
Του καπτ. Γεώργιου Γεωργούλη
Το ινδικών συμφερόντων με σημαία των Κομόρρων Νήσων και νεκρού βάρους 4.210 τόνων πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων “SL STAR” ανετράπη κατά τη διάρκεια της φόρτωσής του και ενώ ήταν παραβεβλημένο στην προβλήτα του λιμένα εμπορευματοκιβωτίων στο Rajaee που ανήκει στις λιμενικές εγκαταστάσεις του Bandar Abbas, στο Ιράν.
Παρά το γεγονός ότι στην εποχή της τεχνολογίας είναι απαράδεκτο να συμβαίνουν ναυτικά ατυχήματα που να οφείλονται σε κακή εκτίμηση φόρτωσης και στοιβασίας ας εξετάσουμε το περιστατικό αναλυτικότερα.
Ξεκινάμε λοιπόν από τη βασική αρχή ότι τα πλοία δεν έχουν σταθερό δεσμό με την ξηρά (θεμέλια) και επομένως υπακούουν στους νόμους της φυσικής σε ό,τι αφορά την πλευστότητα και ευστάθεια τους, και στους νόμους της αντοχής των υλικών σε ότι αφορά την κατασκευή τους.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση η προφανής έλλειψη σχεδιασμού και η προχειρότητα της διαδικασίας φόρτωσης μαζί με την έλλειψη ή κακή επικοινωνία μεταξύ του χειριστή του γερανού και του αξιωματικού του πλοίου που επέβλεπε τη διαδικασία να είχαν σαν αποτέλεσμα τη κακή στοιβασία εμπορευματοκιβωτίων. Αν μάλιστα συνυπολογισθεί το μικρό μέγεθος του πλοίου σε σχέση με το μεγάλο βάρος των εμπορευματοκιβωτίων ειδικά αυτών μήκους 40 ποδών τότε είναι εύκολο να κατανοήσουμε ότι ακόμα και ένα εμπορευματοκιβώτιο που δεν υπολογίστηκε η θέση φόρτωσης του σύμφωνα με το βάρος του μπορεί να ανατρέψει το μικρό αυτό πλοίο.
Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της μη ζύγισης των εμπορευματοκιβωτίων με αποτέλεσμα την ανισότητα στην κατανομή του βάρους και την ανατροπή του πλοίου με προφανές αίτιο την απώλεια της ευστάθειας του. Πρέπει να τονίσουμε εδώ ότι μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται όχι μόνο στην ευστάθεια αλλά και στις κοπώσεις που δέχονται τα ελάσματα και οι ενισχύσεις του πλοίου. Δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις που πλοία δεμένα στην προβλήτα κόβονται στα δύο κατά τη διάρκεια της φόρτωσης λόγω κακού ή μη υπολογισμού των κοπώσεων.
Τέλος να προσθέσουμε ότι παρά το γεγονός ότι η ζύγιση, φόρτωση, και στοιβασία των εμπορευματοκιβωτίων είναι ευθύνη του φορτωτή για τα πλοία του συγκεκριμένου τύπου, δεν σημαίνει ότι απαλλάσσεται ο πλοιοκτήτης και το προσωπικό του πλοίου από την αμέλεια της επίβλεψης και παρέμβασης στην όλη διαδικασία της φόρτωσης.
Μάθημα που πρέπει να πάρουμε από το παραπάνω ατύχημα είναι ότι σε κάθε χρονική στιγμή πρέπει να ελέγχεται και να επαληθεύεται το σχέδιο φόρτωσης από το loading master computer για την επάρκεια της ευστάθειας και των κοπώσεων του πλοίου, να ζητούνται τα στοιχεία βάρους των εμπορευματοκιβωτίου και να επαληθεύεται η θέση φόρτωσης τους πριν αυτά φορτωθούν.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ