
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Η στρατηγική του ΟΠΕΚ για τον περιορισμό της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου προκαλεί ολέθριες επιπτώσεις σε έναν ζωτικό σύνδεσμο στην αλυσίδα εφοδιασμού της πετρελαϊκής βιομηχανίας: στο στόλο των υπερ-δεξαμενόπλοιων. Τα μέσα εισοδήματα των πλοίων υποχώρησαν πέρυσι κατά περισσότερο από το ήμισυ, σε επίπεδα που δεν παρατηρήθηκαν από το 2009, πολύ χαμηλότερα από ό, τι είχαν προβλέψει οι ναυτιλιακοί αναλυτές.
Η επέκταση των περικοπών παραγωγής του Οργανισμού κατά τη διάρκεια του 2018 προσθέτουν περισσότερη καθοδική πίεση. “Αυτές οι περικοπές μείωσαν σημαντικά τον αριθμό των φορτίων από τη Μέση Ανατολή στην Ασία σε μια εποχή που παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεοσύστατων πλοίων”, δήλωσε ο Olivier Jakob, διευθύνων σύμβουλος της Ελβετικής Petromatrix GmbH στο Zug.
Από τις αρχές του 2017, ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και οι σύμμαχοί προχώρησαν στην μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά σχεδόν 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, περιορίζοντας τις εξαγωγές και τις επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων στις βασικές εμπορικές οδούς.
Οι περικοπές επί του παρόντος ισχύουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και αναμένεται επανεξέταση τον ερχόμενο Ιούνιο.
Οι εξαγωγές αργού από τα μέλη του Περσικού Κόλπου του ΟΠΕΚ μειώθηκαν τον περασμένο μήνα, κάτω από 18 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για πρώτη φορά από τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg. Συγκεκριμένα, οι παρατηρούμενες αποστολές μειώθηκαν στην Κίνα και την Ιαπωνία από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος στόλος των supertanker αναμένεται να επεκταθεί κατά 4% φέτος, μετά από αύξηση 5,3% πέρυσι και 7,4% το 2016, που αποτελεί ένα ακόμα αρνητικό παράγοντα στην ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων έρχεται αντιμέτωπος για το τρέχον έτος και το επόμενο με δυο βασικές προκλήσεις: μειωμένες εξαγωγές του ΟΠΕΚ και πάρα πολλά νέα πλοία.
Οι μετοχές της Frontline Ltd. υποχώρησαν κατά 39% πέρυσι. Η ανάπτυξη του στόλου και οι αναλήψεις αποθεμάτων, οι οποίες μειώνουν την ποσότητα καυσίμων για εξαγωγή, είναι “ο κυριότερος λόγος για την αδύναμη αγορά δεξαμενόπλοιων που έχουμε βιώσει τους τελευταίους 12 μήνες”, δήλωσε ο Robert Hvide Macleod, διευθύνων σύμβουλος της Frontline. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ αντισταθμίστηκαν από την αύξηση των εμπορικών ροών αλλού, συμπεριλαμβανομένης της λεκάνης του Ατλαντικού και από τις ΗΠΑ προς την Ασία, σημείωσε.
Στο πλαίσιο της αναταραχής στην αγορά, η Euronav NV με έδρα την Αμβέρσα ανακοίνωσε στις 21 Δεκεμβρίου ότι θα αποκτήσει την Gener8 Maritime Inc. της Νέας Υόρκης, δημιουργώντας έναν ανεξάρτητο φορέα δεξαμενόπλοιων με στόλο 75 πετρελαιοφόρων, συμπεριλαμβανομένων 44 VLCCs.
Το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής για την αγορά, καθώς η ζήτηση για αύξηση του αργού και η ανάπτυξη του στόλου επιβραδύνεται και μπορούμε να δούμε σημάδια ανάτασης της ναυλαγοράς. Σε γενικές γραμμές αναμένεται ότι το πρώτο εξάμηνο θα είναι αδύναμο, και ίσως ακόμη πιο ασθενέστερο από το πρώτο εξάμηνο του 2017.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Μπορεί οι γεωπολιτικές και εμπορικές μεταβολές να εντείνουν το αίσθημα αβεβαιότητας των πλοιοκτητών, εντούτοις η δραστηριότητα στις ανακυκλώσεις πλοίων εξακολουθεί να καταγράφεται νωχελική. Υπό…
Με γοργούς ρυθμούς συνεχίζεται η επέκταση στο orderbook των containerships, το οποίο πλέον έχει ξεπεράσει το φράγμα των 10 εκατ. TEUS. Αξίζει να σημειωθεί…
Οι λιμένες ανά την Ελλάδα εξυπηρετούν καθημερινά τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων, συνεισφέροντας σημαντικά στην οικονομία της χώρας. Πρόσφατα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποτυπώνουν την…
Η αυστραλιανή κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες 15 Σεπτεμβρίου πως θα επενδύσει 12 δισεκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας (6,8 δισεκ. ευρώ) για να εκσυγχρονίσει ένα από τα ναυπηγεία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ