Tα έσοδα των capesize συνεχίζουν να παραμένουν εξαιρετικά αδύναμα

Tα έσοδα των capesize συνεχίζουν να παραμένουν εξαιρετικά αδύναμα

246
Tα έσοδα των capesize συνεχίζουν να παραμένουν εξαιρετικά αδύναμα

Tης Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας

Η δεύτερη βδομάδα του Μαρτίου τερματίζει από την πλευρά της Ασίας, με την Κίνα να θέτει ως στόχο την ανάπτυξη της οικονομία της κατά 6.5-7% για το 2016, διαβεβαιώνοντας ότι θα φέρει εις πέρας την αναδιάρθρωση του εγχώριου οικονομικού μοντέλου. Από το βήμα του εθνικού κοινοβουλίου, ο πρωθυπουργός της χώρας προανήγγειλε τη μείωση των φορολογικών βαρών, προκειμένου οι εταιρείες να δύνανται να προβούν σε περισσότερες επενδύσεις. Παράλληλα, ανακοίνωσε ένα ευρύ πρόγραμμα πιστώσεων, το οποίο περιλαμβάνει δάνεια τόσο από τραπεζικά όσο και μη τραπεζικά, ιδρύματα. Στόχος αποτελεί η αύξηση του ρυθμού χορήγησης πιστώσεων στο 13%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων ανέρχεται στο 1,67% – το υψηλότερο από τον Ιούνιο του 2009. Ωστόσο, σε 6 εκατ. απολύσεις σε κρατικές επιχειρήσεις προχωράει η Κίνα και παράλληλα δρομολογεί πρόγραμμα δαπανών που θα διοχετευθούν για την ένταξη των απολυμένων σε άλλες θέσεις εργασίας και τη γενικότερη αποκατάστασή τους. Θα διαθέσει 23 δισ. δολ., κυρίως για τους απασχολούμενους στις βιομηχανίες άνθρακα και χάλυβα. Με αυτή την κίνηση η κυβέρνηση του Πεκίνο στοχεύει να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγής και της υπερχρέωσης των κινεζικών επιχειρήσεων.
Ωστόσο, έντονη ανησυχία επικρατεί για τον υπερ-δανεισμό στην Κίνα. Ο οίκος Moody’s υποβάθμισε την προοπτική της Κίνας καθώς απηχεί η ανησυχία για την επιβράδυνση της δεύτερης οικονομίας στον κόσμο. Ο εν λόγω οίκος επικαλέστηκε την αβεβαιότητα για τη δυνατότητα του Πεκίνο να εφαρμόσει τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις στη χώρα.
Σε ό,τι αφορά το χρέος της Κίνας, η Moody’s υπολογίζει ότι το δημόσιο χρέος ανέρχεται στο 40,6% του κινεζικού ΑΕΠ ενώ η Standard & Poor’s εκτιμά ότι το εταιρικό χρέος είχε ήδη φτάσει στο 160% του ΑΕΠ από το 2014. Κατά ορισμένες εκτιμήσεις το συνολικό χρέος της φθάνει στο ιλιγγιώδες 250% του ΑΕΠ της. Και οι τράπεζες εξακολουθούν να δανείζουν με την αύξηση του δανεισμού να υπολογίζεται ότι το 2015 έφτασε στο 12%, καθώς χορηγήθηκαν δάνεια ύψους 72 τρισ. Γουάν.
Στην αγορά πετρελαίου, η πτωτική τάση των τιμών συνεχίζεται με το αργό πετρέλαιο ΗΠΑ να διαμορφώνεται στα 35,73 δολάρια το βαρέλι και το brent στα 39.11 δολάρια το βαρέλι. Σύμφωνα με τη Νορβηγική τράπεζα DNB Markets προβλέπεται η πιθανότητα για περαιτέρω μείωση τιμών σε περίπτωση μη πάγωμα παραγωγής του πετρελαίου. Αναμένεται η συνάντηση χωρών εκτός και εντός ΟΠΕΚ στη Μόσχα στις 20 Μαρίου. Ας τονίσουμε εδώ, ότι οι τιμές διακυμαίνονταν άνω από $100/βαρέλι το Μάιο του 2014.
Στην παγκόσμια ναυλαγορά, η αγορά των bulkers φαίνεται να ανακτά μια ήπια ανοδική τάση καθώς ο δείκτης Baltic Dry Index τερμάτισε χθες στις 384 μονάδες, και συνεχίζουμε αναμένουμε την άνοδο του δείκτη προς τις 400 μονάδες μέσα στις επόμενες μέρες. Από τις 10. Φεβρουαρίου που είχε σημειωθεί το κατώτατο επίπεδο – 290 μονάδες, ο δείκτης έχει σημειώσει 30% αύξηση. Ωστόσο, τα έσοδα των πλοίων στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize συνεχίζουν να παραμένουν εξαιρετικά αδύναμα καθώς δε μπορούν να ξεπεράσουν ακόμη τα $3,000/ημέρα, ενώ στο μέγεθος panama πλησιάζουν τα $3,800/ημέρα. Το τωρινό κλίμα της ναυλαγοράς εξακολουθεί να ευνοεί τις έντονες παροπλίσεις και διαλύσεις των πλοίων με στοιχεία να αναδεικνύουν ότι ο παροπλισμός των φορτηγών πλοίων ξεπερνά τα 25 στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά.
Τα τωρινά στοιχεία της Κινέζικης οικονομίας δεν ευνοούν καθόλου την τωρινή ύφεση της ναυλαγοράς με το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας να προβάλλει πολύ απαισιόδοξη εικόνα. οι εξαγωγές της Κίνας υποχώρησαν κατά 25,4% τον Φεβρουάριο σε σχέση με έναν χρόνο πριν, ένα ποσοστό διπλάσιο απ’ ό,τι ανέμεναν οι αγορές που αντανακλά, επίσης, τη μεγαλύτερη πτώση από τον Μάιο του 2009. Πρόκειται για μια διολίσθηση των εξαγωγών επί όγδοο διαδοχικό μήνα, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία της κυβέρνησης. Κατά 13,8% υποχώρησαν οι εισαγωγές, υποχωρώντας επί 16ο συναπτό μήνα. Κατά συνέπεια, το εμπορικό πλεόνασμα στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, συρρικνώθηκε στα 32,59 δισ. δολάρια τον Φεβρουάριο από τα 63,29 δισ. δολάρια τον Ιανουάριο.
Στη ναυλαγορά των tankers, συνεχίζει η υποχώρηση και αυτή τη βδομάδα. Στη διαδρομή AG – USG, τα επίπεδα ναυλαγοράς WS διακυμαίνονται περίπου στις 28 μονάδες ($18,000/ημέρα), σημειώνοντας μείωση 5 μονάδων από την προηγούμενη βδομάδα και 14 μονάδων από το τέλος του Ιανουαρίου (42 μονάδες – $49,000/ημέρα).
Ο δείκτης Baltic Dirty Tanker Index που καθρεφτίζει την απόδοση της ναυλαγοράς των crude tankers παρουσιάζει άνοδο προς τις 800 μονάδες, όταν πλησίαζε τις 900 μονάδες στο τέλος του Ιανουαρίου. Παρόλο την υποχώρηση των ημερών του Μαρτίου ο δείκτης καθρεφτίζει τη δυναμική της αγοράς των δεξαμενοπλοίων εν αντιθέσει της ναυλαγοράς των bulkers.
Στη ναυλαγορά των containers, ο δείκτης Shanghai Container Freight Index επιμένει να κινείται άνω από τις 700 μονάδες, χωρίς όμως ελπίδες για άνοδο προς τις 1,000 μονάδες. Το τωρινό συναίσθημα επιβεβαιώνει σταθεροποίηση της αγοράς στα σημερινά επίπεδα.

Φωτο: ΑΠΕ / ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.