κάθε πλευρά, που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στους περσικούς πολέμους. Η αύξηση των κωπηλατών εξασφάλιζε στο σκάφος τριπλάσια ισχύ, χωρίς να αλλάζει το μέγεθος, ενώ η ταχύτητά της έφθανε τα 12 ναυτικά μίλια ανά ώρα.
Όσον αφορά το υλικό κατασκευής σώζεται η σχετική κατατοπιστική μαρτυρία του Θεόφραστου: «Το έλατο, το πεύκο και το αγριοκυπάρισσο είναι γενικά χρήσιμα στη ναυπηγική, διότι οι τριήρεις και τα υπόλοιπα πολεμικά πλοία κατασκευάζονται από έλατο, λόγω της ελαφρότητάς του και τα εμπορικά πλοία από πεύκο, επειδή δε σαπίζει. Μερικοί όμως κατασκευάζουν και τριήρεις από αυτό, επειδή δε βρίσκουν αρκετό έλατο».
Η τριήρης χρησιμοποιήθηκε στη ναυμαχία της Σαλαμίνας το 480 π.Χ., μια από τις αποφασιστικότερες ναυτικές συγκρούσεις της παγκόσμιας ιστορίας και ορόσημο για την Ελλάδα αφού ξέφυγε από τον κίνδυνο του περσικού επεκτατισμού.


ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Σε τροχιά υλοποίησης τίθενται δύο έργα αναβάθμισης λιμενικών υποδομών στη Σούδα Χανίων και στη Λευκάδα, τα οποία εντάχθηκαν στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου…

Σαν σήμερα, πριν 142 χρόνια γεννήθηκε ο Ευγένιος Ευγενίδης. Με αφορμή την επέτειο γέννησης του Ευγένιου Ευγενίδη, τα Ναυτικά Χρονικά αφιερώνουν μερικές γραμμές στον…

Πλήγμα για τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας από τη Μαύρη Θάλασσα αποτελούν οι σφοδρές ρωσικές επιθέσεις σε λιμενικές εγκαταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ουκρανικοί…

Οι αλλεπάλληλες επιχειρήσεις των ΗΠΑ που έβαλαν στο στόχαστρο πλοία φορτωμένα πετρέλαιο της Βενεζουέλας απειλούν να προκαλέσουν ασφυξία στην οικονομία της, ενώ τροφοδοτούν την επωδό της…

Η τεχνολογία θαλάσσιας μεταφοράς υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα (LCO₂) αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην αλυσίδα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (Carbon Capture and Storage – CCS),…

Καθώς η υποβοήθηση πρόωσης από τον άνεμο έχει πλέον καθιερωθεί ως τεχνικά ώριμη λύση στη ναυτιλία, η εφαρμογή προηγμένων αεροδυναμικών τεχνολογιών, όπως τα αυτόνομα…

Η τεχνολογία του υγροποιημένου υδρογόνου αποκτά κομβικό ρόλο στη μετάβαση της Ευρώπης σε ένα καθαρό και ασφαλές ενεργειακό σύστημα. Αυτό οφείλεται στο ότι το…

Με ορμή διαφαίνεται πως θα εισέλθουν στο 2026 τα VLCCs, καθώς οι προοπτικές για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς και ζήτησης θα ευνοήσουν τη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ