
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Εξ απήνης πιάστηκε η Παγκόσμια οικονομική κοινότητα με τα αποτελέσματα του Δημοψηφίσματος στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς όλοι, συμπεριλαμβανομένων και των γραφείων στοιχημάτων, μέχρι και την τελευταία στιγμή ήλπιζαν ότι το αποτέλεσμα θα είναι θετικό, δηλαδή υπέρ της παραμονής του στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Παρά το γεγονός ότι το Brexit δεν ήταν αναμενόμενο, αναμενόμενη ήταν η πτώση στα Διεθνή χρηματιστήρια, την αμέσως επομένη της ανακοίνωσης του Brexit, με αποτέλεσμα την Παρασκευή οι επενδυτές να εκδηλώνουν τάσεις άτακτης εξόδου από τα χρηματιστήρια, αναζητώντας ασφαλή καταφύγια όπως τα Γερμανικά ομόλογα και τον χρυσό. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην Ευρώπη οι τραπεζικές μετοχές έκαναν βουτιά άνω του 30%, οδηγώντας πολλές από αυτές να αναστείλουν τη διαπραγμάτευση τους, όπως για παράδειγμα των Ιταλικών τραπεζών, τη στιγμή που η στερλίνα έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1985.
Παράλληλα, η S&P, αμέσως ανακοίνωσε ότι μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος δεν μπορεί να διατηρηθεί η αξιολόγηση ΑΑΑ του Ηνωμένου Βασιλείου και η Moody’s επισήμανε ότι η ψήφος υπέρ του Brexit χαρακτηρίζεται σαν Credit Negative γεγονός.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ευρώπη μπαίνει σε αχαρτογράφητα νερά, καθώς το άρθρο 50 της Ευρωπαϊκής Συνθήκης ναι μεν προβλέπει την περίπτωση αυτή και περιγράφει την διαδικασία αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι προβλέπει και τις πραγματικές επιπτώσεις οι οποίες όπως όλοι μέχρι στιγμής προβλέπουν θα είναι αρνητικές για την Μεγάλη Βρετανία, την Ευρώπη αλλά και γενικότερα για όλο τον κόσμο.
Εκτιμάται ότι η εγχώρια οικονομία της Μεγάλης Βρετανίας θα επιβραδύνει επικίνδυνα ενώ μεσοπρόθεσμα παραμονεύει και η ύφεση, όπως επίσης εκτιμάται ότι μεγάλες ζημίες θα υποστεί και ο τραπεζικός κλάδος, καθώς το Λονδίνο είναι η Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Από την αντίδραση των αγορών, επιβεβαιώθηκε ότι και η Ε.Ε θα υποστεί σοβαρούς τριγμούς στην οικονομία της με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για μείωση του Ευρωπαϊκού ΑΕΠ κατά -0,5%.
Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη τους ιδιαίτερα στενούς εμπορικούς δεσμούς της Βρετανίας με τις ΗΠΑ, Κίνα και Ινδία, από τους μεγαλύτερους εμπορικούς παίκτες παγκοσμίως, δεν υπάρχει αμφιβολία για την αναταραχή που θα προκληθεί σε Παγκόσμιο επίπεδο. Σύμφωνα με τους Financial Times, μερικά από τα μεγαλύτερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα στο City, αναζητούν τρόπους για να μεταφέρουν τμήματα τους εκτός Βρετανίας. Οι μεγάλες τράπεζες των ΗΠΑ, όπως JP Morgan Chase, Goldman Sachs, BofA, Citigroup και Morgan Stanley, μελετούν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν μέρος αυτών των δραστηριοτήτων τους στο Δουβλίνο, το Παρίσι και τη Φρανκφούρτη.
Η Πρόεδρος της FED, Hellen Yelen ανοιχτά δήλωσε ότι το Brexit θα επιφέρει σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις. Όπως υπογράμμισε, ένα Brexit θα έφερνε μια περίοδο έντονης μεταβλητότητας και αστάθειας που θα επηρέαζε τις προοπτικές της αμερικάνικης οικονομίας και την πορεία της πολιτικής αύξησης των επιτοκίων.
Το δεδομένο πάντως είναι ότι οι πολιτικές αποφάσεις στην Ε.Ε, δηλαδή κατά πόσο θα είναι σκληρή η στάση της στις διαπραγματεύσεις με το Ηνωμένο Βασίλειο, όπως επίσης και η διάρκεια αυτών, θα είναι αυτά που θα καθορίσουν το μέγεθος των οικονομικών επιπτώσεων τόσο στην Ε.Ε όσο και στην Παγκόσμια οικονομία.
Την Παρασκευή 24 Ιουνίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 609 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 913 μονάδες με $ 6,452 την ημέρα, BPI στις 585 μονάδες στα $ 4,681 την ημέρα, BSI στις 583 μονάδες στα $ 6,101 την ημέρα και BHSI στις 329 μονάδες, στα $ 4,855 την ημέρα.
Εν μέσω Brexit, ο BDI άρχισε να παρουσιάζει σημεία ανόδου, αλλά φυσικά, τουλάχιστον στην παρούσα φάση δεν υφίσταται κανένας συσχετισμός.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ