
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Η πορεία του Δείκτη BDI συνεχίζει το ίδιο μοτίβο με αυτό που αναφέραμε στην προηγούμενη μας ανασκόπηση, δηλαδή μια πλαγιολίσθηση με ελαφριές διακυμάνσεις και με οποιαδήποτε αυξητική τάση ουσιαστικά να οφείλεται στα Capes.
Όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει η αγορά, όπως όλες οι αγορές, σε πολύ μεγάλο βαθμό καθορίζεται από την ψυχολογία που έως ένα βαθμό βασίζεται σε προσδοκίες, όχι απαραίτητα τεκμηριωμένες, γεγονός που φυσικά επηρεάζει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων και κατ’ επέκταση και την αγοραστική συμπεριφορά των εταιρειών.
Σε ετήσια βάση, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων 5ετίας, κατά μέσο όρο, έχουν μειωθεί κατά 26,5% καθώς τα Capes είναι στο -31%, τα Panamax στο -25%, τα Supramax στο -19% και τα Handysize στο -31%. Σε εξαμηνιαία βάση όμως οι τιμές των πλοίων 5ετίας έχουν γυρίσει σε θετικό έδαφος, καθώς στο σύνολο τους, κατά μέσο όρο, οι τιμές έχουν παρουσιάσει αύξηση της τάξης του +12%. Συγκεκριμένα σε εξαμηνιαία βάση οι τιμές των Capes έχουν αυξηθεί κατά +4%, των Panamax κατά +17%, των Supramax κατά +14% και των Handysize κατά +13%.
Σε επίπεδα αγοράς πλοίων, έως και τα τέλη Αυγούστου του τρέχοντος έτους, έχουν αλλάξει χέρια περίπου 450 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας $ 3,8 δις περίπου. Να σημειώσουμε ότι από το σύνολο των 450 πλοίων, οι μισές περίπου πράξεις σε αγορές και πωλήσεις, έγιναν από Έλληνες. Στο σύνολο του έτους για το 2015 τα πλοία που άλλαξαν χέρια τυχαίνει να είναι σε αριθμό σχεδόν τα ίδια με του φετινού 8μήνου, δηλαδή περίπου 455, αλλά σε συνολική αξία το 2015 επενδύθηκαν $ 5,6 δισ. Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2016 πουλήθηκε ο ίδιος αριθμός πλοίων με το σύνολο του 2015 αλλά το 2016 η μείωση στη συνολική αξία ήταν της τάξης του -30%.
Εξ’ απαλών ονύχων στο παρελθόν είχαμε αναφέρει πως, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, σε γενικές γραμμές, το τραπεζικό σύστημα δεν έχει «τραβήξει το χαλί» ακόμη από τον ευρύτερο κλάδο της ναυτιλίας, αλλά είναι πλέον οφθαλμοφανής η προσπάθεια των τραπεζών, κυρίως των Ευρωπαϊκών και ιδιαίτερα των Γερμανικών να «ξεφορτωθούν» ή να μειώσουν την έκθεση τους σε υπάρχοντα δανεισμό.
Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι τα Outstanding Loans σε Παγκόσμιο επίπεδο στην ναυτιλία ανέρχονται περίπου στα $ 400 δισ., εκ των οποίων το 25% ή $ 100 δισ., αφορά Γερμανικές τράπεζες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αρκετά από αυτά τα δάνεια δεν θα είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν με αποτέλεσμα οι τράπεζες είτε να αναγκαστούν να τα πουλήσουν με discount ή να τα εγγράψουν σαν ζημίες.
Καθοριστικό ρόλο στην στρατηγική των τραπεζών, ιδιαίτερα των Γερμανικών, σχετικά με το δανειακό τους πορτφόλιο θα έχει και η πίεση που τους ασκείται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, η οποία τον Ιούνιο άρχισε να συγκεντρώνει στοιχεία για τα ναυτιλιακά δάνεια και τα οποία εξετάζει αυτή τη στιγμή, καθώς θεωρεί ότι αρκετές τράπεζες χορηγούσαν δάνεια βασιζόμενες σε ιδιαίτερα αισιόδοξα σενάρια σχετικά με την αγορά και τις τιμές των πλοίων και το ενδεχόμενο να τους επιβληθεί να αυξήσουν τα κεφαλαιακά τους αποθέματα είναι στο τραπέζι, γεγονός που αν υλοποιηθεί δεν θα αφήσει την αγορά ανεπηρέαστη!
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes και στα Mini-Capes, το ‘HANJIN MATSUYAMA’ 179.166 DWT (2011 – Sungdong) πουλήθηκε στην Winning Shipping στα $ 22,75 εκ. περίπου και το ‘EMMA SCHULTE’ 115.156 DWT (2012 – Jiangnan Changxing) αγοράστηκε από την Oldendorff στα $ 12,6 εκ.
✏ Στα Panamax και Post-Panamax, το ‘TOND SEA’ και το ‘TANA SEA’ και τα δύο 93,246 DWT (2011 – Zhejiang Yangfan) μαζί με τα ‘TANGO SEA’ 93.028 DWT (2011 – Taizhou Catic) και το ‘TONIC SEA’ 93.005 DWT (2012 – Taizhou Catic) αγοράστηκαν en bloc από την Oldendorff, στα $ 40 εκ. περίπου. Το ‘PRIMROSE’ 74.716 DWT (2001 – Hudong Zhonghua) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.
✏ Στα Handysize, το ‘KARINE BULKER’ 32.271 DWT (2008 – Kanda Zosensho) πουλήθηκε στα $7,7 εκ. αντίστοιχα.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handysize, το ‘ARDMORE CENTURION’ 28.987 DWT (2005 – STX-Jinhae), IMO II, πουλήθηκε στα $ 15,7 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εν μέσω ριζικών αλλαγών στο πεδίο των ανακυκλώσεων πλοίων, με την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η δραστηριότητα…
Σοβαρό ένοπλο επεισόδιο σημειώθηκε στη νότια Ερυθρά Θάλασσα, όταν ομάδα ενόπλων που επέβαινε σε μικρά σκάφη εξαπέλυσε, σύμφωνα με πληροφορίες, επίθεση σε υπό ελληνικό…
Ιδιαίτερα μεγάλη «βουτιά» σημείωσαν οι ναύλοι των LPG carriers, και ειδικά εκείνοι των πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, βάσει πρόσφατης έκθεσης της ναυλομεσιτικής Fearnleys,…
Τα ναυπηγεία Tsuneishi Shipbuilding της Ιαπωνίας αποφάσισαν να εξαγοράσουν όλες τις μετοχές του ναυπηγικού ομίλου Mitsui E&S Shipbuilding, ενώ αναμένεται να τον μετατρέψουν σε…
Στο πλαίσιο της στρατηγικής ενίσχυσης της παρουσίας της στην ευρωπαϊκή αγορά διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, η νοτιοκορεατική HMM προανήγγειλε νέα σημαντική επένδυση στον λιμένα Algeciras της…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να συνεργαστεί με την ελληνική…
Συνέντευξη του Καπτ. Παναγιώτη Γιγή, Προέδρου της ΠΕΠΕΝ
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται με τάσεις σταθερότητας. Ειδικότερα, βάσει πρόσφατης έκθεσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ