
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη της ΕΕ συμφώνησαν εχθές Πέμπτη (9 Νοεμβρίου) το πλαίσιο της αναθεώρησης του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU Emissions Trading System – ETS). Προς το παρόν στη νέα αναθεωρημένη οδηγία για το EU ETS δεν συμπεριλαμβάνεται η ναυτιλία.
Πιο συγκεκριμένα, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των εμπλεκομένων μερών ήταν ολονύχτιες και μακρές αλλά εν τέλει επετεύχθη συμφωνία για μία αναθεώρηση του συστήματος εμπορίας ρύπων. Να σημειωθεί ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε εκδηλώσει προ πολλού την προθυμία του να συμπεριληφθεί και η ναυτιλία στο ETS από το 2023, στην περίπτωση ανεπαρκούς προόδου στις διαπραγματεύσεις του ΙΜΟ όσον αφορά την στρατηγική μείωσης του CO2.
Στην ουσία, δίνεται ο απαραίτητος χρόνος στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) και τα μέλη του να αντιμετωπίσουν σε μία σαφώς πιο διεθνοποιημένη βάση το θέμα των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία. Ωστόσο, η ΕΕ αναμένεται να παρακολουθεί πολύ στενά την εξέλιξη της όλης διαδικασίας, με την Επιτροπή να καλείται να υποβάλλει τουλάχιστον μία φορά ετησίως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μία έκθεση που θα παρουσιάζει την πρόοδο των εργασιών και διαπραγματεύσεων του IMO για μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων. Στην έκθεση θα πρέπει να καταδεικνύεται ότι η ναυτιλία συμμετέχει και αυτή από την πλευρά της στην επίτευξη των στόχων που τέθηκαν στο πλαίσιο της Συμφωνίας του Παρισιού για το κλίμα.
Σε ό,τι αφορά τον οδικό χάρτη για μια ολοκληρωμένη στρατηγική μείωσης των εκπομπών CO2 από τον ΙΜΟ, αυτός περιλαμβάνει τον Απρίλιο του 2018 την υιοθέτηση ενός αρχικού στρατηγικού σχεδίου με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία, όπου θα συμπεριλαμβάνεται τόσο ο καθορισμός συγκεκριμένων φιλόδοξων στόχων όσο και η περιγραφή όλων των βραχυπρόθεσμων, μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων, που θα πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη των στόχων. Τέλος, η άνοιξη του 2023 αποτελεί το απώτατο χρονικό όριο για την υιοθέτηση μίας αναθεωρημένης στρατηγικής μείωσης των εκπομπών CO2 από τη ναυτιλία.
Σχολιάζοντας τις εξελίξεις η Ένωση Δανών Εφοπλιστών εξέφρασε με επίσημη ανακοίνωσή της την ικανοποίησή της για το γεγονός πως απετράπη η επιβολή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λήψης περιφερειακών μέτρων, ενάντια στον στόχο των μελών του ΙΜΟ και της ναυτιλιακής βιομηχανίας για εφαρμογή μίας διεθνούς πολιτικής μείωσης των εκπομπών ρύπων.
«Πλέον είναι η ώρα του ΙΜΟ να προτείνει μία φιλόδοξη στρατηγική. Αλλά το καλό είναι πως τα κράτη-μέλη του έχουν τον απαιτούμενο χρόνο να το πράξουν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Casper Andersen, Διευθυντής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης των Δανών Εφοπλιστών.
Να σημειωθεί, όπως έχουν ήδη γράψει σε παλαιότερα δημοσιεύματά τους τα Ναυτικά Χρονικά, πως τόσο η ECSA και η INTERTANKO αλλά και η INTERCARGO έχουν εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή τους στη συμπερίληψη της Ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών Ρύπων της ΕΕ, υποστηρίζοντας πως: «Η ναυτιλία είναι εξ ορισμού μια διεθνής δραστηριότητα και ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο όργανο για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεών του».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/Neptune Orient Lines Limited
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ο όμιλος ERMA TECH, ανακοίνωσε την απόκτηση της τεχνολογίας Ultrasonic Antifouling Technology, που αναπτύχθηκε από την γερμανικών συμφερόντων HASYTEC, και των σχετικών δικαιωμάτων πνευματικής…
Για μια ιστορικής σημασίας MEPC στον ΙΜΟ, ιδιαίτερα στην περίπτωση που το Net Zero Framework υιοθετηθεί από τα κράτη μέλη, έκανε λόγο ο κ.…
Από το Λιμεναρχείο Κορίνθου ανακοινώθηκε η διακοπή της ναυσιπλοΐας στη Διώρυγα της Κορίνθου από σήμερα, Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 και μέχρι νεωτέρας, λόγω προγραμματισμένων…
Αν και οι διπλωματικές σχέσεις Ουάσιγκτον-Καράκας παραμένουν τεταμένες, οι εταιρείες ενέργειας που έχουν αφήσει «ανοιχτές υποθέσεις» στη Βενεζουέλα φιλοδοξούν ότι σύντομα θα εξαιρεθούν από…
Έντονη ήταν η παρουσία των Ελλήνων πλοιοκτητών για ακόμη μία εβδομάδα στην αγορά των νεότευκτων, με τα δεξαμενόπλοια να έχουν την τιμητική τους. Συγκεκριμένα,…
Το 2025 δεν έχει εξελιχθεί ιδανικά για τις αποστολές σιτηρών ‒κυρίως για το σιτάρι‒, με τη συνολική μείωση των αγαθών να ξεπερνά το 10%.…
Εν αναμονή της εφαρμογής των λιμενικών τελών των ΗΠΑ στα πλοία που συνδέονται με την Κίνα, το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών…
Με ταχύτατους ρυθμούς βαίνει το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation, με την ελληνόκτητη εταιρεία να γνωστοποιεί πρόσφατα την παραλαβή ενός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ