
Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας
Μετά από μια δεκαετία, κατά την οποία η ναυτιλιακή βιομηχανία υπέφερε από την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης των πλοίων, η συνεχόμενη πτωτική τάση του όγκου νέων παραγγελιών έχει αρχίσει να επιδρά θετικά στην απόδοση της ναυλαγοράς.
Ωστόσο, παρά τα θετικά νέα για τη διόρθωση της ανισορροπίας ανάμεσα στην προσφορά και ζήτηση των πλοίων, ο τομέας των ναυπηγείων έχει ζημιωθεί αισθητά από τις μειωμένες τιμές ναυπηγήσεων. Πολλά από τα ναυπηγεία παγκοσμίως υποφέρουν από περιορισμένη κινητικότητα και τα σημερινά επίπεδα δείχνουν ότι το βιβλίο των παραγγελιών έχει μειωθεί αισθητά για όλες τις κύριες κατηγορίες πλοίων, σε σύγκριση με τα επίπεδα στα μέσα του 2015.
Σύμφωνα με τελευταία έρευνα που εκπονήθηκε από την Maritime Strategies International (MSI), οι τιμές των νέων ναυπηγήσεων αναμένεται ότι θα μειωθούν περαιτέρω κατά 5% και ότι δεν έχουν αγγίξει ακόμα τα κατώτατα επίπεδα του κύκλου των τιμών. Εκτιμάται ότι ο κύκλος των τιμών θα φτάσει στο κατώτατο επίπεδο προς το τέλος του 2018 πριν ξεκινήσει και πάλι η άνοδος.
Πολλά ναυπηγεία παραμένουν θλιβερά υποαπασχολούμενα το 2018. Η μόνη υγιής εικόνα εμφανίζεται στην Ευρώπη, όπου τα περισσότερα ναυπηγεία θα μείνουν απασχολημένα με παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων τους τελευταίους 12 μήνες. Στη Νότια Κορέα, η προγραμματισμένη παραγωγή για το 2017 είναι περίπου 100%, αλλά για τους επόμενους 6 μήνες του 2018, τα ναυπηγεία της χώρας, πρώτης βαθμίδας θα είναι απασχολημένα μόλις στο 50% περίπου. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο τα ναυπηγεία παραμένουν σοβαρά υποαπασχολούμενα θα συνεχίσουν να χαμηλώνουν τις τιμές για να προσελκύσουν νέες παραγγελίες.
Στην Κίνα, πρώτης βαθμίδας ναυπηγεία εμφανίζουν ελάχιστα μια βελτιωμένη εικόνα απασχόλησης, ενώ τα ναυπηγεία δεύτερης βαθμίδας υποφέρουν από έλλειψη νέων ναυπηγήσεων και ομοίως ισχύει για τα ναυπηγεία στην Ιαπωνία. Παρά τις πολλές προσπάθειες που έγιναν στην Κίνα για τη λεγόμενη “λευκή λίστα” ναυπηγείων, για την αξιοποίηση της ποιότητας, δεν υπήρξε ανάκαμψη δραστηριότητας.
Σύμφωνα με ανάλυση της MSI, αναμένεται οριακή μείωση στο κόστος των ναυπηγείων για το 2018, κυρίως λόγω των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και της μείωσης των τιμών των χαλύβδινων πλακών το 2018, πριν παρατηρήσουμε κάποια ανοδική τάση το 2019 και το 2020.
Τέλος, όσον αφορά τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, η ανάκαμψη εξαρτάται από τον υπό εξέταση τομέα, αλλά τα τωρινά δεδομένα της ναυλαγοράς και προσφοράς των πλοίων δείχνουν ότι η τάση θα παραμείνει πτωτική και για το 2018, παρά τα κάποια σημάδια ανάκαμψης που έχουν αρχίσει από το 2017 για ορισμένες κατηγορίες πλοίων.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ