
Την Τετάρτη 27 Απριλίου η Αρχή Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών ενέκρινε το σχέδιο της νορβηγικής κυβέρνησης, το οποίο προβλέπει την άμεση επιστροφή προς τους πλοιοκτήτες τμήματος από τους φόρους που κατέβαλαν. Συγκεκριμένα, όπως ορίζεται στο νέο σχέδιο, οι πλοιοκτήτες θα λάβουν επιστροφές φόρου αλλά και επιστροφές χρηματικών ποσών από τις εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που έχουν καταβάλει για ναυτικούς, που εργάζονται σε πλοία νηολογημένα στη Νορβηγία (νηολόγια NOR και NIS).
Στόχος της νορβηγικής κυβέρνησης είναι η διασφάλιση αλλά και προώθηση της απασχόλησης των ναυτικών, που ανήκουν σε χώρες μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ), σε πλοία νηολογημένα στη Νορβηγία. Στην πραγματικότητα, το Όσλο επιδιώκει με μία επιθετική φορολογική πολιτική να ενισχύσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των νορβηγικών πλοιοκτητικών εταιρειών, στον βαθμό που αυτές αποφασίσουν να προσλάβουν τους ναυτικούς, δημιουργώντας έτσι ένα νέο δυναμικό και προσοντούχο ναυτεργατικό δυναμικό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τομέας των θαλάσσιων μεταφορών βιώνει συνθήκες ενός ιδιαιτέρως έντονου διεθνούς ανταγωνισμού. Αρκετά χώρες που δεν είναι μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου έχουν επιλέξει τη δημιουργία ανοικτών νηολογίων με ένα άκρως ελκυστικό φορολογικό καθεστώς.
Αυτό έχει, όμως, σαν αποτέλεσμα ένας σημαντικός αριθμός πλοιοκτητών να επιλέγει την εγγραφή των πλοίων του σε νηολόγια χωρών εκτός ΕΟΧ, κάτι που οδηγεί αρκετούς πλοιοκτήτες να επανδρώνουν τα πλοία τους με πληρώματα που δεν προέρχονται από τις χώρες μέλη του ΕΟΧ. Και αυτό συμβαίνει γιατί για την πρόσληψη ναυτικών από τη Νορβηγία αλλά και από άλλες χώρες μέλη του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου απαιτείται η καταβολή σημαντικά υψηλότερων μισθών σε σχέση με αυτούς που καταβάλλονται σε ναυτικούς χωρών εκτός ΕΟΧ.
Να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο σχέδιο της νορβηγικής κυβέρνησης, που θα έχει διάρκεια δέκα ετών, θα εφαρμοστεί σε συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων, τα οποία είναι νηολογημένα στα δύο νορβηγικά νηολόγια: NOR και NIS.
Φωτό: flickr.com/B Ystebo
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ