Υποτονική η πορεία της ναυλαγοράς με αυξομειώσεις του δείκτη BDI

Υποτονική η πορεία της ναυλαγοράς με αυξομειώσεις του δείκτη BDI

178
Υποτονική η πορεία της ναυλαγοράς με αυξομειώσεις του δείκτη BDI

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας η τάση του BDI ήταν στο σύνολο της καθοδική και προς τα τέλη της εβδομάδας, ύστερα από διάστημα ενάμιση μήνα περίπου, έπεσε οριακά κάτω από τις 800 μονάδες, στις 798, για να επιστρέψει σε ανοδική πορεία την τελευταία ημέρα της εβδομάδας και να κλείσει στις 834 μονάδες. Για άλλη μία φορά, η πτώση και η άνοδος του Δείκτη οφείλεται επί το πλείστον στην αυξομείωση του υπό-δείκτη των Capes (BCI) ενώ οι υπόλοιποι υπό-δείκτες βρίσκονται σε μία μετριοπαθή στασιμότητα, δημιουργώντας, θα τολμούσαμε να πούμε, μία όχι τόσο τεκμηριωμένη άποψη ότι η αγορά θα βελτιωθεί.
Σαφέστατα βρισκόμαστε σε καλύτερα επίπεδα από το 1ο και 2ο τρίμηνο του έτους, γεγονός που αποδεικνύεται και από τον Δείκτη αλλά και από τα επίπεδα των τιμών των μεταχειρισμένων πλοίων τα οποία είναι αναμφισβήτητα υψηλότερα από αυτά στις αρχές του έτους. Το πρόβλημα όμως είναι ότι αυτή η μετριοπαθής βελτίωση της αγοράς ενδεχομένως να δημιουργεί και λανθάνουσες προσδοκίες δημιουργώντας με αυτό τον τρόπο ένα φαύλο κύκλο με αποτέλεσμα την επιμηκυνόμενη μετριοπαθή πορεία της.
Ένας από τους κυριότερους παράγοντες βελτίωσης της αγοράς είναι η προσφορά τονάζ, η οποία εξαρτάται από την αύξηση των πλοίων λόγω των παραγγελιών, των οποίων ο αριθμός έχει αισίως μειωθεί δραματικά και παράλληλα από τον αντισταθμιστικό παράγοντα που είναι οι διαλύσεις των πλοίων. Τους πρώτους 5 μήνες του έτους τα στοιχεία ήταν ενθαρρυντικά καθώς η καθαρή αύξηση του στόλου κυμάνθηκε στο 0,5% ή 4 εκ. DWT περίπου. Τα τελευταία όμως στοιχεία αποδεικνύουν μία αντιστροφή της τάσης, καθώς ο όγκος των διαλύσεων άρχισε να έχει φθίνουσα πορεία. Οι εκτιμήσεις στις αρχές του χρόνου έκαναν λόγο για συνολικό αριθμό διαλύσεων έτους περίπου στους 40 εκ. DWT αλλά όπως όλα δείχνουν ο τελικός αριθμός θα είναι μικρότερος.
Έως τώρα η αύξηση του στόλου βρίσκεται στο 1,7% καθώς τους πρώτους 9 μήνες του έτους παραδόθηκαν 38,8 εκ. DWT ενώ προς διάλυση οδηγήθηκαν 25,2 εκ. DWT. Αν υποθέσουμε ότι ο συνολικός όγκος των παραδόσεων για το 2016 θα παραμείνει ο αρχικά εκτιμώμενος, δηλαδή 50 εκ. DWT και ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων, ο οποίος δείχνει πτωτικές τάσεις, θα κλείσει στους 35 εκ. DWT, τότε η συνολική αύξηση του στόλου για το 2016 θα κλείσει στο 1,9% ή 15 εκ. DWT. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, η αύξηση του στόλου το 2016 χωρίς καμία αμφιβολία βρίσκεται σε πολύ πιο υγιή επίπεδα, αλλά όσο και υγιή και αν είναι, δεν παύει να προστίθεται σε μία ήδη σωρευτική υπέρ-προσφορά από τα προηγούμενα χρόνια και αν δεν γίνει η υπέρβαση η μετριοπάθεια στην αγορά θα είναι το χαρακτηριστικό των επόμενων μηνών. Ενδεχομένως η εφαρμογή του Ballast Water Treatment από τον Σεπτέμβριο του 2017 να λειτουργήσει σαν τον «από μηχανής θεός» σχετικά με την προσφορά τονάζ.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Ore Carriers, το ‘GAIA PEGASUS’ 229.186 DWT (2004 – Namura), αγοράστηκε από την Samos Steamship στα υψηλά $ 12 εκ.
✏ Στα Kamsarmax/Panamax, το ‘BAROCK’ 82.668 DWT (2007 – Tsuneishi) πουλήθηκε σε Ιάπωνες κοντά στα $ 12 εκ., το ‘ABYO OPRAH’ 82.551 DWT (2006 – Tsuneishi), πουλήθηκε στα $ 9,5 εκ., το ‘BAVANG’ 82.028 DWT (2016 – Jiangsu New YZJ) αγοράστηκε από την Chellaram Shipping στα $ 19.2 εκ., το ‘SHIN YO’ 76.863 DWT (2006 – Sasebo) αγοράστηκε από την Zihni Shipping στα υψηλά $ 7 εκ., το ‘SORRENTO’ 76.663 DWT (2004 – Imabari Marugame) πουλήθηκε στα $ 6,5 εκ. και το
‘NEW COMMAND’ 76.662 DWT (2002 – Imabari Marugame) με D/D due πουλήθηκε σε Κινέζους στα $ 4,7 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Suezmax, το ‘STENA SUPREME’ 159.031 DWT (2012 – Samsung), πουλήθηκε σε Ιάπωνες, Sale & Leaseback με 12 χρόνια Charter Back και Purchase Option και τα ‘COMPASSION’ 72.782 DWT (2006 – Dalian) και ‘COMPASS’ 72.736 DWT 72.736 DWT (2006 – Dalian) αγοράστηκαν από την China Bank of Communications με Sale & Leasback και 7 χρόνια Bareboat.