
Το Σάββατο 28 Μαΐου 2016 η ναυτιλιακή και όχι μόνο κοινότητα έχασε, πολύ πριν την ώρα του, έναν υπέροχο άνθρωπο και έναν εξαίρετο επιστήμονα. Τον Γιάννη Τσαμουργκέλη.
Πολλά θα μπορούσε να πει κανείς για τον Γιάννη αλλά θα είμαι σύντομος, πιστός οπαδός του ‘τα πολλά λόγια είναι φτώχια’.
Ο Γιάννης δεν υπήρξε ποτέ ο ‘τυπικός’ ακαδημαϊκός που αναμασά τα χιλιοειπωμένα με τους συναδέλφους του, ανακυκλώνοντάς τα σε επιστημονικές επετηρίδες, και περνώντας τον υπόλοιπο χρόνο του με το να μετρά τις ετεροαναφορές του.
Όπως κάνουν πολλοί με τα likes των ανοησιών που αναρτούν στο Facebook.
Ούτε προσπάθησε ποτέ να ανελιχθεί με κάθε κόστος στις υψηλότερες βαθμίδες της Academia όπως πολλοί άλλοι. Απλά, δεν τον ενδιέφεραν αυτά. Το πάθος του ήταν να μοιραστεί με τους φοιτητές του, αλλά και με την κοινωνία γενικότερα, τον βαθύ προβληματισμό του και τις έντονες ανησυχίες του για την ναυτιλία, την πολιτική, την κοινωνία, τον κόσμο όλο, και όλο «αυτό» που μας περιβάλει και καθορίζει τις τύχες μας. Πίστευε, όπως πολλοί από ‘μας, πως η όποια προσπάθεια, η όποια συμβολή στο περιρρέον γίγνεσθαι, είναι το φτερούγισμα της πεταλουδίτσας που μπορεί να φέρει, κάποτε, τον τυφώνα στο άλλο άκρο του πλανήτη.
Η σταδιοδρομία του αξιοζήλευτη. Τόσο ακαδημαϊκά (διδακτορικό από την Οξφόρδη) όσο και κοινωνικά. Ο κατάλογος ατέλειωτος, αλλά θα σταθώ μόνο στα παρακάτω: Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος: Διευθυντής Διοίκησης και Διευθυντής Γραφείου Διοικητού (Θ. Καρατζά). Γενική Τράπεζα: Γενικός Διευθυντής. Εθνική Χρηματιστηριακή: Διευθύνων Σύμβουλος. Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας: Πρόεδρος και Επιστημονικός Διευθυντής. Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας: Σύμβουλος υπουργών (Γεννηματά / Παπαντωνίου).
Ειλικρινά λυπήθηκα που δεν μπόρεσα να παραστώ στην παρουσίαση του τελευταίου του βιβλίου «Οι Συνένοχοι».
Του κύκνειου άσματός του.
Ήξερα πόσο πολύ το ήθελε. Και γνώριζα πόσο είχε προσπαθήσει ώστε το βιβλίο να εκδοθεί «στην ώρα του…».
Είδα όμως ολόκληρη την εκδήλωση στο διαδίκτυο. Και εκεί, δεν πρόσεξα ούτε τα τραπεζικά, ούτε τα οικονομικά, ούτε τη συζήτηση που ακολούθησε. Ούτε εγώ, ούτε κανείς άλλος απ’ τους πολλούς διακεκριμένους παριστάμενους τα προσέξαμε.
Πρόσεξα μόνο την ήρεμη ‘συμφιλίωση’ με την σκληρή πραγματικότητα, αλλά και το σεβασμό, τρυφερότητα και αγάπη όλων των εκεί φίλων του που με πόνο γνώριζαν αυτό που σύντομα θα ήταν αναπόφευκτο.
Γεια και χαρά σου Γιάννη.
Και καλή αντάμωση.
Στην Τράπεζα του Δημιουργού μας.
Ηρακλής Χαραλαμπίδης,
Καθηγητής Ναυτιλιακής και Λιμενικής Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Έρασμους, Ρότερνταμ
Βιογραφικό:
Ο επίκουρος καθηγητής Γιάννης Τσαμουργκέλης δίδασκε Διεθνή Οικονομικά και Χρηματοοικονομικά στο Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου του Αιγαίου από το 2001.
Γεννήθηκε στη Μυτιλήνη τον Αύγουστο του 1960. Μεγάλωσε στην Αθήνα όπου και τέλειωσε το Η’ γυμνάσιο στα Πατήσια. Αποφοίτησε από το Οικονομικό της Νομικής το 1986. Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Birkbeck College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου το 1987, ενώ το 1990 αναγορεύτηκε διδάκτωρ (D.Phil) του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Την διετία 1990-1992 απασχολήθηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στον Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών ενώ δίδαξε στο American College of Greece, DEREE, και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Εργάσθηκε ως Σύμβουλος Διοίκησης στον Διοικητή της Εθνικής Τράπεζας, Θεόδωρο Καρατζά και μετέπειτα ανέλαβε τη θέση του Διευθύνοντος Σύμβουλου της Εθνικής Χρηματιστηριακής, κατόπιν του Γενικού Διευθυντή στη Γενική Τράπεζα (2002-2004) και Διευθυντή Διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας (2004-2005). Από το 2010 εκτέλεσε χρέη Διευθύνοντος Συμβούλου στην Εταιρεία Διαχείρισης και Αξιοποίησης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Επίσης είχε εργασθεί ως Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Τραπεζών.
*Η νεκρώσιμος ακολουθία θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 30/5 στο νεκροταφείο Αμαρουσίου Αττικής, στις 17:30.
Επιθυμία του, αντί στεφάνων, να δοθούν τα χρήματα υπέρ ιδρυμάτων. Στο προαύλιο της εκκλησίας θα υπάρχει κουτί του ιδρύματος “η Κιβωτός”.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Ένα ακόμα ορόσημο στην αναπτυξιακή της πορεία σημείωσε πρόσφατα η ExxonMobil, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα για τη διεθνή επέκταση της αμερικανικής εταιρείας (και) στα……
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ