
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Εκτιμήσεις, αναλύσεις, εικασίες, αλλά επί του πρακτέου κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα καθώς η επίσημη απόφαση δεν έχει ληφθεί ακόμη αναφορικά με το Brexit αλλά ούτε και το πώς θα διευθετηθεί η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμη και οι αγορές οι οποίες βυθίστηκαν την επόμενη ημέρα του δημοψηφίσματος γρήγορα άρχισαν να κερδίζουν πάλι έδαφος, σαν να μην έχει συμβεί τίποτα και το ζητούμενο στην παρούσα φάση είναι ποιος τελικά θα ενεργοποιήσει το άρθρο 50 της Ευρωπαϊκής Συνθήκης, καθώς ούτε ο David Cameron ούτε κάποιος από τους υποψηφίους διαδόχους δείχνει ιδιαίτερα ένθερμος στο να ενεργοποιήσει την συνθήκη.
Την ίδια στιγμή, σε νέες δοκιμασίες υποβάλλεται η ενότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο πολιτικές όσο και οικονομικές. Στην παρούσα φάση, εκτός από το Brexit, έχουμε και την αδυναμία της Ισπανίας να δημιουργήσει ένα κυβερνητικό σχήμα, μετά και την 2η εκλογική αναμέτρηση, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο σε μία 3η εκλογική αναμέτρηση σε διάστημα 7 μηνών, ενώ τα σημαντικότερα έρχονται τον Οκτώβριο όπου θα λάβουν χώρα και άλλες εκλογικές αναμετρήσεις οι οποίες θα λάβουν χώρα σε ένα έντονο κλίμα αύξησης του Ευρωσκεπτικισμού.
Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο θα διεξαχθεί το δημοψήφισμα στην Ουγγαρία για το προσφυγικό, η επανάληψη του 2ου γύρου των Προεδρικών εκλογών στην Αυστρία και το δημοψήφισμα για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ιταλία, το οποίο οι αναλυτές το θεωρούν σαν τον μεγαλύτερο πολιτικό κίνδυνο για την Ε.Ε μετά το Brexit. Όπως επισημαίνει η Citigroup, το δημοψήφισμα αυξάνει το ρίσκο για μία «έξοδο» του Mateo Renzi, καθώς έχει δεσμευθεί ότι θα παραιτηθεί αν απορριφθεί η πρόταση του για την αναθεώρηση του Συντάγματος, την ώρα που ενισχύεται το Κίνημα 5 Αστέρων, σε μία χώρα με τα υψηλότερα ποσοστά Ευρωσκεπτικισμού.
Η Ιταλία είναι η 4η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αλλά εμφανίζει τα πιο αδύναμα χαρακτηριστικά. Το δημόσιο χρέος της ανέρχεται στο 135% του ΑΕΠ, αλλά το φλέγον πρόβλημα είναι ο τραπεζικός της κλάδος, καθώς εν μέσω στασιμότητας και αποπληθωρισμού οι τράπεζες της είναι αντιμέτωπες με € 360 δισ. μη εξυπηρετούμενα δάνεια, ποσό που αντιστοιχεί στο 19% του ΑΕΠ της. Ταυτόχρονα υπάρχουν € 200 δισ. τραπεζικά ομολογιακά δάνεια που κατέχουν κυρίως Ιταλοί οι οποίοι ανακεφαλαιοποίησαν μέσω των ομολόγων τις Ιταλικές τράπεζες. Η Ρώμη είναι σε διαπραγματεύσεις με τις Βρυξέλλες για ένα σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών της με στόχο όμως να μην πληγούν οι μέτοχοι και οι ομολογιούχοι. Αυτό όμως προϋποθέτει την «παραβίαση» των κανονισμών της Ε.Ε, όπου από το 2014 έχει συμφωνηθεί και απαιτείται από τους επενδυτές και τους καταθέτες να επωμίζονται τη ζημία. Η Γερμανία είναι ανένδοτη, τονίζοντας ότι οι κανόνες πρέπει να τηρούνται, ενώ η Ιταλία απαιτεί ευελιξία, καθώς αν βάσει της οδηγίας οι ομολογιούχοι που κατέχουν € 200 δισ. σε τραπεζικά ομολογιακά δάνεια επωμιστούν το βάρος της ανακεφαλαιοποίησης ή έστω μέρος αυτού, τότε ο κίνδυνος για ενδυνάμωση του κινήματος των 5 Αστέρων που ζητάει δημοψήφισμα για την παραμονή της Ιταλίας στην Ευρωζώνη θα είναι ιδιαίτερα μεγάλος.
Η αλήθεια πάντως είναι πως γενικότερα η Ευρωπαϊκή οικονομία και ο τραπεζικός της κλάδος βρίσκονται σε αρκετά δεινή θέση. Το τραπεζικό σύστημα της Ε.Ε έχει μόχλευση 26 προς 1. Να θυμίσουμε ότι η Lehman είχε μόχλευση 30 προς 1 όταν κατέρρευσε. Το ΑΕΠ της συνεχίζει και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, το χρέος προς το ΑΕΠ έχει αυξηθεί στο 90% για το σύνολο της Ένωσης με το χρέος σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία να βρίσκεται σε επίπεδα ρεκόρ. Η Ε.Ε είναι υπερχρεωμένες χώρες με αφερέγγυες τράπεζες με προβληματικά δάνεια και συναλλαγές παραγώγων αξίας τρισ. Ευρώ έχουν αρχίσει και ισχυρίζονται κάποιοι!
Την Παρασκευή 08 Ιουλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 703 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1002 μονάδες με $ 7,149 την ημέρα, BPI στις 792 μονάδες στα $ 6,327 την ημέρα, BSI στις 647 μονάδες στα $ 6,767 την ημέρα και BHSI στις 354 μονάδες, στα $ 5,232 την ημέρα.
Ουσιαστικά ο δείκτης βρίσκεται στα ίδια ακριβώς επίπεδα με τα τέλη Απριλίου και συγκεκριμένα στις 29 Απριλίου που είχε κλείσει επίσης στις 703 μονάδες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ