
Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα του Κοινού Κέντρου Ερευνών (Joint Research Centre – JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καύσιμα όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) καθώς και η μεθανόλη αποτελούν πολλά υποσχόμενες εναλλακτικές λύσεις για να οδηγήσουν σε απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και εν τέλει στην καταπολέμηση με άμεσα και πρακτικά μέσα της κλιματικής αλλαγής.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν αρχίσει και διεισδύουν στην αγορά τα εναλλακτικά καύσιμα μέσω της ναυπήγησης νέας τεχνολογίας πλοίων που κάνουν χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Η ναυτιλία είναι σαφώς αποδοτικότερη σε ό,τι αφορά την κατανάλωση καυσίμων σε σχέση με τις οδικές μεταφορές. Συγκεκριμένα ένα πλοίο απαιτεί κατανάλωση 2-3 γραμμαρίων καυσίμου ανά τόνο ανά χιλιόμετρο, ενώ στις οδικές μεταφορές ένα φορτηγό, για παράδειγμα, καταναλώνονται 15 γραμμάρια καυσίμου ανά τόνο και ανά χιλιόμετρο.
Βέβαια, οι εκπομπές από τα πλοία αερίων του θερμοκηπίου είναι σημαντικές και το 2013 αντιπροσώπευαν σχεδόν το 4% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ, ενώ αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς. Εάν δεν ληφθούν μέτρα είναι σίγουρο ότι οι εν λόγω εκπομπές θα υπερδιπλασιαστούν μέχρι το 2050 σε σχέση με το 2010 (+51% σε ό,τι αφορά την ΕΕ), κάτι που θα πρέπει να αποδοθεί στην παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη και στην κατά συνέπεια σημαντική αύξηση της ζήτησης για μεταφορές – κυρίως θαλάσσιες.
Με δεδομένη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για περιορισμό των εγχώριων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έχει θεσπιστεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία -μεταξύ άλλων- προβλέπεται ότι όλα τα μεγάλα πλοία που προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ έχουν την υποχρέωση να αναφέρουν τις ετήσιες εκπομπές τους καθώς και άλλες πληροφορίες που αφορούν σε εκπομπές καυσαερίων από το 2018.
Η έκθεση του Κοινού Κέντρου Ερευνών αναφέρεται και σε άλλα θέματα που σχετίζονται με τις εκπομπές αέριων ρύπων, με τα διαφορετικά εναλλακτικά καύσιμα, με τους τύπους κινητήρων αλλά και με την εισαγωγή στην ΕΕ εναλλακτικών καυσίμων.
Βέβαια, με βάση τα πορίσματα της έκθεσης το LNG και η μεθανόλη αποτελούν τα δύο πλέον κατάλληλα καύσιμα, ενώ τα πλοία που θα επιλέξουν αυτά τα καύσιμα θα μπορούν στο μέλλον να χρησιμοποιήσουν και βιοκαύσιμα, όπως βιομεθάνιο και βιομεθανόλη, χωρίς μεγάλες τροποποιήσεις στις μηχανικές τους εγκαταστάσεις.
Φωτό: flickr.com/BP Images
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Το «Κοινό Σχέδιο Δράσης Ελλάδος-Κύπρου-Ισραήλ» και το «Πρόγραμμα Αμυντικής Συνεργασίας Ελλάδος-Ισραήλ» για το έτος 2026 υπεγράφησαν χθες, Δευτέρα 22 και σήμερα, Τρίτη 23 Δεκεμβρίου,…

Ο Ντόναλντ Τραμπ ανήγγειλε χθες Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου την προσεχή ναυπήγηση νέας κλάσης πολεμικών πλοίων μεγάλου μεγέθους με το όνομά του, κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο…

Το Ίδρυμα Ευγενίδου τιμήθηκε σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο της οποίας η Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων απένειμε στο Ίδρυμα…

Η αγορά πετρελαίου επιδεικνύει τάσεις σταθεροποίησης, με τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του Brent να διαμορφώνονται σήμερα στα $62,14 και του WTI στα $58,05/βαρέλι, διατηρώντας…

Την οριστική ολοκλήρωση της στρατηγικής κίνησης για την απόκτηση ισχυρού μειοψηφικού ποσοστού στην TORM ανακοίνωσε η Hafnia Limited, επισφραγίζοντας και τυπικά τη συμφωνία αγοραπωλησίας…

Η επιστροφή στη θαλάσσια αρτηρία της Ερυθράς Θάλασσας σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα διαφαίνεται πιο πιθανή μέρα με τη μέρα, σύμφωνα με την ΒΙΜCO,…

Κάλεσμα προς τα εγχώρια ναυπηγεία να καταθέσουν προτάσεις για τη ναυπήγηση έως τεσσάρων product tankers διπλού καυσίμου απηύθυνε πρόσφατα η Shipping Corporation of India…

Η εντυπωσιακή αύξηση των ροών ρωσικού αερίου μέσω αγωγών προς την Κίνα αδυνατεί να μεταφραστεί σε ισοδύναμο οικονομικό όφελος για τη Μόσχα –σύμφωνα με…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ