
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Ο γιγαντισμός είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό στη ναυτιλία σε όλες τις κατηγορίες πλοίων είτε πρόκειται για φορτηγό, δεξαμενόπλοιο, εμπορευματοκιβώτιο ή πλωτή πλατφόρμα εξόρυξης πετρελαίου. Παρακάτω παρουσιάζονται τα μεγαλύτερα πλοία που έχουν ναυπηγηθεί σε διάφορες κατηγορίες – τα περισσότερα από τα οποία είναι ακόμα σε υπηρεσία.
Το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – το megamax «OOCL Hong Kong»
Η ναυτιλία των containerships έχει υποστεί έναν αμείλικτο πόλεμο μεγέθους τις τελευταίες δύο δεκαετίες, καθώς οι γραμμές έχουν επιτύχει οικονομίες κλίμακας. Το 1996, το μεγαλύτερο containership στον κόσμο ήταν το Regina Maersk, χωρητικότητας 6.000 teus. Σήμερα τα μεγαλύτερα containerships είναι πάνω από τρεις φορές μεγαλύτερα σε μέγεθος. Το σημερινό βραβείο πηγαίνει στο OOCL Hong Kong, το οποίο ανήκει στην Orient Overseas Container Line (OOCL), με χωρητικότητα 21.413 teus, καθώς ήταν το πρώτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τέτοιου μεγέθους. Το πλοίο έχει μήκος 399,8 μ., πλάτος 58,8 μ., με βάθος 32,5 μ. και 191.317 dwt.
Τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος – το Vale China και το Vale Brasil
Τα πλοία αυτά κατασκευάστηκαν για το μεγάλο παραγωγό της Βραζιλίας – Vale και ξεπερνούν τα 400.000 dwt. Αυτοί οι γίγαντες της θαλάσσιας μεταφοράς ξεκίνησαν όταν η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου είχε φτάσει στο ανώτατο όριο των 300.000 δολαρίων την ημέρα για το 2008 και σχεδιάστηκαν με στόχο να διατηρήσουν ανταγωνιστικές τις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Vale, δεδομένου του υψηλού κόστους των εμπορευματικών μεταφορών και των μεγαλύτερων αποστάσεων από τη Βραζιλία προς την Κίνα έναντι ανταγωνιστών εξαγωγών που εδρεύουν σε χώρες όπως η Αυστραλία.
Το πρώτο από τα 400.000 dwt Valemaxes ήταν το Vale Brasil, τώρα το Ore Brasil, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία το 2011. Το πλοίο ήταν μήκους 362 μ., πλάτους 65 μ., βάθους 30,4 μ. και 402.000 dwt.
Το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο – ULCC Jahre Viking
Το πλοίο Jahre Viking είχε χωρητικότητα 564.763 dwt, παραδόθηκε το 1979 ως το Giant Seawise από την Sumitomo Industries στην Ιαπωνία. Το μεγαλύτερο δεξαμενόπλοιο που κατασκευάστηκε ποτέ είναι το μοναδικό πλοίο στη λίστα αυτή που παρουσιάζουμε, το οποίο δεν λειτουργεί πλέον και διαλύθηκε το 2010.
Τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο – τα Q-Max
Τα πλοία με κυβική χωρητικότητα 266.000 Q-Max που ανήκουν στην Qatargas είναι τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου στον κόσμο. Συνολικά 13 πλοία Q-Max κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries, της Samsung Heavy Industries και της Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering . Τα Q-Maxes παραδόθηκαν μεταξύ του 2008 και του 2010. Σύμφωνα με την Qatargas, τα πλοία αυτά διαθέτουν πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά για να μεγιστοποιήσουν τις παραδόσεις φορτίων και να εξασφαλίσουν τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας.
Το μεγαλύτερο πλοίο κατασκευής στον κόσμο – The Pioneering Spirit
Το πλοίο Pioneering Spirit, που ανήκει στον Ελβετικό υπεράκτιο παίκτη Allseas, είναι το μεγαλύτερο κατασκευαστικό πλοίο που ναυπηγήθηκε ποτέ. Το πλοίο κατασκευάστηκε στην Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) στην Κορέα και έχει μήκος 382 μ. Το σκάφος μπορεί να ανυψώσει 48.000 τόνους σε ένα μόνο ανελκυστήρα και κατέχει το σημερινό ρεκόρ για το μεγαλύτερο ανελκυστήρα 24.000 τόνων για τις κορυφαίες πλατφόρμες Brent Delta της Shell.
Η μεγαλύτερη πλωτή πλατφόρμα υπεράκτιας εξόρυξης στον κόσμο – η Shell Prelude FLNG
Φτάνοντας στην ανοικτή θάλασσα στην Αυστραλία, τον Ιούλιο του 2017, η Shell Prelude Floating LNG (FLNG) είναι η μεγαλύτερη πλωτή πλατφόρμα υπεράκτιας εξόρυξης στον κόσμο. Η κατασκευή της πλατφόρμας των 600.000 τόνων ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012. Η πλωτή εγκατάσταση μήκους 488 μέτρων είναι μεγαλύτερη από τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου και περιλαμβάνει ένα πυργίσκο υψηλής πρόσδεσης 93 μ. Έχει ικανότητα πλωτής παραγωγής φυσικού αερίου τουλάχιστον 5,3 εκατομμυρίων τόνων ετησίως (mtpa). Επί του παρόντος, στη φάση σύνδεσης, η Shell αναμένει να δει ταμειακές ροές από τις δραστηριότητες το 2018.
Φωτό: vale.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…

Οκτώ χώρες του ΟPEC+ συμφώνησαν να αυξήσουν την παραγωγή πετρελαίου τον Δεκέμβριο κατά 137.000 βαρέλια ημερησίως και στη συνέχεια να σταματήσουν τις αυξήσεις της…

Στο 8,2% διαμορφώθηκε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα τον Σεπτέμβριο εφέτος, έναντι 9,7% τον Σεπτέμβριο 2024 και του αναθεωρημένου προς τα πάνω 8,2%…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ