
Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες πλοιοκτήτες, με ισχυρή παρουσία στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα, πατριάρχης της σύγχρονης ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, αλλά και με ισχυρή παρουσία στον χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας, ο Περικλής Παναγόπουλος, απεβίωσε σήμερα το πρωί σε ηλικία 84 ετών.
Ο Περικλής Παναγόπουλος, ιδρυτής της Magna Marine Inc. και Panagopulos Group of Companies και τιμηθείς μεταξύ άλλων με το Βραβείο Ευκράντη για τη συνολική προσφορά του στη Ναυτιλία (2010), είχε γεννηθεί στην Αθήνα στις 29 Δεκεμβρίου 1935. Πατέρας του ήταν ο Μεσσήνιος Σταύρος Παναγόπουλος, ενώ η μητέρα καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη.
Ο Περικλής Παναγόπουλος υπήρξε ο μόνος εφοπλιστής της επιβατηγού ναυτιλίας (κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας), ο οποίος έγινε θρύλος για τις επιτυχίες του στο asset playing, υιοθετώντας πρακτικές λειτουργικής διαχείρισης πλοίων και μάρκετινγκ υπηρεσιών, οι οποίες ήταν πρωτόγνωρες για την εποχή. Αυτό που τον χαρακτήριζε ήταν η εφαρμογή της αποκαλούμενης «αντικυκλικής στρατηγικής» στην κρουαζιέρα και τα «μεγάλα deals», «σηκώνοντας το χρήμα στην αγορά».
Πέτυχε να δημιουργήσει ένα μοναδικό παράδειγμα του χώρου που μπορεί να σταθεί δίπλα στις θρυλικές επιτυχίες της ελληνικής φορτηγού ναυτιλίας. Έστησε επιχειρήσεις υψηλών προδιαγραφών και τις πούλησε έναντι υψηλότατου ανταλλάγματος και ενώ οι επιχειρήσεις αυτές βρίσκονταν στο απόγειό τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Royal Cruise Line. Η τελευταία θα ιδρυθεί από τον ίδιο τo 1971 και για χρόνια θεωρείτο κορυφαία εταιρεία στον χώρο και την οποία θα πωλήσει το 1989. Μία επιχειρηματική κίνηση, η οποία θα χαρακτηριστεί στον Τύπο της εποχής ως «η πώληση του αιώνα».
Ο Περικλής Παναγόπουλος δημιούργησε εταιρείες ή εταιρικά σχήματα που βασίζονταν στην καινοτομία (από τις μεθόδους προβολής μέχρι τους τύπους πλοίων) και τη δημιουργία νέων αγορών ή στη ριζική αναδιοργάνωση των υπαρχόντων. Κατόρθωσε να αλλάξει την ρότα και το προφίλ της ακτοπλοΐας της χώρας, πρώτα στις γραμμές του εξωτερικού και ακολούθως στις γραμμές του εσωτερικού.
Στον χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας θα αφήσει το ισχυρό του αποτύπωμα, κυρίως, όταν μέσω της θυγατρικής εταιρείας των «Επιχειρήσεις Αττικής» (Attica Group), Superfast Ferries Maritime S.A., προχώρησε -στα μέσα της δεκαετίας του 1990- στην παραγγελία δύο επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων προς κάλυψη των αναγκών της Αδριατικής, όπου και άλλαξε τα έως τότε δεδομένα. Λίγα χρόνια αργότερα θα θέσει υπό τον ουσιαστικό του έλεγχο και την Strintzis Lines, η οποία θα μετονομαστεί σε Blue Star Ferries. Το 2007 θα πωλήσει την συμμετοχή του στην Attica Group στην Marfin Investment Group S.A.
Όπου και αν δραστηριοποιήθηκε, ο Περικλής Παναγόπουλος, έπειτα από την αρχική αμφισβήτηση ή την αμηχανία, έγινε πρότυπο που το ακολούθησαν οι υπόλοιποι ακόμα και όταν οι άλλοι ήταν προϋπάρχοντες.
Κατά την τελευταία περίοδο της ζωής του, ωστόσο, εστίασε το επιχειρηματικό ενδιαφέρον στην ποντοπόρο ναυτιλία μέσω της Magna Marine, της οποίας το τιμόνι βρίσκεται πλέον στα χέρια των απογόνων του. Να σημειωθεί πως η Magna Marine ιδρύθηκε από τον Περικλή Παναγόπουλο το 1990 και δραστηριοποιείται με πλοία Panamax και Supramax (συνολικά 8 bulk carriers) στον χώρο του χύδην ξηρού φορτίου.
Σε ένα από τα τελευταία του άρθρα, που δημοσιεύτηκε στα Ναυτικά Χρονικά στο ανασκοπικό τεύχος Ιανουαρίου 2018, ο Περικλής Παναγόπουλος σχολιάζοντας τις εξελίξεις στην ποντοπόρο ναυτιλιακή βιομηχανία και την ξεχωριστή παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών, σημείωνε με έμφαση: «Η ελληνική ναυτιλία κατόρθωσε όλα αυτά τα χρόνια να επιβιώσει της διεθνούς ανταγωνιστικής πρόκλησης και να επιβληθεί ακόμα μία φορά στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο».
Σε ανακοίνωση της συζύγου του εκκλιπόντος, Κατερίνας Παναγοπούλου, η οποία αναρτήθηκε σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αναφέρονται τα εξής:
«”Έφυγε” ο Πατριάρχης της Επιβατηγού Ναυτιλίας Περικλής Σ. Παναγόπουλος, Επίτιμος Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Επιβατηγού Ναυτιλίας, σε ηλικία 83 ετών, την Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2019, στις 06.00 π.μ.. Μετά, από πολύχρονη μάχη, ξεκίνησε το τελευταίο του και μεγαλύτερο ταξίδι. Ολοκλήρωσε την επίγεια πορεία του, εν ειρήνη, στο σπίτι του, έχοντας, όπως επιθυμούσε στο πλευρό του, τη σύζυγό του, τα παιδιά του και τα εγγόνια του. Η εξόδιος ακολουθία, θα τελεστεί στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, την Παρασκευή, 8 Φεβρουαρίου, 2019 ώρα 01:00 μ.μ. και θα ακολουθήσει η ταφή, στον Οικογενειακό τάφο, στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ