
Σταδιακή ανάκαμψη της αγοράς των εμπορευματοκιβωτίων αναφέρει στην ετήσια έκθεσή της για το 2017 η Drewry. Η έκθεση στέκεται ιδιαίτερα στη χρεοκοπία της Hanjin θεωρώντας ότι ήδη «έχει μπει το νερό στο αυλάκι» και παρά τις παρατεταμένες ανησυχίες για ασθενή ανάπτυξη και υπερπροσφορά πλοίων, η αγορά αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά.
Τα αποτελέσματα των εταιρειών για το τελευταίο τρίμηνο προβλέπονται χειρότερα του αναμενομένου, με την Drewry να εκτιμά συνολικές ζημίες που σωρευτικά θα φτάσουν τα $5 δις για το 2016. Προβλέπουν ωστόσο ανάκαμψη το 2017, κυρίως λόγω βελτιωμένων ναύλων αλλά και μικρής αύξησης της προσφοράς (χωρητικότητα) εκτιμώντας ότι για το 2017 η αγορά εμπορευματοκιβωτίων θα παρουσιάσει κέρδη $2,5 δις.
Ωστόσο, επισημαίνουν η εκτιμώμενη ανάκαμψη θα πρέπει να έχει προοπτική. Κι αυτό διότι παρά την αναμενόμενη αύξηση των ναύλων, θα παραμείνουν χαμηλότεροι εκείνων του 2015. Αστάθμητος παράγοντας αποτελεί ο απρόβλεπτος και αντιφατικός χαρακτήρας της αγοράς. Μπορεί η χρεοκοπία της Hanjin να άφησε ανεξίτηλα σημάδια, αλλά η έφεση στο ρίσκο που διακρίνει την αγορά πιθανόν να προκαλέσει περεταίρω «τρικυμίες».
Συν τοις άλλοις, οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται σταδιακά κάτι που μπορεί να επιφέρει υψηλότερους ναύλους, αλλά δημιουργεί και υψηλότερα διαχειριστικά κόστη. Επιπλέον, το γεγονός ότι τα βιβλία παραγγελιών παραμένουν αδρανή είναι ένα θετικό στοιχεία για την ανάκαμψη της αγοράς, όπως επίσης και η αύξηση των διαλύσεων που παρατηρείται. Παρ’ όλα αυτά, στα επόμενα δύο χρόνια θα υπάρχουν πολλές προκλήσεις σε ότι αφορά την πλευρά της προσφοράς καθώς πολλά ULCV θα παραδοθούν και η χωρητικότητα θα αυξηθεί κατά 5% έως 6%.
Η Drewry υπογραμμίζει ότι για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα οι εταιρείες των containerships δεν εστιάστηκαν στις πωλήσεις τους με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν αυξημένες υποχρεώσεις χρεών, κάτι στο οποίο οφείλεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η χρεοκοπία της Hanjin. Η Drewry εκτιμά ότι οι συνολικές πωλήσεις για το 2016 θα φτάσουν τα $143 δις., νούμερο που όμως απέχει αρκετά από το ιστορικό υψηλό του 2012, οπότε και ανήλθαν σε $218 δις.
Ο Neil Dekker, διευθυντής ανάλυσης της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων της Drewry, σχολίασε: «Η αποτυχία της Hanjin είναι απόρροια αρκετών ετών έλλειψης εμπορικών αποφάσεων και κακοδιαχείρισης, όχι μόνο της Hanjin αλλά όλης της αγοράς. Ωστόσο, η Hanjin δεν υπήρξε το κρίσιμο σημείο της αγοράς. Η περίσκεψη που πιθανόν να επέλθει, δεν είναι απαραίτητα ο δρόμος για την γη της επαγγελίας. Στελέχη επιχειρήσεων μιλούν για συνέργειες εκατομμυρίων δολαρίων που θα πρέπει να γίνουν, αλλά φαίνεται να θυσιάζονται γρήγορα στο βωμό μικρών συμβολαίων που απλά διασφαλίζουν το μερίδιο της αγοράς. Το σημείο κλειδί είναι οι ναύλοι και η σωστή αντιμετώπιση της εξίσωσης και ευτυχώς υπάρχουν σημάδια ότι η αγορά κινείται σε ισορροπία».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ