
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κινείται με ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με τις προσδοκίες, ενώ τα υπερβολικά αποθέματα αργού πετρελαίου του παρελθόντος φαίνεται να υποχωρούν με έναν υψηλότερο ρυθμό.
Τόσο οι Η.Π.Α. όσο και η Ευρώπη παρουσιάζουν συνεχώς βελτιωμένα οικονομικά μεγέθη και πιθανόν να συνεχίσουν να βλέπουν μια ανοδική πορεία στην κατανάλωση πετρελαίου, ενώ η αγορά έχει αρχίσει να δείχνει καλύτερα σημάδια από αυτά πριν από ένα χρόνο.
Ταυτόχρονα, η Άπω Ανατολή εξακολουθεί να δείχνει αύξηση της ζήτησης για το ενεργειακό εμπόρευμα, δίνοντας ώθηση τους τελευταίους μήνες.
Ωστόσο, παρά την επανεξισορρόπηση της αγοράς και την έντονη βελτίωση της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου (οι προσδοκίες για το τελευταίο έτος ανάπτυξης φτάνουν τα 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ή 1,7%), τα επίπεδα ναύλων στην αγορά δεξαμενόπλοιων εξακολουθούν να μην έχουν θετικό αντίκτυπο ενώ οι περισσότεροι αναλυτές πιστεύουν ότι θα παραμείνουν υπό πίεση τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Το βιβλίο παραγγελιών εξακολουθεί να διατηρείται σε σχετικά υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με τον ενεργό στόλο, ενώ ο δείκτης παραγγελιών εξακολουθεί να υπερβαίνει το 14% και δεν πρόκειται να μειωθεί σημαντικά, καθώς εξακολουθούν να σημειώνονται νέες παραγγελίες σε αυτόν τον τομέα. Κατά τη διάρκεια του έτους, ο στόλος δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου (VLCCs, Suezmaxes και Aframaxes) αυξήθηκε κατά περίπου 3,68%. Αυτό είναι μόνο 2% περισσότερο από ότι η τρέχουσα προσδοκία για την αύξηση της κατανάλωσης για το σύνολο του έτους. Δεδομένου ότι υπάρχουν ακόμη τέσσερις μήνες νέων παραδόσεων κατασκευών και υποτονική δραστηριότητα διάλυσης, η τρέχουσα πρόβλεψη είναι αυτή η διαφορά θα αυξηθεί ακόμα πριν τελειώσει το έτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το παγκόσμιο εμπόριο έχει σημειώσει σημαντική μεταστροφή.
Η Άπω Ανατολή έχει αναλάβει το ρόλο του κύριου εισαγωγέα αργού πετρελαίου, παίζοντας πλέον έναν σημαντικό οδηγό στην αγορά εμπορευματικών μεταφορών, καθώς η Δύση άρχισε να υποχωρεί.
Κατά τη διάρκεια της περασμένης δεκαετίας, η αγορά πετρελαιοειδών έλαβε επίσης όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από το συνολικό εμπόριο, καθώς οι περισσότεροι κύριοι παραγωγοί αργού πετρελαίου θέλουν να αναλάβουν από μόνοι τους την υψηλότερη προστιθέμενη αξία των προϊόντων πετρελαίου. Επιπλέον, αποδεικνύεται ότι η αγορά για αυτά τα τμήματα προϊόντων πετρελαίου έχει πραγματοποιήσει τους στόχους της σε σύγκριση με το ρυθμό ανάπτυξης του στόλου κατά τη διάρκεια των τελευταίων 5 ετών.
Το ερώτημα είναι πόσο καλά οι αγορές πετρελαίου θα είναι σε θέση να διατηρήσουν τους θετικούς ρυθμούς στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου και να αντιμετωπίσουν τη συνεχιζόμενη αύξηση της προσφοράς χωρητικότητας μεσοπρόθεσμα.
Υπέρτιτλος: Παρά την αυξανόμενη ζήτηση για πετρέλαιο, σε χαμηλά επίπεδα παραμένουν οι ναύλοι στην αγορά των δεξαμενόπλοιων
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Ένοπλοι επιτέθηκαν σήμερα σε δεξαμενόπλοιο στα ανοικτά των ακτών της Μογκαντίσου, πυροβολώντας εναντίον του πλοίου αφού προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό, στο πρώτο φερόμενο…

Εξ αφορμής της επικείμενης δημοσίευσης του STIP – Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, η A4E και η European Shipowners | ECSA επαναλαμβάνουν το αίτημά…

Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ