CMA Shipping 2019: Όσα συζητούν οι κορυφαίοι της ναυτιλίας στην Αμερική

CMA Shipping 2019: Όσα συζητούν οι κορυφαίοι της ναυτιλίας στην Αμερική

282
CMA Shipping 2019: Όσα συζητούν οι κορυφαίοι της ναυτιλίας στην Αμερική

Οι απόψεις των θεσμικών φορέων που εκπροσωπούν τα συμφέροντα της διεθνούς πλοιοκτησίας, ειδικά όταν εκφράζονται σε μια χώρα με αυξημένες απαιτήσεις σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, έχουν πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης- συνεδρίου CMA Shipping 2019, η οποία λαμβάνει χώρα αυτή την εβδομάδα στο Connecticut των ΗΠΑ, 5 διοικητικοί επικεφαλής σημαντικών Ενώσεων αλλά και της Αμερικανικής Ακτοφυλακής τοποθετήθηκαν στα επίκαιρα θέματα που απασχολούν στη ναυτιλία.

Σε σχετική ερώτηση της Kathy J. Metcalf, President και CEO του Chamber of Shipping of America, για το πως αντιλαμβάνονται την έννοια της βιωσιμότητας ο δρ Γκόνης, Γενικός Γραμματέας της INTERCARGO απάντησε ότι βιωσιμότητα είναι οποιοδήποτε σχεδιασμός για το μέλλον δεν θέτει σε κίνδυνο οποιαδήποτε παλαιότερη ή σημερινή προσπάθεια. Ο επικεφαλής της INTERCARGO επεσήμανε ότι η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία που το βασικό της περιουσιακό στοιχείο είναι το ίδιο το πλοίο, ωστόσο εξυπηρετεί βασικές ανάγκες όλων των οικονομιών του κόσμου.

Για οποιεσδήποτε μελλοντικές εξελίξεις ο Δρ. Γκόνης ευχήθηκε να μην υπάρξει διατάραξη της ομαλής υπηρεσίας μεταφοράς φορτίων και άρα η υποστήριξη του διεθνούς εμπορίου. Η ναυτιλιακή βιομηχανία, παραδέχθηκαν όλοι οι ομιλητές, είναι χαμηλών τόνων και low profile διότι εστιάζεται κυρίως στις έννοιες της μείωσης του κόστους μεταφοράς των φορτίων με έναν αποδοτικό και ασφαλή τρόπο.

Σε αυτές τις επισημάνσεις η κα Metcalf εξέφρασε της την ελπίδα της ότι πρέπει να αφήσουμε τη ναυτιλία να συνεχίσει να επιτελεί το έργο της.

Ο κ. Guy Platten, Γενικός Γραμματέας του ICS, δήλωσε με τη σειρά του πως η βιωσιμότητα είναι να μπορούμε να αντιληφθούμε αλλά και να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες και τις ανάγκες των επόμενων γενεών. Ο κ. Platten δήλωσε ωστόσο ότι αντιλαμβάνεται την αμφιβολία αν όχι τη δυσπιστία των επόμενων γενεών απέναντι στη συγκεκριμένη βιομηχανία και επεσήμανε ότι οφείλει η ναυτιλιακή βιομηχανία να ακμάζει αλλά παράλληλα να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των επόμενων γενεών.

Ο κ. Angus R. Frew, Γενικός Γραμματέας και CEO της BIMCO τόνισε ανταποκρινόμενος στις συγκεκριμένες τοποθετήσεις ότι η οποιαδήποτε συζήτηση πρέπει να εστιάζεται και στο σημαντικό ερώτημα που θέτει η ναυτιλιακή βιομηχανία αναφορικά με τα κόστη και την διαθεσιμότητα των νέων τεχνολογιών.

Στο ίδιο πλαίσιο, η κα Katharina Stanzel, Managing Director της INTERTANKO δήλωσε ότι η εμπορική ζωή του πλοίου είναι πάντα ένα από τα μεγάλα ζητούμενα και για αυτό το λόγο οποιαδήποτε στρατηγική κίνηση πρέπει να υιοθετείται σε ένα μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η κα Stanzel επεσήμανε ακόμη πως ο όρος βιωσιμότητα συμπληρώνεται από τον όρο survivability.

Ο ναύαρχος John P. Nadeau του U.S. Coast Guard, κατά την τοποθέτηση του δήλωσε ότι μπορεί μεν να χρειαστούμε περισσότερα πλοία στο μέλλον, ωστόσο τα παιδιά μας και οι επόμενες γενιές πρέπει να απολαμβάνουν τις θάλασσες όπως τις απολαύσαμε και εμείς.

Στο ερώτημα για το decarbonization η κα Stanzel ανέφερε ότι το 2050 δεν είναι και τόσο μακριά και ότι για να μπορέσουμε να «πλησιάσουμε» τους στόχους που έχουν τεθεί θα πρέπει όλοι οι κοινωνικοί εταίροι της ναυτιλίας να δουλέψουν μαζί. “Οι στόχοι μπορούν να υιοθετηθούν εάν και εφόσον όλοι οι κλάδοι της ναυτιλίας συνεργαστούν και αν όλοι αφήσουν την ισχυρογνωμοσύνη που δίνει η θέση τους και προσπαθήσουν να συνεργαστούν για την επίτευξη κοινών στόχων” ανέφερε χαρακτηριστικά η Managing Director της INTERTANKO.

Ο κ. Platten, Secretary General του ICS προσέθεσε πως οι κυβερνήσεις οφείλουν να συνεργαστούν με τους κοινωνικούς εταίρους για οποιαδήποτε εξέλιξη που αφορά τους στόχους του 2050.

Κατά τη διάρκεια του πάνελ οι ομιλητές τόνισαν ότι πρέπει μεν η βιομηχανία να ανταποκριθεί στους κοινωνικούς στόχους και τις προσδοκίες που υπάρχουν σήμερα, ωστόσο τις σημαντικότερες επενδύσεις ως προς την επίτευξη αυτών των στόχων θα πρέπει να τις κάνουν οι πλοιοκτήτες. Αυτό ωστόσο δεν σημαίνει ότι η πλοιοκτησία πρέπει να εισέλθει σε μια στάση θυματοποίησης.

Οι ομιλητές τόνισαν επίσης ότι τόσο οι ναυλωτές όσο και τα διεθνή tradinghouseθα πρέπει να αναλάβουν  τους ρόλους και τις ευθύνες τους γιατί αν και η διεθνή πλοιοκτησία ανέλαβε να ανταποκριθεί στους στόχους του 2050, ωστόσο το κόστος φαίνεται να αφορά σχεδόν αποκλειστικά τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Platten έδωσε ένα ενδιαφέρον παράδειγμα αναφέροντας ότι σε πρόσφατη επίσκεψη του στην Αθήνα το αεροπλάνο καθυστέρησε μιάμιση ώρα αφού το αεροδρόμιο Heathrow ήταν αδύνατο να εξυπηρετήσει την εισερχόμενη κίνηση. Αυτό σημαίνει ότι το αεροσκάφος δεν απογειωνόταν άρα δεν χρειάζονταν να κάνει κύκλους πάνω από το Λονδίνο και να καταναλώνει καύσιμα και να επιβαρύνει το περιβάλλον, κάτι που τα αντίστοιχα λιμάνια δεν έχουν τη δυνατότητα -ή ίσως και τη διάθεση- να εφαρμόσουν.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Frew της BIMCO τόνισε ότι αν και υπάρχουν οι τεχνολογίες σε άλλους κάδους για την βελτιστοποίηση και την καλύτερη απόδοση των πλοίων χωρίς να ταλαιπωρούνται από καθυστερήσεις σε λιμάνια, αυτές δεν έχουν υιοθετηθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Αναφορικά με τις επιδόσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος ο Δρ. Γκόνης τόνισε ότι ο κλάδος έχει μια καλή ιστορία να αφηγηθεί και ότι όλοι οι φορείς έχουν συνεισφέρει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σε αυτό το αποτέλεσμα.

Αναφορικά με το θέμα του digitalization και του Big Data analysis που φαίνεται να απασχολεί όλα τα διεθνή συνέδρια ο δρ. Γκόνης της INTERCARGO ανέφερε ότι τα συγκεκριμένα επίκαιρα θέματα αφορούν όλους τους κλάδους της σύγχρονης βιομηχανίας και όχι μόνο τη ναυτιλία. Η ναυτιλία ωστόσο χρειάζεται την απαιτούμενη τεχνολογική πρόοδο (evolution) αλλά όχι μία τεχνολογική επανάσταση (revolution). “We need evolution but not revolution”ανέφερε χαρακτηριστικά o Δρ. Γκόνης. Στο ίδιο πλαίσιο, ο Δρ. Γκόνης ανέφερε ότι το πρόσφατο δυσάρεστο συμβάν στο Stellar Daisy έφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για βελτίωση των τεχνολογιών που αφορούν την έρευνα και τη διάθεση πλοίων και πληρωμάτων είναι πάντα επίκαιρο.

Ο ναύαρχος Nadau του USCG αναφερόμενος στο αυτόνομο πλοίο δήλωσε ότι όλες οι προσπάθειες αποτελούν ένα μακρύ ταξίδι που αφορούν την πρόοδο -ίσως και μακροπρόθεσμα την επανάσταση- στο χώρο της τεχνολογίας και της ναυπηγικής. Ωστόσο, ο Αμερικανός ναύαρχος δήλωσε ότι σε πρόσφατη σύσκεψη της MSC του IMO στο Λονδίνο αντιλήφθηκε ότι υπάρχει πολύ μεγάλο συναισθηματικό φορτίο και διαφορικές, ενίοτε ακραία αντικρουόμενες, απόψεις στο θέμα αυτό από εθνικές αντιπροσωπείες.

Ο Αμερικανός ναύαρχος δήλωσε ότι αιφνιδιάστηκε από τις τόσο διαφορετικές τοποθετήσεις και το συναισθηματικό φορτίο που πολλές φορές που παρουσιάζεται μαζί με αυτές, ενώ επεσήμανε ότι σχετικά με την αυτοματοποίηση θα πρέπει να βρεθούν κάποιοι κοινοί όροι- κλειδιά προκειμένου οι συζητήσεις να οδηγήσουν σε κοινούς στόχους.

Σχετικά με την τεχνολογική επανάσταση η κα Metcalf δήλωσέ ότι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όταν υιοθετήθηκαν τα radarστα εμπορικά πλοία, κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, υπήρξαν σοβαρά ατυχήματα και αν και κάθε αρχή και δύσκολη σήμερα έχουμε ξεχάσει τις δυσκολίες που οποιοδήποτε τεχνολογικό εγχείρημα επιφέρει.

Σημειώνεται πως τα Ναυτικά Χρονικά συμμετέχουν με περίπτερο στην έκθεση CMA Shipping 2019 στο Connecticut των Ηνωμένων Πολιτειών όπου και διανέμουν το τεύχος Μαρτίου 2019.

IMG_7624