
Στα 98 του χρόνια απεβίωσε ο Νικόλαος Κ. Λως, ο κύριος Νίκος όπως τον προσφωνούσαν όλοι οι χιώτες. Προερχόμενος από οικογένεια με μεγάλη ναυτική παράδοση, από τα μέσα του 19ου αιώνα, ο Νικόλαος Λως, γιος το Κωνσταντίνου Λω, γεννήθηκε το 1919, ξεκίνησε την καριέρα του στα πλοία της οικογενειακής εταιρείας. Με το τέλος του Β’ Π.Π. η εταιρεία παραλαμβάνει δύο από τα θρυλικά Liberties προσπαθώντας να αναγεννηθεί. Σύντομα η εταιρεία στρέφεται στις ναυπηγήσεις στις αρχές της δεκαετίας του 1950 όντας από τις πρώτες εταιρείες μετά τον Β’ Π.Π. που επιλέγουν να κατασκευάσουν πλοία. Μέχρι το 1960 η έδρα της εταιρείας ήταν στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Εκείνη τη χρονιά τα μέλη της οικογένειας συστήνουν την Vrontados Shipping Co.Ltd και η έδρα της εταιρείας μεταφέρεται στον Πειραιά. Η εταιρεία εξειδικεύεται στα bulk carriers και ο στόλος της παρουσιάζει αυξομειώσεις με το πέρασμα των ετών, πάντοτε όμως ο αριθμός είναι τέτοιος που να μπορεί να τον διαχειριστεί μία παραδοσιακή οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία.
Ο Νικόλαος Κ. Λως όμως, εκτός από την διαχρονική και επιτυχημένη παρουσία στο ναυτιλιακό στίβο, διέπρεψε και σε ένα άλλο στίβο, αυτόν της κοινωνικής προσφοράς.
Μαζί με την αγαπημένη του σύζυγο Ηρώ, προχώρησε σε πλήθος δωρεών στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Χίο. Δωρεές που έδωσαν σημαντικές υποδομές στο νησί, όπως για παράδειγμα ο “Όρμος Λω”, το Ναυτικό Μουσείο Χίου για το οποίο παραχώρησε την οικογενειακή του οικία, το γήπεδο ποδοσφαίρου στο Πυργί της Χίου. Διαχρονικός υποστηρικτής του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, στήριζε πάντοτε την Προοδευτική Εκπολιτιστική Κοινωνική Ένωση Βροντάδου (ΠΕΚΕΒ), προχώρησε στην δωρεά σημαντικού ποσού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου προκειμένου να αγοραστεί έκταση για την δημιουργία πανεπιστημιούπολης κ.α.
Η πιο σημαντική όμως συνεισφορά του ήταν αυτή που λίγοι γνωρίζουν, όντας άνθρωπος σεμνός και διακριτικός. Ο κ. Νικόλαος Λως στήριξε πολλούς ανθρώπους με προβλήματα υγείας, αναλαμβάνοντας ο ίδιος τα έξοδα νοσηλείας σε νοσοκομεία του εξωτερικού. Στήριξε οικονομικά πολλές οικογένειες αλλά και νέους στις σπουδές τους.
Ένα είναι σίγουρο. Η ελληνική ναυτιλία θρηνεί έναν από του μεγάλους ευπατρίδες και η Χίος έναν από τους σημαντικότερους, αν όχι το σημαντικότερο ευεργέτη της.
Πηγή φωτογραφίας: www.politischios.gr από το φωτογραφικό αρχείο του κ. Κ. Φραγκομίχαλου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Εγκαινιάζουμε ένα σύγχρονο σύστημα προσομοίωσης, που θα επιτρέψει στα στελέχη μας να αποκτούν σε ελεγχόμενα και κλιμακούμενα σενάρια, την εμπειρία η οποία απαιτείται. Είμαστε…

Αεροσκάφος της Aegean Airlines από την Αθήνα προσγειώθηκε σήμερα στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Βαγδάτης – στην πρώτη απευθείας πτήση που εκτελεί έπειτα από 35…

Bureau Veritas Marine & Offshore (BV) convened the 39th Hellenic Marine Technical Committee meeting in Athens on December 3, bringing together leading stakeholders of…

Σφίγγει ο κλοιός της ΕΕ προς τη Μόσχα με το καθεστώς κυρώσεων σε βάρος νομικών και φυσικών προσώπων που διευκολύνουν το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου…

Σε κλίμα άρτιας συνεργασίας, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, ενεργώντας υπό την ιδιότητά του ως εργοδοτικός σύνδεσμος, υπέγραψε στις 15 Δεκεμβρίου 2025 την ανανέωση της…

Η CEVA Logistics ανακοίνωσε στις 15 Δεκεμβρίου την υπογραφή συμφωνίας αγοράς μετοχών για την απόκτηση του 100% του Fagioli Group, που επίσης δραστηριοποιείται στα…

Σε τροχιά «στρατοσφαιρικής» ανόδου κινείται η αγορά του χαλκού, σύμφωνα με το CNBC, με τις τιμές spot στο London Metals Exchange (LME) να καταγράφουν…

Tη συμφωνία της για την απόκτηση της σκανδιναβικής ναυλομεσιτικής εταιρείας Grieg Shipbrokers ανακοίνωσε η SSY. Η Grieg Shipbrokers, η οποία θα ενταχθεί στην SSY…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ