
Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Κοινού Κέντρου Ερευνών (Joint Research Centre – JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) καθώς και η μεθανόλη αποτελούν πολλά υποσχόμενες εναλλακτικές λύσεις για να οδηγήσουν σε απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και εν τέλει στην καταπολέμηση με άμεσα και πρακτικά μέσα της κλιματικής αλλαγής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν αρχίσει και διεισδύουν στην αγορά τα εναλλακτικά καύσιμα μέσω της ναυπήγησης νέας τεχνολογίας πλοίων που κάνουν χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Η ναυτιλία είναι σαφώς αποδοτικότερη σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμων σε σχέση με τις οδικές μεταφορές. Συγκεκριμένα ένα πλοίο απαιτεί κατανάλωση 2-3 γραμμαρίων καυσίμου ανά τόνο ανά χιλιόμετρο, ενώ στις οδικές μεταφορές ένα φορτηγό, για παράδειγμα, καταναλώνονται 15 γραμμάρια καυσίμου ανά τόνο και ανά χιλιόμετρο.
Βέβαια, οι εκπομπές από τα πλοία αερίων του θερμοκηπίου είναι σημαντικές και το 2013 αντιπροσώπευαν σχεδόν το 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ, ενώ αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Εάν δεν ληφθούν μέτρα είναι σίγουρο ότι οι εν λόγω εκπομπές θα υπερδιπλασιαστούν μέχρι το 2050 σε σχέση με το 2010 (+51% σε ό,τι αφορά την ΕΕ), κάτι που θα πρέπει να αποδοθεί στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και στην κατά συνέπεια σημαντική αύξηση της ζήτησης για μεταφορές – κυρίως θαλάσσιες.
Με δεδομένη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για περιορισμό των εγχώριων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έχει θεσπιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία -μεταξύ άλλων- προβλέπεται ότι όλα τα μεγάλα πλοία που προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ έχουν την υποχρέωση να αναφέρουν τις ετήσιες εκπομπές τους καθώς και άλλες πληροφορίες που αφορούν σε εκπομπές καυσαερίων από το 2018.
Η έκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών αναφέρεται και σε άλλα θέματα που σχετίζονται με τις εκπομπές αέριων ρύπων, με τα διαφορετικά εναλλακτικά καύσιμα, με τους τύπους κινητήρων αλλά και με την εισαγωγή στην ΕΕ εναλλακτικών καυσίμων.
Βέβαια, με βάση τα πορίσματα της έκθεσης το LNG και η μεθανόλη αποτελούν τα δύο πλέον κατάλληλα καύσιμα, ενώ τα πλοία που θα επιλέξουν αυτά τα καύσιμα θα μπορούν στο μέλλον να χρησιμοποιήσουν και βιοκαύσιμα, όπως βιομεθάνιο και βιομεθανόλη, χωρίς μεγάλες τροποποιήσεις στις μηχανικές τους εγκαταστάσεις.
Φωτό: flickr.com/BP Images
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Νέοι ορίζοντες ανοίγονται για τα δεξαμενόπλοια στον Καναδά, καθώς ένα σημαντικό λιμενικό έργο πρόκειται να αλλάξει τα δεδομένα φόρτωσης πετρελαίου στον λιμένα του Βανκούβερ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ