
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Η στρατηγική του ΟΠΕΚ για τον περιορισμό της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου προκαλεί ολέθριες επιπτώσεις σε έναν ζωτικό σύνδεσμο στην αλυσίδα εφοδιασμού της πετρελαϊκής βιομηχανίας: στο στόλο των υπερ-δεξαμενόπλοιων. Τα μέσα εισοδήματα των πλοίων υποχώρησαν πέρυσι κατά περισσότερο από το ήμισυ, σε επίπεδα που δεν παρατηρήθηκαν από το 2009, πολύ χαμηλότερα από ό, τι είχαν προβλέψει οι ναυτιλιακοί αναλυτές.
Η επέκταση των περικοπών παραγωγής του Οργανισμού κατά τη διάρκεια του 2018 προσθέτουν περισσότερη καθοδική πίεση. “Αυτές οι περικοπές μείωσαν σημαντικά τον αριθμό των φορτίων από τη Μέση Ανατολή στην Ασία σε μια εποχή που παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεοσύστατων πλοίων”, δήλωσε ο Olivier Jakob, διευθύνων σύμβουλος της Ελβετικής Petromatrix GmbH στο Zug.
Από τις αρχές του 2017, ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών και οι σύμμαχοί προχώρησαν στην μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά σχεδόν 1,8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, περιορίζοντας τις εξαγωγές και τις επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων στις βασικές εμπορικές οδούς.
Οι περικοπές επί του παρόντος ισχύουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και αναμένεται επανεξέταση τον ερχόμενο Ιούνιο.
Οι εξαγωγές αργού από τα μέλη του Περσικού Κόλπου του ΟΠΕΚ μειώθηκαν τον περασμένο μήνα, κάτω από 18 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, για πρώτη φορά από τον Αύγουστο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Bloomberg. Συγκεκριμένα, οι παρατηρούμενες αποστολές μειώθηκαν στην Κίνα και την Ιαπωνία από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν τω μεταξύ, ο παγκόσμιος στόλος των supertanker αναμένεται να επεκταθεί κατά 4% φέτος, μετά από αύξηση 5,3% πέρυσι και 7,4% το 2016, που αποτελεί ένα ακόμα αρνητικό παράγοντα στην ανάκαμψη της ναυλαγοράς. Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων έρχεται αντιμέτωπος για το τρέχον έτος και το επόμενο με δυο βασικές προκλήσεις: μειωμένες εξαγωγές του ΟΠΕΚ και πάρα πολλά νέα πλοία.
Οι μετοχές της Frontline Ltd. υποχώρησαν κατά 39% πέρυσι. Η ανάπτυξη του στόλου και οι αναλήψεις αποθεμάτων, οι οποίες μειώνουν την ποσότητα καυσίμων για εξαγωγή, είναι “ο κυριότερος λόγος για την αδύναμη αγορά δεξαμενόπλοιων που έχουμε βιώσει τους τελευταίους 12 μήνες”, δήλωσε ο Robert Hvide Macleod, διευθύνων σύμβουλος της Frontline. Οι περικοπές του ΟΠΕΚ αντισταθμίστηκαν από την αύξηση των εμπορικών ροών αλλού, συμπεριλαμβανομένης της λεκάνης του Ατλαντικού και από τις ΗΠΑ προς την Ασία, σημείωσε.
Στο πλαίσιο της αναταραχής στην αγορά, η Euronav NV με έδρα την Αμβέρσα ανακοίνωσε στις 21 Δεκεμβρίου ότι θα αποκτήσει την Gener8 Maritime Inc. της Νέας Υόρκης, δημιουργώντας έναν ανεξάρτητο φορέα δεξαμενόπλοιων με στόλο 75 πετρελαιοφόρων, συμπεριλαμβανομένων 44 VLCCs.
Το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μπορεί να αποτελέσει σημείο καμπής για την αγορά, καθώς η ζήτηση για αύξηση του αργού και η ανάπτυξη του στόλου επιβραδύνεται και μπορούμε να δούμε σημάδια ανάτασης της ναυλαγοράς. Σε γενικές γραμμές αναμένεται ότι το πρώτο εξάμηνο θα είναι αδύναμο, και ίσως ακόμη πιο ασθενέστερο από το πρώτο εξάμηνο του 2017.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
The International Maritime Organization (IMO) has officially commenced the IMSAS audit (IMO Member State Audit Scheme) of the Republic of Panama, as part of…
Η PCT S.A. (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε.), μέλος του Ομίλου COSCO Shipping Ports, έχοντας συμπληρώσει 15 χρόνια επιτυχημένης παρουσίας και λειτουργίας, συνεχίζει να επενδύει…
Μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη παραχώρησε ο κ. Νικόλας Πατέρας, Πρόεδρος της Contships Management Inc., στο πλαίσιο του 27ου ετήσιου Συνεδρίου, Marine Money…
Οι σημαντικές προκλήσεις που όμως μπορούν να μετατραπούν σε ευκαιρίες για το ναυτιλιακό κλάδο, αναδείχθηκαν σε πάνελ ομιλητών στο περιθώριο του 27ου Marine Money…
Η METLEN, σε συνεργασία με τις πολυεθνικές Shell και TotalEnergies, κέρδισαν τον διαγωνισμό για την προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βουλγαρία κατά το επόμενο…
Με ιδιαίτερη επιτυχία στέφθηκε το 98ο Παγκόσμιο Συνέδριο του International Propeller Club, που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και φιλοξενήθηκε στην όμορφη πόλη της Λυών από…
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ