
															Ένας σημαντικός αριθμός αναλυτών εκφράζουν την άποψη ότι το Ιράν μπορεί να έχει την δυνατότητα πώλησης μεγάλων ποσοτήτων πετρελαίου, αλλά το πρόβλημα που αντιμετωπίζει είναι το πως θα μπορέσει να διοχετεύει το πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές, με δεδομένο, μάλιστα, ότι όλες οι εξαγωγές του Ιράν πραγματοποιούνται μέσω δεξαμενοπλοίων και -προς το παρόν τουλάχιστον- όχι μέσω αγωγών.
Το 95% των πετρελαιοφόρων του κόσμου είναι ασφαλισμένα ή επανασφαλισμένα μέσω ευρωπαϊκών ασφαλιστικών εταιρειών. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες, όμως, υποχρεώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου να προχωρήσουν προς τη σταδιακή κατάργηση της παροχής ασφαλιστικών υπηρεσιών για ιρανικά φορτία. Όπως, σημειώνει η αγγλόφωνη εφημερίδα «Iran Times» τα ιρανικά φορτία μπορούν ακόμα ίσως να αναζητήσουν πιθανούς ασφαλιστές σε Ιαπωνία και Κίνα, αλλά και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι οι τελευταίοι θα θελήσουν να εμπλακούν σε τέτοιες αμφιλεγόμενες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες.
Σε κάθε περίπτωση, το Ιράν διαθέτει τον δικό του στόλο δεξαμενοπλοίων. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρέχονται στον επίσημο ιστότοπο της Εθνικής Ιρανικής Εταιρείας Δεξαμενοπλοίων (NITC) η Τεχεράνη διαθέτει 39 πλοία, με δυνατότητα μεταφοράς 70 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου. Πριν την επιβολή των κυρώσεων εις βάρος της Τεχεράνης, η τελευταία ήταν σε θέση να εξάγει 2,5 εκατομμύρια βαρέλια σε ημερήσια βάση ή 75 εκατομμύρια βαρέλια το μήνα. Κατά συνέπεια, με μία πρώτη ματιά φαίνεται ότι η Εθνική Ιρανική Εταιρεία Δεξαμενοπλοίων είναι σε θέση να διακινεί σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών αργού της χώρας.
Όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι ακριβώς. Και αυτό γιατί πολλά από τα δεξαμενόπλοια της NITC πρέπει να εκτελούν μεγάλης διάρκειας ταξίδια -συχνά με διάρκεια δύο και τριών μηνών- για να παραδώσουν τα φορτία τους με αποτέλεσμα μεγάλες ποσότητες αργού να παραμένουν για πολύ καιρό την προώθησή τους προς τις διεθνείς αγορές.
Επιπλέον, αρκετές δεκάδες ιρανικά δεξαμενόπλοια χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες πετρελαίου, λόγω έλλειψης επαρκών αποθηκευτικών χώρων, ενώ είκοσι δεξαμενόπλοια χρειάζονται επισκευές για να κριθούν με βάση τα διεθνή πρότυπα εκ νέου αξιόπλοα. Έτσι, ειδικοί σημειώνουν με έμφαση ότι το Ιράν δεν είναι σε καμμία περίπτωση σε θέση να εξάγει όλη την ποσότητα πετρελαίου που παράγει, με αποτέλεσμα στο αμέσως προσεχές διάστημα να καταγραφεί σημαντική μείωση των ιρανικών εξαγωγών αργού.
Να σημειωθεί, ότι ξένοι πλοιοκτήτες και διαχειριστές δεξαμενόπλοιων εμφανίζουν μικρή σχετικά προθυμία να μεταφέρουν ιρανικό αργό κυρίως επειδή οι ΗΠΑ δεν έχουν προχωρήσει σε άρση όλων των κυρώσεων που αφορούν τόσο στην εξαγωγή ιρανικού πετρελαίου, όσο και τις συναλλαγές σε δολάρια ΗΠΑ. Σύμφωνα μάλιστα με σημερινούς αμερικανικούς κανονισμούς, ξένες τράπεζες δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν συναλλαγές με το Ιράν σε δολάρια μέσω αμερικανικών τραπεζών
Τα ζητήματα αυτά, βέβαια, συζητήθηκαν στην τελευταία συνάντηση που είχαν στα Ηνωμένα Έθνη ο υπουργός Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών Τζον Κέρι και ο Ιρανός ομόλογός του Μοχάμεντ Τζαβάντ Ζαρίφ. Συγκεκριμένα συζητήθηκαν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει το Ιράν για απόκτηση πρόσβασης στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα μετά την άρση ορισμένων αμερικανικών κυρώσεων, όπως προβλέπει η πυρηνική συμφωνία. Και η πρόθεση των δύο μερών είναι η συνεργασία με στόχο την άρση όλων εκείνων των εμποδίων που αποτρέπουν την επαναφορά της ομαλότητας στην ιρανική αγορά πετρελαίου.
Φωτό: flickr.com/Old Salt
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ένοπλοι επιτέθηκαν σήμερα σε δεξαμενόπλοιο στα ανοικτά των ακτών της Μογκαντίσου, πυροβολώντας εναντίον του πλοίου αφού προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό, στο πρώτο φερόμενο…

Εξ αφορμής της επικείμενης δημοσίευσης του STIP – Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, η A4E και η European Shipowners | ECSA επαναλαμβάνουν το αίτημά…

Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ