
Στα 98 του χρόνια απεβίωσε ο Νικόλαος Κ. Λως, ο κύριος Νίκος όπως τον προσφωνούσαν όλοι οι χιώτες. Προερχόμενος από οικογένεια με μεγάλη ναυτική παράδοση, από τα μέσα του 19ου αιώνα, ο Νικόλαος Λως, γιος το Κωνσταντίνου Λω, γεννήθηκε το 1919, ξεκίνησε την καριέρα του στα πλοία της οικογενειακής εταιρείας. Με το τέλος του Β’ Π.Π. η εταιρεία παραλαμβάνει δύο από τα θρυλικά Liberties προσπαθώντας να αναγεννηθεί. Σύντομα η εταιρεία στρέφεται στις ναυπηγήσεις στις αρχές της δεκαετίας του 1950 όντας από τις πρώτες εταιρείες μετά τον Β’ Π.Π. που επιλέγουν να κατασκευάσουν πλοία. Μέχρι το 1960 η έδρα της εταιρείας ήταν στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη. Εκείνη τη χρονιά τα μέλη της οικογένειας συστήνουν την Vrontados Shipping Co.Ltd και η έδρα της εταιρείας μεταφέρεται στον Πειραιά. Η εταιρεία εξειδικεύεται στα bulk carriers και ο στόλος της παρουσιάζει αυξομειώσεις με το πέρασμα των ετών, πάντοτε όμως ο αριθμός είναι τέτοιος που να μπορεί να τον διαχειριστεί μία παραδοσιακή οικογενειακή ναυτιλιακή εταιρεία.
Ο Νικόλαος Κ. Λως όμως, εκτός από την διαχρονική και επιτυχημένη παρουσία στο ναυτιλιακό στίβο, διέπρεψε και σε ένα άλλο στίβο, αυτόν της κοινωνικής προσφοράς.
Μαζί με την αγαπημένη του σύζυγο Ηρώ, προχώρησε σε πλήθος δωρεών στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Χίο. Δωρεές που έδωσαν σημαντικές υποδομές στο νησί, όπως για παράδειγμα ο “Όρμος Λω”, το Ναυτικό Μουσείο Χίου για το οποίο παραχώρησε την οικογενειακή του οικία, το γήπεδο ποδοσφαίρου στο Πυργί της Χίου. Διαχρονικός υποστηρικτής του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, στήριζε πάντοτε την Προοδευτική Εκπολιτιστική Κοινωνική Ένωση Βροντάδου (ΠΕΚΕΒ), προχώρησε στην δωρεά σημαντικού ποσού στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου προκειμένου να αγοραστεί έκταση για την δημιουργία πανεπιστημιούπολης κ.α.
Η πιο σημαντική όμως συνεισφορά του ήταν αυτή που λίγοι γνωρίζουν, όντας άνθρωπος σεμνός και διακριτικός. Ο κ. Νικόλαος Λως στήριξε πολλούς ανθρώπους με προβλήματα υγείας, αναλαμβάνοντας ο ίδιος τα έξοδα νοσηλείας σε νοσοκομεία του εξωτερικού. Στήριξε οικονομικά πολλές οικογένειες αλλά και νέους στις σπουδές τους.
Ένα είναι σίγουρο. Η ελληνική ναυτιλία θρηνεί έναν από του μεγάλους ευπατρίδες και η Χίος έναν από τους σημαντικότερους, αν όχι το σημαντικότερο ευεργέτη της.
Πηγή φωτογραφίας: www.politischios.gr από το φωτογραφικό αρχείο του κ. Κ. Φραγκομίχαλου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ