
«Προϋπόθεση για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας είναι η συμφωνία νέων ρεαλιστικών όρων, οι οποίοι να λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα στην ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή αγορά εργασίας». Αυτό επισήμανε στη χθεσινή γραπτή δήλωσή του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης, με αφορμή δημοσιεύματα μερίδας του Τύπου, στα οποία μεταξύ άλλων γίνονται αναφορές σε δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρή Δρίτσα για το θέμα της ναυτικής εργασίας.
Η απάντηση του κ. Βενιάμη αφορούσε, μεταξύ άλλων, το σχόλιο του ΥΝΑ ο οποίος είχε δηλώσει στον ραδιοφωνικό σταθμό «Κόκκινο» ότι «Σήμερα ο Πειραιάς ως κέντρο της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας ναυτιλίας, μπορεί να δίνει δουλειά σε 200.000 ανθρώπους, καθώς δεν μιλάμε μόνο για τα πλοία αλλά και μία σειρά από συναφείς κλάδους, από τις πρακτορεύσεις και τις ασφάλειες ως την τροφοδοσία».
«Εκείνο που θέτουμε και προωθούμε εμείς ως κυβέρνηση είναι το κοινωνικό μέρισμα του ναυτιλιακού κλάδου, που επιδιώκουμε να αυξηθεί δραστικά, ειδικά με την ενίσχυση της απασχόλησης».
«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να υπάρχουν μόνο 14.000 Έλληνες ναυτικοί, όταν κάποτε ήταν πολλαπλάσιοι. Είναι ένα θέμα που έχει τεθεί, είτε με συναινετικές κινήσεις είτε με διεκδικητικές, καθώς δεν είναι μόνο μία ‘πράξη δικαιοσύνης’ αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να διατηρήσει την παγκόσμια πρωτιά της». Επιπρόσθετα ο υπουργός τόνισε ότι «Είναι αδιανόητο να μην έχουμε 100.000 Έλληνες ναυτικούς, τόσο αξιωματικούς όσο και πληρώματα, με συλλογικές συμβάσεις εργασίας».
Πως αντιδρά, όμως, η αγορά στις δηλώσεις τόσο του υπουργού Ναυτιλίας όσο και του προέδρου της ΕΕΕ;
Συζητώντας με έμπειρους αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού οι οποίοι σήμερα κατέχουν υψηλόβαθμες διοικητικές θέσεις σε εταιρείες ποντοπόρου ναυτιλίας τόνισαν ότι σαφώς η χθεσινή δήλωση του κ. Βενιάμη αφορά τα κατώτερα πληρώματα και την αντιμετωπίζουν ως θετική εξέλιξη. «Αντί να προσλαμβάνουμε αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα μπορεί η ελληνική ναυτιλία να προσφέρει εργασία σε Έλληνες χωρίς κανένα επιπλέον κόστος. Εάν το πλοίο καλύπτει την οργανική σύνθεση που του επιβάλλει η σημαία, η απασχόληση επιπλέον Ελλήνων δεν του προσθέτει καμία οικονομική επιβάρυνση προς το ΝΑΤ. Την τρέχουσα περίοδο που η ναυλαγορά «υποφέρει» η λήψη αυτής της απόφασης μπορεί να σηματοδοτήσει αύξηση της απασχόλησης και κατά συνέπεια μείωση της ανεργίας» επισήμαναν και οι δύο.
«Η αγορά θέλει τις ατομικές συμβάσεις» μας δήλωσε ο καπετάνιος και σημερινό υψηλόβαθμο στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας. «Οι ατομικές συμβάσεις, κατά την άποψή μου, πρέπει να γίνουν πραγματικότητα» υπογράμμισε και συμπλήρωσε λέγοντας ότι «Είναι γεγονός πως το κόστος του πλοίου έχοντας Έλληνες με τα σημερινά μισθολόγια είναι σαφώς υψηλότερο από ό,τι συμβαίνει με τα αλλοδαπά κατώτερα πληρώματα. Εάν θα υπήρχε μια εκλογίκευση μεταξύ των δύο μερών θα μπορούσε να βρει εργασία ένας μεγάλος αριθμός κατωτέρων πληρωμάτων».
Στη συνέχεια ο καπετάνιος έθεσε μια ενδιαφέρουσα παράμετρο που σας την παραθέτουμε: «Βέβαια αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν κατώτερα πληρώματα. Υπάρχει κάποιος αριθμός αλλά αυτός προέρχεται κυρίως από την ακτοπλοΐα μετά από τις συγχωνεύσεις των εταιρειών και τη μείωση – πώληση των πλοίων. Άρα πρέπει –αφού θέλουμε να στραφούμε σε ελληνικά πληρώματα – να τα εκπαιδεύσουμε προκειμένου να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις διαφοροποιήσεις και απαιτήσεις του ποντοπόρου πλοίου. Εκπαίδευση δε νοείται να υπάρχει μόνον για τους αξιωματικούς».
Κλείνοντας το σχόλιό του ο συνομιλητής μας προχωρά και στο δια ταύτα «Αλλά για ποια εκπαίδευση μιλάμε όταν όλοι γνωρίζουμε ότι έτσι κι αλλιώς αυτή υπολειτουργεί στη χώρα μας»;
Υπουργείο Ναυτιλίας και Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έθεσαν τις απόψεις τους. Αλλά η απάντηση καταλύτης αναμένεται να δοθεί από τα ναυτεργατικά σωματεία, τα οποία όπως διαφαίνεται μελετούν τόσο τις προθέσεις του εφοπλισμού όσο και της κυβέρνησης.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Αισθητά μειωμένες εμφανίστηκαν το α΄ οκτάμηνο οι παραγγελίες product tankers, δείγμα της αβεβαιότητας που επικρατεί στην αγορά. Στο διάστημα που μεσολάβησε από τον Ιανουάριο…
Αναντίρρητα, η τεχνολογία και τα επιτεύγματά της έχουν σταθεί αρωγοί στην ενίσχυση της ασφάλειας στη ναυτιλία και στις μεταφορές, μέσω των διευκολύνσεων που παρέχουν.…
Το 2025 αποτέλεσε κομβικό έτος για τις συμμαχίες της ναυτιλίας τακτικών γραμμών, καθώς φέτος διήλθαν μια περίοδο αναδιάρθρωσης. Σε πρόσφατη ανάλυση της Sea-Intelligence, αναδεικνύεται…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ