
Οι νέες διατροφικές «ορέξεις» της Δύσης, σε συνδυασμό με την -αισθητά αυξημένη- καταναλωτική διάθεση της Κίνας, μεταβάλλουν τις ισορροπίες στη γεωργική καλλιέργεια στους μεγάλους παραγωγούς της Αμερικής και της Ασίας και κατ’ επέκταση στο διεθνές εμπόριο και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ενδεικτικό των νέων τάσεων, τόσο στη γεωργική παραγωγή όσο και στα πρότυπα κατανάλωσης σε Ανατολή και Δύση, είναι το παράδειγμα της καλλιέργειας και των εξαγωγών της σόγιας.
Οι ΗΠΑ αποτελούν τον μεγαλύτερο εξαγωγέα σόγιας στον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 43,9% των συνολικών εξαγωγών. Πάραυτα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη από τον OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) και τον FAO (United Nations Food and Agriculture Organization), η Βραζιλία θα ξεπεράσει σύντομα τις Ηνωμένες Πολιτείες στην παραγωγή σόγιας, καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση των παραγωγών- χωρών σόγιας παγκοσμίως.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι η βραζιλιάνικη παραγωγή σόγιας θα αυξάνεται κατά 2,6% ετησίως για τα επόμενα δέκα χρόνια, καταγράφοντας το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης της παραγωγής συγκριτικά με άλλους παραγωγούς σόγιας. Σύμφωνα με αναλυτές, η αύξηση- ρεκόρ οφείλεται στο ιδιαίτερα χαμηλό κόστος παραγωγής των φασολιών σόγιας στη Βραζιλία, κυρίως λόγω της διαθέσιμης καλλιεργήσιμης γης στη Νότια Αμερική.
Τα έτη 2017-2026 η συγκομιδή σόγιας από την Βραζιλία προβλέπεται να ανέλθει σε 237,2 τόνους, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 27,1% σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Εκτιμάται μάλιστα πως μέχρι το 2026, η Βραζιλία και οι ΗΠΑ μαζί θα πραγματοποιούν το 80% των συνολικών εξαγωγών σόγιας παγκοσμίως.
Την ίδια στιγμή, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σόγιας στον κόσμο, η Κίνα, ενισχύει σημαντικά τις εισαγωγές της. Πιο συγκεκριμένα, κατά το μήνα Μάιο, οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 20% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Ταυτόχρονα βέβαια με τις εισαγωγές αυξάνονται και οι απαιτήσεις, καθώς τα φασόλια σόγιας φαίνεται πως είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στις υψηλές θερμοκρασίες σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις των P&I Clubs, δημιουργώντας “δυσκολίες” στο χειρισμό του χύδην φορτίου, κυρίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Σύμφωνα με έμπειρους αναλυτές, τα νέα δεδομένα στις καταναλωτικές συνήθειες Ανατολής και Δύσης και κατά συνέπεια στη γεωργική παραγωγή των προϊόντων αναμένεται να επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στις θαλάσσιες διαδρομές, διαμορφώνοντας έναν νέο παγκόσμιο χάρτη εμπορευματικών ροών, ειδικά στην dry αγορά.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ