
Το τελευταίο διάστημα η Γηραιά Ήπειρος πλήττεται από έναν πρωτοφανή καύσωνα, οι επιπτώσεις του οποίου είναι σε πολλές περιπτώσεις καταστροφικές. Με τη μέση θερμοκρασία να έχει αυξηθεί κατά 0,46 °C από το 1951, αντιλαμβανόμαστε ότι το ακραίο κύμα καύσωνα τείνει να γίνει πλέον ο κανόνας τις καλοκαιρινές περιόδους.
Οι τεράστιας έκτασης πυρκαγιές από την Ελλάδα έως τη Σουηδία και την Ιβηρική έχουν κατακάψει χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων και κόστισαν τη ζωή σε εκατοντάδες ανθρώπους. Οι καλλιέργειες κινδυνεύουν και οι ειδικοί κρουούν τον κώδωνα του κινδύνου.
Την ίδια στιγμή η πτώση της στάθμης των ποταμών στο Ρότερνταμ έχει οδηγήσει σε σημαντική εισροή αλμυρού νερού στα ποτάμια της Ολλανδίας άρα και της Γερμανίας, με αβέβαιες συνέπειες για την γεωργική παραγωγή αλλά και τις ενδοποτάμιες μεταφορές.
Επιπλέον η ανάγκη για επιπρόσθετη «ενέργεια» αυξάνεται, καθώς ο υδράργυρος έχε χτυπήσει κόκκινο και τα κλιματιστικά σε όλη την Ευρώπη έχουν στην κυριολεξία πάρει φωτιά.
Ο τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας επηρεάστηκε ήδη επειδή τα πυρηνικά εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, ειδικά στη Γαλλία και στη Γερμανία, και τα ανθρακωρυχεία απαιτούν μεγάλες ποσότητες νερού για ψύξη.
Σε συνδυασμό με το κύμα καύσωνα, η ξηρασία σήμαινε ότι υπήρχε λιγότερο νερό και ότι το νερό παροχής στις μονάδες παραγωγής ήταν επίσης θερμότερο. Αποτέλεσμα είναι η Γαλλία να κλείσει μερικές μονάδες παραγωγής ενέργειας, ενώ στις γειτονικές χώρες της κεντρικής Ευρώπης υπήρξαν προβλήματα στην παραγωγή ενέργειας και άρα μείωση της βιομηχανικής παραγωγής τόσο στην Τσεχία και την Αυστρία όσο κυρίως στην Πολωνία.
Η επιδείνωση της ξηρασίας στην Ευρώπη γίνεται λοιπόν εμφανής στις γεωργικές καλλιέργειες αλλά και στις μονάδες βιομηχανικής παραγωγής: αναλυτές επισημαίνουν ότι θα πρέπει να περιμένουμε τη συνεχόμενη μείωση της γεωργικής παράγωγης αλλά και την ανοδική τάση των τιμών στα αγροτικά προϊόντα, ενώ πολλές βιομηχανίες στην κεντρική Ευρωπη θα πρέπει να επανεκτιμήσουν τις προβλέψεις που αφορούν τους ισολογισμούς τους για φέτος.
Και δεν ήταν μόνο τα κράτη της ΕΕ που επλήγησαν: Ο αρνητικός αντίκτυπος του καύσωνα «αντικατοπτρίζεται» σε όλη την Ευρώπη, με τη μεγαλύτερη παράγωγο σιτηρών του κόσμου, τη Ρωσία, να βλέπει μειωμένες τις παραγωγές της.
Σε επικοινωνία που είχαν τα Ναυτικά Χρονικά με τον Δρ Νίκο Μαζαράκη, καθηγητή Ναυτικής Μετεωρολογίας και Country Manager της StormGeo Greece A.S., μας ανέφερε ότι ο καύσωνας που επηρεάζει τα δυτικά και κεντρικά τμήματα της Ευρώπης δημιουργήθηκε καθώς θερμές αέριες μάζες από τις ακτές της βορειοδυτικής Αφρικής, κινήθηκαν προς την Ισπανία και την Πορτογαλία αλλά και βορειότερα προς το κεντρικό και νότιο τμήμα της Γαλλίας καθώς και σε τμήμα της Γερμανίας.
Σύμφωνα με τον κ. Μαζαράκη ανησυχητικό είναι το γεγονός πως την τελευταία δεκαετία, εμφανίζονται ολοένα και συχνότερα ακραία καιρικά φαινόμενα τόσο το χειμώνα όσο και το καλοκαίρι. Μία αύξηση κατά 0,46 °C από το 1951 αποτελεί σημαντικό για τους επιστήμονες θέμα, παρά το γεγονός ότι μπορεί να θεωρείται αμελητέα μία αύξηση μερικών δεκάτων βαθμών Κελσίου. Παρόλα αυτά, επειδή πρόκειται για μέσες τιμές, η αύξηση αυτή μόνο μικρή δεν μπορεί να θεωρηθεί, καθώς οι συνέπειες που τη συνοδεύουν έχουν πλέον τεράστια κλίμακα.
Να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα το γεγονός ότι έχουμε φέτος ένα σχετικά ήπιο καλοκαίρι οφείλεται ότι στη δυτική Ευρώπη υπάρχουν πολύ αυξημένες τιμές θερμοκρασίας.
Τέλος το φαινόμενο του καύσωνα στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα αρχίσει να αποκλιμακώνεται την Πέμπτη, ενώ από το ερχόμενο Σάββατο οι θερμοκρασίες θα κυμανθούν σε φυσιολογικά επίπεδα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ