
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Ο δείκτης BDI συνεχίζει την «αργή» ανοδική πορεία του, διαπραγματευόμενος πλέον άνω των 400 μονάδων, σαφέστατα καλύτερα από τα επίπεδα των 290 μονάδων του Φεβρουαρίου, αλλά θεωρούμε πως είναι πάρα πολύ νωρίς ακόμη για «πανηγυρισμούς» και ο λόγος που το αναφέρουμε αυτό είναι γιατί ήδη έχουν αρχίσει και ακούγονται ψίθυροι για αντιστροφή του αρνητικού κλίματος χωρίς όμως αυτό να υποστηρίζεται από τα θεμελιώδη αλλά και γιατί είναι ακόμη ιδιαίτερα πρώιμο να εξάγουμε ολιστικά συμπεράσματα.
Γεγονός είναι ότι ή άνοδος της ναυλαγοράς δεν είναι τυχαία και οφείλεται σε κάποια γεγονότα που σχετίζονται με τη ζήτηση, τα οποία όμως μπορεί να είναι παροδικά καθώς τα θεμελιώδη της Παγκόσμιας οικονομίας δεν επιβεβαιώνουν τη διάρκεια αυτών των γεγονότων.
Πιο συγκεκριμένα, η σταθεροποίηση της οικονομίας της Κίνας σε συνδυασμό με την αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων, έδωσε ώθηση στην αγορά χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι η Κίνα θα εισέλθει σε τροχιά ανάπτυξης όπως στο παρελθόν, αλλά μάλλον ότι δεν θα υπάρξει περεταίρω σημαντική διόρθωση, όπως επίσης ότι οι τιμές των εμπορευμάτων, αν και ανοδικές προς το παρόν, σίγουρα δεν θα επιδοθούν σε ανοδικό ράλι.
Ταυτόχρονα, σημαντικός παράγοντας της ανόδου του BDI είναι και η λεγόμενη κυκλικότητα λόγω της εποχικότητας που συνήθως ιστορικά αυτή την περίοδο επηρεάζει θετικά την αγορά. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται πάντα από την αύξηση της ζήτησης για αγροτικά προϊόντα όπως καφέ, ζάχαρη και σιτηρά, μεταξύ άλλων, ενισχύοντάς την ναυλαγορά ιδιαίτερα για τα πλοία από Panamax και κάτω.
Παράλληλα όμως, αύξηση έχουμε διαπιστώσει και στις «κύριες» πρώτες ύλες, όπως Iron Ore και Coal, όπου εδώ εκφράζονται μεγάλες αμφιβολίες αν η αύξηση της ζήτησης θα έχει διάρκεια καθώς οι προβλέψεις για το σύνολο του έτους για το Dry Seaborne World Trade, στην καλύτερη περίπτωση, είναι να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με το 2015, δηλαδή αύξηση 0%, όπως επίσης μηδενική αύξηση εκτιμάται για το Iron Ore και οριακή αύξηση 1% για το Coal, λόγω των αυξημένων εισαγωγών από την Ινδία και την Νότιο Κορέα ενώ η Κίνα θα έχει μείωση -8%. Την ίδια στιγμή, η υπέρ-προσφορά τονάζ θεωρείται ότι είναι πάνω από 20% με μερικούς να την τοποθετούν ακόμη και στο 30%.
Αναφορικά με τις εισαγωγές Iron Ore από την Κίνα, τους 2 πρώτους μήνες του έτους οι εισαγωγές έκλεισαν στους 155,8 εκ. τόνους σηματοδοτώντας αύξηση 6,4% σε ετήσια βάση. Η αύξηση αυτή όμως οφείλεται στην λογική του κτισίματος αποθεμάτων (Restocking), λόγω των χαμηλών τιμών, με στόχο την παραγωγή σιδήρου για εξαγωγές και όχι λόγω της αύξηση της ζήτησης του σιδήρου για εγχώρια κατανάλωση η οποία το τελευταίο διάστημα εμφανίζει πτωτικές τάσεις.
Τον Ιανουάριο και το πρώτο 15νθήμερο του Φεβρουαρίου η τιμή του Iron Ore κυμάνθηκε κοντά στα ιστορικά χαμηλά, δίνοντας κίνητρο για Restocking, ενώ από τότε οι τιμές έχουν παρουσιάσει μία μεταβαλλόμενη ανοδική πορεία με χαρακτηριστικό παράδειγμα την άνοδο του 20% στις 7 Μαρτίου.
Για το επόμενο διάστημα, αν η εποχικότητα της ζήτησης επαληθευθεί, η ζήτηση για Iron Ore από την Κίνα μάλλον θα κινηθεί αυξητικά, λόγω ότι την άνοιξη και το καλοκαίρι είναι η περίοδος που ανθεί ο κατασκευαστικός κλάδος και ο κλάδος των υποδομών, όπως επίσης σε καλά επίπεδα διατηρούνται και οι εξαγωγές τελικών προϊόντων σιδήρου, που απαιτούν Iron Ore για την κατασκευή τους, οι οποίες τους 2 πρώτους μήνες του έτους έκλεισαν στου 17,85 εκ. τόνους, δηλαδή οριακή μείωση 1,3% σε ετήσια βάση.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Kamsarmax, το ‘F. D. ISABELLA’ 82.191 DWT (2009 – Tsuneishi) αγοράστηκε από την Erasmus στα $ 9,2 εκ., το ‘LIBERTY DAWN’ 81.800 DWT (2013 – Namura), το οποίο ήταν σε Cold Lay up από τον Φεβρουάριο και το ‘LIBERTY DESTINY’ 81.800 DWT (2012 – Daewoo) αγοράστηκαν από την Thenamaris στα $ 12,4 εκ. το κάθε ένα, το ‘LIBERTY DESIRE’ 81.800 DWT (2013 – Daewoo) και το ‘LIBERTY DREAM’ 81.800 DWT (2012 – Daewoo) αγοράστηκαν από την Embiricos στα $ 12,4 εκ. το κάθε ένα.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handy, το ‘AMALIENBORG’ 40.058 DWT (2004 – ShinA), IMO III, με Time Charter 5ετίας στα $ 14,000 την ημέρα πουλήθηκε στα $ 16 εκ.
✏ Στα Chemical, το ‘NOGOGINI’ 11.600 DWT (1996 – Fukuoka), έχει πουληθεί on subjects, στα $ 4 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ