
Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Κοινού Κέντρου Ερευνών (Joint Research Centre – JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) καθώς και η μεθανόλη αποτελούν πολλά υποσχόμενες εναλλακτικές λύσεις για να οδηγήσουν σε απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και εν τέλει στην καταπολέμηση με άμεσα και πρακτικά μέσα της κλιματικής αλλαγής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν αρχίσει και διεισδύουν στην αγορά τα εναλλακτικά καύσιμα μέσω της ναυπήγησης νέας τεχνολογίας πλοίων που κάνουν χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Η ναυτιλία είναι σαφώς αποδοτικότερη σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμων σε σχέση με τις οδικές μεταφορές. Συγκεκριμένα ένα πλοίο απαιτεί κατανάλωση 2-3 γραμμαρίων καυσίμου ανά τόνο ανά χιλιόμετρο, ενώ στις οδικές μεταφορές ένα φορτηγό, για παράδειγμα, καταναλώνονται 15 γραμμάρια καυσίμου ανά τόνο και ανά χιλιόμετρο.
Βέβαια, οι εκπομπές από τα πλοία αερίων του θερμοκηπίου είναι σημαντικές και το 2013 αντιπροσώπευαν σχεδόν το 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ, ενώ αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Εάν δεν ληφθούν μέτρα είναι σίγουρο ότι οι εν λόγω εκπομπές θα υπερδιπλασιαστούν μέχρι το 2050 σε σχέση με το 2010 (+51% σε ό,τι αφορά την ΕΕ), κάτι που θα πρέπει να αποδοθεί στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και στην κατά συνέπεια σημαντική αύξηση της ζήτησης για μεταφορές – κυρίως θαλάσσιες.
Με δεδομένη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για περιορισμό των εγχώριων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έχει θεσπιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία -μεταξύ άλλων- προβλέπεται ότι όλα τα μεγάλα πλοία που προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ έχουν την υποχρέωση να αναφέρουν τις ετήσιες εκπομπές τους καθώς και άλλες πληροφορίες που αφορούν σε εκπομπές καυσαερίων από το 2018.
Η έκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών αναφέρεται και σε άλλα θέματα που σχετίζονται με τις εκπομπές αέριων ρύπων, με τα διαφορετικά εναλλακτικά καύσιμα, με τους τύπους κινητήρων αλλά και με την εισαγωγή στην ΕΕ εναλλακτικών καυσίμων.
Βέβαια, με βάση τα πορίσματα της έκθεσης το LNG και η μεθανόλη αποτελούν τα δύο πλέον κατάλληλα καύσιμα, ενώ τα πλοία που θα επιλέξουν αυτά τα καύσιμα θα μπορούν στο μέλλον να χρησιμοποιήσουν και βιοκαύσιμα, όπως βιομεθάνιο και βιομεθανόλη, χωρίς μεγάλες τροποποιήσεις στις μηχανικές τους εγκαταστάσεις.
Φωτό: flickr.com/BP Images
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Ένα ακόμα ορόσημο στην αναπτυξιακή της πορεία σημείωσε πρόσφατα η ExxonMobil, πραγματοποιώντας ένα σημαντικό βήμα για τη διεθνή επέκταση της αμερικανικής εταιρείας (και) στα……
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ