
Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες πλοιοκτήτες, με ισχυρή παρουσία στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα, πατριάρχης της σύγχρονης ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας, αλλά και με ισχυρή παρουσία στον χώρο της ποντοπόρου ναυτιλίας, ο Περικλής Παναγόπουλος, απεβίωσε σήμερα το πρωί σε ηλικία 84 ετών.
Ο Περικλής Παναγόπουλος, ιδρυτής της Magna Marine Inc. και Panagopulos Group of Companies και τιμηθείς μεταξύ άλλων με το Βραβείο Ευκράντη για τη συνολική προσφορά του στη Ναυτιλία (2010), είχε γεννηθεί στην Αθήνα στις 29 Δεκεμβρίου 1935. Πατέρας του ήταν ο Μεσσήνιος Σταύρος Παναγόπουλος, ενώ η μητέρα καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη.
Ο Περικλής Παναγόπουλος υπήρξε ο μόνος εφοπλιστής της επιβατηγού ναυτιλίας (κρουαζιέρας και ακτοπλοΐας), ο οποίος έγινε θρύλος για τις επιτυχίες του στο asset playing, υιοθετώντας πρακτικές λειτουργικής διαχείρισης πλοίων και μάρκετινγκ υπηρεσιών, οι οποίες ήταν πρωτόγνωρες για την εποχή. Αυτό που τον χαρακτήριζε ήταν η εφαρμογή της αποκαλούμενης «αντικυκλικής στρατηγικής» στην κρουαζιέρα και τα «μεγάλα deals», «σηκώνοντας το χρήμα στην αγορά».
Πέτυχε να δημιουργήσει ένα μοναδικό παράδειγμα του χώρου που μπορεί να σταθεί δίπλα στις θρυλικές επιτυχίες της ελληνικής φορτηγού ναυτιλίας. Έστησε επιχειρήσεις υψηλών προδιαγραφών και τις πούλησε έναντι υψηλότατου ανταλλάγματος και ενώ οι επιχειρήσεις αυτές βρίσκονταν στο απόγειό τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Royal Cruise Line. Η τελευταία θα ιδρυθεί από τον ίδιο τo 1971 και για χρόνια θεωρείτο κορυφαία εταιρεία στον χώρο και την οποία θα πωλήσει το 1989. Μία επιχειρηματική κίνηση, η οποία θα χαρακτηριστεί στον Τύπο της εποχής ως «η πώληση του αιώνα».
Ο Περικλής Παναγόπουλος δημιούργησε εταιρείες ή εταιρικά σχήματα που βασίζονταν στην καινοτομία (από τις μεθόδους προβολής μέχρι τους τύπους πλοίων) και τη δημιουργία νέων αγορών ή στη ριζική αναδιοργάνωση των υπαρχόντων. Κατόρθωσε να αλλάξει την ρότα και το προφίλ της ακτοπλοΐας της χώρας, πρώτα στις γραμμές του εξωτερικού και ακολούθως στις γραμμές του εσωτερικού.
Στον χώρο της επιβατηγού ναυτιλίας θα αφήσει το ισχυρό του αποτύπωμα, κυρίως, όταν μέσω της θυγατρικής εταιρείας των «Επιχειρήσεις Αττικής» (Attica Group), Superfast Ferries Maritime S.A., προχώρησε -στα μέσα της δεκαετίας του 1990- στην παραγγελία δύο επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων προς κάλυψη των αναγκών της Αδριατικής, όπου και άλλαξε τα έως τότε δεδομένα. Λίγα χρόνια αργότερα θα θέσει υπό τον ουσιαστικό του έλεγχο και την Strintzis Lines, η οποία θα μετονομαστεί σε Blue Star Ferries. Το 2007 θα πωλήσει την συμμετοχή του στην Attica Group στην Marfin Investment Group S.A.
Όπου και αν δραστηριοποιήθηκε, ο Περικλής Παναγόπουλος, έπειτα από την αρχική αμφισβήτηση ή την αμηχανία, έγινε πρότυπο που το ακολούθησαν οι υπόλοιποι ακόμα και όταν οι άλλοι ήταν προϋπάρχοντες.
Κατά την τελευταία περίοδο της ζωής του, ωστόσο, εστίασε το επιχειρηματικό ενδιαφέρον στην ποντοπόρο ναυτιλία μέσω της Magna Marine, της οποίας το τιμόνι βρίσκεται πλέον στα χέρια των απογόνων του. Να σημειωθεί πως η Magna Marine ιδρύθηκε από τον Περικλή Παναγόπουλο το 1990 και δραστηριοποιείται με πλοία Panamax και Supramax (συνολικά 8 bulk carriers) στον χώρο του χύδην ξηρού φορτίου.
Σε ένα από τα τελευταία του άρθρα, που δημοσιεύτηκε στα Ναυτικά Χρονικά στο ανασκοπικό τεύχος Ιανουαρίου 2018, ο Περικλής Παναγόπουλος σχολιάζοντας τις εξελίξεις στην ποντοπόρο ναυτιλιακή βιομηχανία και την ξεχωριστή παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών, σημείωνε με έμφαση: «Η ελληνική ναυτιλία κατόρθωσε όλα αυτά τα χρόνια να επιβιώσει της διεθνούς ανταγωνιστικής πρόκλησης και να επιβληθεί ακόμα μία φορά στον διεθνή ναυτιλιακό στίβο».
Σε ανακοίνωση της συζύγου του εκκλιπόντος, Κατερίνας Παναγοπούλου, η οποία αναρτήθηκε σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αναφέρονται τα εξής:
«”Έφυγε” ο Πατριάρχης της Επιβατηγού Ναυτιλίας Περικλής Σ. Παναγόπουλος, Επίτιμος Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Επιβατηγού Ναυτιλίας, σε ηλικία 83 ετών, την Τρίτη, 5 Φεβρουαρίου 2019, στις 06.00 π.μ.. Μετά, από πολύχρονη μάχη, ξεκίνησε το τελευταίο του και μεγαλύτερο ταξίδι. Ολοκλήρωσε την επίγεια πορεία του, εν ειρήνη, στο σπίτι του, έχοντας, όπως επιθυμούσε στο πλευρό του, τη σύζυγό του, τα παιδιά του και τα εγγόνια του. Η εξόδιος ακολουθία, θα τελεστεί στον Ιερό Ναό Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτου, την Παρασκευή, 8 Φεβρουαρίου, 2019 ώρα 01:00 μ.μ. και θα ακολουθήσει η ταφή, στον Οικογενειακό τάφο, στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Σε κλίμα άρτιας συνεργασίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ενεργώντας υπό την ιδιότητά του ως εργοδοτικός σύνδεσμος, υπέγραψε στις 15 Δεκεμβρίου 2025 την ανανέωση της…

Η CEVA Logistics ανακοίνωσε στις 15 Δεκεμβρίου την υπογραφή συμφωνίας αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% του Fagioli Group, που επίσης δραστηριοποιείται στα…

Σε τροχιά «στρατοσφαιρικής» ανόδου κινείται η αγορά του χαλκού, σύμφωνα με το CNBC, με τις τιμές spot στο London Metals Exchange (LME) να καταγράφουν…

Tη συμφωνία της για την απόκτηση της σκανδιναβικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Grieg Shipbrokers ανακοίνωσε η SSY. Η Grieg Shipbrokers, η οποία θα ενταχθεί στην SSY…

Την υλοποίηση επένδυσης ύψους $7,4 δισ. για την κατασκευή μονάδας χυτηρίου (smelter) στις ΗΠΑ δρομολογεί η Korea Zinc, ούτως ώστε να παράγει κρίσιμα μέταλλα…

Η σόγια αναδεικνύεται σε έναν εκ των κρισιμότερων ρυθμιστών ζήτησης για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου και ειδικότερα για τα Kamsarmaxes που εξυπηρετούν τα…

Σε επίπεδα-ρεκόρ για τη μετά Covid εποχή κλείνει το 2025 για τη ναυλαγορά των containerships, με τη ζήτηση να παραμένει ισχυρή σε όλες τις…

Η τιμή του βαρελιού του πετρελαίου Brent, που αποτελεί τιμή αναφοράς για την Ευρώπη, έπεσε σήμερα κάτω από το όριο των $60 για πρώτη…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ