Ελλάδα και Νορβηγία: Συνέργειες και ευκαιρίες για τους ηγέτες στην ευρωπαϊκή ναυτιλία

Ελλάδα και Νορβηγία: Συνέργειες και ευκαιρίες για τους ηγέτες στην ευρωπαϊκή ναυτιλία

668
Ελλάδα και Νορβηγία: Συνέργειες και ευκαιρίες για τους ηγέτες στην ευρωπαϊκή ναυτιλία

Οι τεχνολογικές εξελίξεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και οι προσφερόμενες ευκαιρίες στη ναυτιλία αποτελούν σημεία κοινού ενδιαφέροντος για Ελλάδα και Νορβηγία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο σημαντικοί εκπρόσωποι της ελληνικής και νορβηγικής ναυτιλιακής κοινότητας έδωσαν το «παρών» και αντήλλαξαν γνώσεις και εμπειρίες στην εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε από την Πρεσβεία της Νορβηγίας στην Αθήνα και τα Ναυτικά Χρονικά με θέμα: «Between oceans and archipelagos: Synergies and opportunities for the maritime leaders of Europe».

Η εκδήλωση έλαβε χώρα την Τρίτη, 26 Μαρτίου 2019 στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της MARTECMA. Κατά τις εργασίες της εκδήλωσης τέθηκαν επί τάπητος ζητήματα που αφορούν την τεχνολογία του μέλλοντος στον τομέα της ναυτιλίας, την ανάληψη μελλοντικών στρατηγικών από τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς και τους επερχόμενους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Κατά την έναρξη της εκδήλωσης, σύντομο χαιρετισμό απηύθυναν η Α.Ε. ο Πρέσβης της Νορβηγίας στην Ελλάδα, κ. Jørn Eugene Gjelstad, όσο και η κ. Henriette Gulbrandsen, Senior Adviser, Central European Division του Υπουργείου Εξωτερικών της Νορβηγίας.

Στιγμιότυπο από το 1ο Πάνελ με θέμα "Technologies of the future: Electrification, LNG Fuel and Beyond”. (A-Δ): κ. Χρήστος Χατζηγεωργίου, Managing Director της Almi Marine Management SA., καπτ. Βασίλης Θ. Τερζής, Managing Director της Queensway Navigation Co. Ltd., κ. Έλπη Πετράκη, Αντιπρόεδρος των HSSA & WISTA, Enea Management Inc., Δρ. Δημήτριος Β. Λυρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., κ. Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager του DNV GL
Στιγμιότυπο από το 1ο Πάνελ με θέμα “Technologies of the future: Electrification, LNG Fuel and Beyond”. (A-Δ): κ. Χρήστος Χατζηγεωργίου, Managing Director της Almi Marine Management SA., καπτ. Βασίλης Θ. Τερζής, Managing Director της Queensway Navigation Co. Ltd., κ. Έλπη Πετράκη, Αντιπρόεδρος των HSSA & WISTA, Enea Management Inc., Δρ. Δημήτριος Β. Λυρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., κ. Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager του DNV GL

Κατά το πρώτο πάνελ της εκδήλωσης με θέμα «Technologies of the future: Electrification, LNG Fuel and Beyond» ο κ. Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager του DNV GL και ο κ. Lars Kristian Moen, Director Advanced Maneuvering & Autonomy της Kongsberg Maritime πραγματοποίησαν σύντομες παρουσιάσεις. Στη συζήτηση που ακολούθησε, την οποία συντόνισε ο Δρ. Δημήτριος Β. Λυρίδης, αναπληρωτής καθηγητής της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., συμμετείχαν η κ. Έλπη Πετράκη, Αντιπρόεδρος των HSSA & WISTA, Enea Management Inc., ο καπτ. Βασίλης Θ. Τερζής, Managing Director της Queensway Navigation Co. Ltd. και ο κ. Χρήστος Χατζηγεωργίου, Managing Director της Almi Marine Management SA.

Ο κ. Γεώργιος Τεριακίδης παρουσίασε μια σύντομη αξιολόγηση των διαθέσιμων πηγών ενέργειας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και των εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων με στόχο τον περιορισμό των εκπομπών αέριων ρύπων από τα πλοία τα επόμενα χρόνια. Από την πλευρά του ο κ. Moen παρουσίασε τους λόγους αλλά και τα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από την περαιτέρω αυτοματοποίηση των πλοίων, ενώ επεσήμανε ότι οι αλλαγές που παρατηρούνται στην ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία τα τελευταία χρόνια έρχονται ως αποτέλεσμα -ως επί το πλείστον- από τους επικείμενους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Η συζήτηση εστιάστηκε στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που αποτελούν πρόκληση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδιαίτερα στο Sulphur Cap 2020, ενώ οι ομιλητές εξέφρασαν τις ανησυχίες τους αναφορικά με το ρίσκο που καλούνται να αναλάβουν οι διαχειρίστριες εταιρείες κατά την αξιολόγηση των εναλλακτικών λύσεων για το ναυτιλιακό καύσιμο που θα επιλέξουν καθώς και τα προβλήματα που παρουσιάζονται λόγω του αυξημένου κόστους της επένδυσης.

Η κ. Έλπη Πετράκη επεσήμανε ότι για πλοία μικρού μεγέθους που διαχειρίζεται η εταιρεία της θα επιλεγεί η χρήση εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων ενόψει του Sulphur Cap αντί της τοποθέτησης scrubbers στα πλοία, με την ίδια να σημειώνει ότι εύχεται να είναι διαθέσιμα τα εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα για τα πλοία που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων σε όλα τα μικρά λιμάνια.

Από τη μεριά του ο κ. Τερζής επεσήμανε ότι ένας μεγάλος αριθμός πλοίων ενδέχεται να μην είναι έτοιμος για τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς ακόμα κι αν υπάρξει η πιθανότητα παράτασης της προθεσμίας εφαρμογής για καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ωστόσο, ο ίδιος προσέθεσε ότι το Gas Oil αποτελεί την δεύτερη ιδανική λύση για την εταιρεία του προκειμένου να ανταποκριθεί στις διεθνείς περιβαλλοντικές απαιτήσεις, εφόσον δεν υπάρχουν εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα. Επιπλέον, ο ίδιος σημείωσε ότι ο τελικός χρήστης είναι εκείνος που θα επωμιστεί το επιπρόσθετο κόστος από την επιβολή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

O κ. Χατζηγεωργίου στην δική του παρέμβαση ανέφερε ότι ιδιαίτερα για τις ναυτιλιακές που διαχειρίζονται μικρότερου μεγέθους πλοία τα scrubbers δεν αποτελούν εναλλακτική λύση προκειμένου να ανταποκριθούν στις διεθνείς περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Επιπλέον, τόνισε ότι αφ’ ενός ο IMO δεν έχει την δυνατότητα να επιβάλει την διαθεσιμότητα εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων, αφ’ ετέρου δε τα κράτη δεν προνοούν επιβάλλοντας αυτήν την διαθεσιμότητα. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης ήταν ο εξοπλισμός πολλών πλοίων με scrubbers πράγμα που απορρόφησε πολλά δισεκατομμύρια δολάρια χωρίς κανένα περιβαλλοντικό όφελος, με το παραγόμενο μάλιστα θειικό οξύ να διοχετεύεται στην θάλασσα. Ανατίθεται, λοιπόν, στη ναυτιλιακή βιομηχανία να διαχειριστεί μία κατάσταση χωρίς να έχει υπάρξει η κατάλληλη προετοιμασία από τα κράτη.

Στιγμιότυπο από το 2ο Πάνελ με θέμα "Shipmanagement of the future"
Στιγμιότυπο από το 2ο Πάνελ με θέμα “Shipmanagement of the future”. (Α-Δ): κ. George Sahat, Technical Manager της Tsakos Columbia Shipmanagement (“TCM”) S.A., κ. Ευάγγελος Σφακιωτάκης, Technical Manager της TMS Tankers Ltd., κ. Τάκης Κουτρής, Managing Director της Roxana Shipping S.A. και Kristen Marine S.A., κ. Γιάννης Πλατσιδάκης, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Managing Director της Maran Dry Management Inc., κ. Γιάννης Τριφύλλης, Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής (Προεδρείο του ΔΣ) του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, κ. Øyvind Abusdal, Global Concept Director– Marine SeaStock, Performance Coatings της Jotun A/S, κ. Tom Eysto, Managing Director της Massterly AS

 

Το θέμα του δεύτερου πάνελ ήταν η διαχείριση των πλοίων του μέλλοντος, όπου και πραγματοποίησαν παρουσιάσεις οι κ.κ. Tom Eysto, Managing Director της Massterly AS -της πρώτης εταιρείας διαχείρισης αυτόνομων πλοίων- και Øyvind Abusdal, Global Concept Director– Marine SeaStock, Performance Coatings της Jotun A/S.

Τις παρουσιάσεις των δύο ομιλητών σχολίασαν ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και Managing Director της Maran Dry Management Inc., ο κ. Τάκης Κουτρής, Managing Director της Roxana Shipping S.A. και Kristen Marine S.A., ο κ. Ευάγγελος Σφακιωτάκης, Technical Manager της TMS Tankers Ltd. και ο κ. George Sahat, Technical Manager της Tsakos Columbia Shipmanagement (“TCM”) S.A. Τον συντονισμό της συζήτησης είχε αναλάβει ο κ. Γιάννης Τριφύλλης, Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής (Προεδρείο του ΔΣ) του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης επεσήμανε πως οι αυξανόμενες δυσκολίες για τις ναυτιλιακές εταιρείες δεν οφείλονται στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, αλλά στους ίδιους τους νομοθέτες, ενώ προσέθεσε με έμφαση ότι πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για την έλευση νέων περιβαλλοντικών κανονισμών στο μέλλον.

Στη συνέχεια τον λόγο έλαβε ο κ. Κουτρής, ο οποίος τόνισε ότι το διεθνές επιχειρησιακό περιβάλλον, το νομοθετικό πλαίσιο, η τεχνολογία και το ανθρώπινο δυναμικό συνιστούν μια πολύπλευρη πρόκληση για τη ναυτιλία, καθώς όλα αλλάζουν ραγδαία και ανεξέλεγκτα, χωρίς να υπάρχει μια ολιστική προσέγγιση και συνέπεια/συνέχεια στην εφαρμογή τους. Παράλληλα, σημείωσε ο ίδιος ότι πολλές φορές δεν υπάρχει η κατάλληλη τεχνολογία για να υποστηρίξει τους νέους κανονισμούς και πάντα υπάρχει μιά χρονική υστέρηση στην εκπαίδευση του ούτως η άλλως δυσεύρετου ανθρώπινου δυναμικού.

Από τη μεριά του ο κ. Σφακιωτάκης επεσήμανε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια εταιρεία εν όψει των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών, ένω έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις επενδύσεις που οφείλει να πραγματοποιήσει για τη ναυπήγηση νέων πλοίων της καθώς και για την μετασκευή του υπάρχοντος στόλου της.

Ο κ. Sahat, από την πλευρά του, επεσήμανε τα οφέλη που μπορούν να αποφέρουν οι νέες τεχνολογίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ απευθυνόμενος στον εκπρόσωπο της Kongsberg, διερωτήθηκε το κατά πόσο τα αυτόνομα πλοία μπορούν να είναι λειτουργικώς αποδοτικά χωρίς την αλληλεπίδραση του ανθρώπινου παράγοντα. Επιπλέον, ο κ. Sahat δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην πρόκληση των κυβερνοεπιθέσεων.

Από την μεριά του ο κ. Τριφύλλης επεσήμανε ότι στην παρούσα φάση η ναυτιλία αντιμετωπίζει περισσότερο τεχνητά παρά «φυσικά» εμπόδια, ενώ η έμφαση έχει μετατοπιστεί από την ασφαλή και ποιοτική ναυσιπλοΐα των θαλασσών ή την διαχείριση των κινδύνων της «αγοράς» προς τη διαχείριση της εναρμόνισης με τους κανονισμούς και το θεσμικό πλαίσιο, είτε αυτό είναι περιβαλλοντικό, χρηματοοικονομικό (π.χ. Basle IV), είτε τεχνολογικό.

Στιγμιότυπο από το 3ο Πάνελ με θέμα "Digitalisation: How can Connectivity and Big Data change day to day ship management?"
Στιγμιότυπο από το 3ο Πάνελ με θέμα “Digitalisation: How can Connectivity and Big Data change day to day ship management?”. (Α-Δ): κ. Θεόδωρος Οικονομόπουλος, Manager της Euronav Ship Management Partners, κ. Πάνος Κουρκουντής, Technical Director της Sea Traders S.A., κ. Μαρία Τσομπάνογλου, Energy Performance Manager της Pantheon Tankers Management Ltd & Alpha Bulkers Shipmanagement Inc., κ. Θεοφάνης Σαλλής, Head of Operations & Technology της GasLog LNG Services Ltd., κ. Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager του DNV GL, κ. Erik Hagestuen, Managing Director της Kyma AS, κ. Anders G. Hovelsrud, Insurance Director, Norwegian Shipowners’ Mutual War Risks Insurance Association (DNK)

Στο τρίτο και τελευταίο πάνελ της εκδήλωσης που συνδιοργάνωσαν η Πρεσβεία της Νορβηγίας στην Αθήνα και τα Ναυτικά Χρονικά συζητήθηκε το ζήτημα της ψηφιοποίησης στη ναυτιλία και ο ρόλος του διαδραματίζουν τα Big Data στη καθημερινή λειτουργική διαχείριση των πλοίων. Στο πάνελ έλαβαν μέρος ως ομιλητές ο κ. Anders G. Hovelsrud, Insurance Director, Norwegian Shipowners’ Mutual War Risks Insurance Association (DNK) και ο κ. Erik Hagestuen, Managing Director, Kyma AS.

Στη συζήτηση που ακολούθησε, συντονιστής της οποίας ήταν ο κ. Γεώργιος Τεριακίδης, Regional Business Development Manager, DNV GL, συμμετείχαν ακόμη ο κ. Θεοφάνης Σαλλής, Head of Operations & Technology, GasLog LNG Services Ltd, ο κ. Πάνος Κουρκουντής, Technical Director, Sea Traders S.A., ο κ. Θεόδωρος Οικονομόπουλος, Manager of Euronav Ship Management Partners, καθώς και η κ. Μαρία Τσομπάνογλου, Energy Performance Manager, Pantheon Tankers Management Ltd & Alpha Bulkers Shipmanagement Inc. Στο πλαίσιο της συζήτησης, οι ομιλητές εστίασαν στα πλεονεκτήματα που προσφέρει η συνδεσιμότητα στη ναυτιλία, ενώ ανέφεραν με έμφαση πως υπάρχουν ακόμη αντικειμενικές δυσκολίες ως προς την ενσωμάτωση των δεδομένων που προέρχονται από τους αισθητήρες στη λήψη καθημερινών αποφάσεων κατά τη λειτουργική διαχείριση των πλοίων από το γραφείο.

Η κ. Τσομπάνογλου επεσήμανε ότι η ψηφιοποίηση αναβαθμίζει σημαντικά τις λειτουργίες μιας εταιρείας, ενώ ο τρόπος αξιοποίησης της εξαρτάται από τη δομή και οργάνωση της εταιρίας, κυρίαρχη όμως ανάγκη είναι ο έλεγχος της κατανάλωσης των καυσίμων στα πλοία ως αφετηρία για την αύξηση της αποδοτικότητας του στόλου. Σύμφωνα με την ίδια, πολύ σημαντική είναι η επιλογή εκείνου του συστήματος που θα εξασφαλίσει την συλλογή των ψηφιακών δεδομένων με τρόπο ποιοτικό και ελεγχόμενο, ενώ απαιτείται σωστός προγραμματισμός και κατάλληλος εξοπλισμός, καθώς και η εκπαίδευση των πληρωμάτων και του προσωπικού στα γραφεία σχετικά με τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει η ψηφιοποίηση.

 

Ο κ. Κουρκουντής τόνισε ότι το online monitoring και τα Big Data βρίσκονται προ των πυλών και πρέπει οι ναυτιλιακές να είναι προετοιμασμένες για πλήρη διαφάνεια αφού στο εγγύς μέλλον όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη της ναυτιλιακής βιομηχανίας, κυρίως ναυλωτές και Αρχές, θα απαιτήσουν να έχουν πρόσβαση σε κάποια από αυτά τα δεδομένα. Ο ίδιος προσέθεσε ότι η χρήση ψηφιακών εργαλείων προσφέρει σε μια ναυτιλιακή εταιρεία την δυνατότητα για πλήρη ελέγχου του στόλου της και την τήρηση σημαντικών δεδομένων.

Στη συνέχεια ο κ. Οικονομόπουλος τόνισε ότι είναι αναγκαία η επίγνωση και η ευαισθητοποίηση των πληρωμάτων στα πλοία αλλά και του προσωπικού στις ναυτιλιακές εταιρείες αναφορικά με την επεξεργασία των Big Data, ενώ αναφέρθηκε και στο πρόβλημα του fragmentation των προγραμμάτων διαχείρισης των δεδομένων που λαμβάνονται σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς υπάρχουν πολλά προγράμματα διαχείρισης που χρησιμοποιούνται για τους διαφόρους τύπους των Big Data αλλά δεν υπάρχει τις περισσότερες φορές συνδεσιμότητα μεταξύ τους.

Από τη μεριά του ο κ. Σαλλής ανέφερε ότι η GasLog έχει, εδώ και αρκετά χρόνια, πλήρως εξοικειωθεί με τη χρήση προηγμένων τεχνολογιών όπως οι αισθητήρες και τα Big Data, δεδομένου ότι διαχειρίζεται πλοία μεταφοράςLNG, τα οποία είναι από τα πιο προηγμένα τεχνολογικά. Ο κ. Σαλλής προσέθεσε πως η χρήση ψηφιακών εργαλείων είναι προς όφελος των διαχειριστριών εταιρειών, καθώς προσφέρουν ασφαλή και αποδοτική λειτουργία των πλοίων, ωστόσο εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση για τη βιομηχανία η ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη.

Να σημειωθεί, ότι στην εκδήλωση παρευρέθησαν, μεταξύ άλλων, o Κλαδάρχης Επιθεώρησης Ιωάννης Ζήκας, Υποναύαρχος ΛΣ, ως εκπρόσωπος του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, ο κ. Χαράλαμπος Φαφαλιός, Πρόεδρος του Greek Shipping Co-Operation Committee, ο κ. Γεώργιος Μακρυμίχαλος, αναπληρωτής ταμίας της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, ο κ. Γεώργιος Αγγελάκης, μέλος του Δ.Σ. της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, η κ. Κατερίνα Πέππα, Διευθύντρια της ΕΕΕ, καθώς και πλήθος υψηλόβαθμων στελεχών της ναυτιλιακής κοινότητας.

Screenshot 2019-03-27 at 2.59.07 PM

Φωτογραφίες από την εκδήλωση: