
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Τα γενικά συμπεράσματα-διαπιστώσεις από τη συνάντηση των G-20 το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στην Σανγκάη, ουσιαστικά ανέδειξαν την αμηχανία των ηγετών μπροστά στις αρνητικές εξελίξεις της Παγκόσμιας οικονομίας, καθώς αντί να δοθούν κάποιες απαντήσεις και ένα πλαίσιο συντονισμένης δράσης απλά συμφώνησαν στο τι διαδραματίζεται Παγκοσμίως και στο τι δεν πρέπει να γίνει.
Εν ολίγοις κατέληξαν ότι η μεταβλητότητα μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην οικονομική και χρηματοπιστωτική σταθερότητα, που όντως έχει και ότι δεν πρέπει να υπάρξουν ανταγωνιστικές υποτιμήσεις ή «χειραγώγηση» των συναλλαγματικών ισοτιμιών για ανταγωνιστικούς σκοπούς.
Άξιο αναφοράς είναι ότι πριν την συνάντηση των G-20, το ΔΝΤ σε έκθεση του που είχε προετοιμάσει, ανέφερε ότι θα πρέπει να σχεδιαστεί ένα συντονισμένο πρόγραμμα στήριξης για να αποτραπεί η στασιμότητα της Παγκόσμιας οικονομίας που επιβραδύνεται. Πρότεινε μάλιστα τον σχεδιασμό μίας συντονισμένης ενίσχυση της ζήτησης χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα δημοσιονομικά περιθώρια ώστε να δοθεί ώθηση στις δημόσιες επενδύσεις.
Την ίδια στιγμή και ο ΟΟΣΑ στην τελευταία του έκθεση τονίζει τις ανησυχίες του ότι ενδεχομένως οι Κεντρικές Τράπεζες να ξεμένουν από πυρομαχικά έπειτα από οχτώ χρόνια «τονωτικής» πολιτικής, ενώ επισημαίνει τον κίνδυνο από την επιβράδυνση του ρυθμού των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που είναι απαραίτητες για την τόνωση των προοπτικών μακροπρόθεσμης ανάπτυξης. Όπως και το ΔΝΤ έτσι και ο ΟΟΣΑ συνιστούν στις κυβερνήσεις να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για την τόνωση της ανάπτυξης, αυξάνοντας τις επενδυτικές δαπάνες.
Στην παρούσα φάση, η Ε.Ε και η Ευρωζώνη, εκτός από την οικονομική στασιμότητα έχει έρθει αντιμέτωπη και με το φλέγον θέμα του προσφυγικού.
Το προσφυγικό δημιουργεί πολιτικές αναταράξεις και επηρεάζει τις προοπτικές ανάπτυξης, καθώς ενισχύει το κλίμα της υπάρχουσας ευρύτερης αβεβαιότητας, ιδιαίτερα εν μέσω των εξελίξεων του επερχόμενου δημοψηφίσματος για το Brexit.
Οι ΗΠΑ, όπως είχαμε επισημάνει την προηγούμενη εβδομάδα, αναπτύχθηκε με μειωμένους ρυθμούς το τελευταίο τρίμηνο, στο 0,7% από 2% το τρίτο τρίμηνο με τον πληθωρισμό να συνεχίζει να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Η Ιαπωνία συνεχίζει να είναι αντιμέτωπη με τον αποπληθωρισμό, το τεράστιο χρέος, τη μείωση των εξαγωγών, των λιανικών πωλήσεων και των καταναλωτικών δαπανών, αναγκάζοντας την BOJ να υιοθετήσει αρνητικά επιτόκια.
Ταυτόχρονα η ανάπτυξη των αναδυόμενων οικονομιών επιβραδύνεται σημαντικά με την ύφεση στην Ρωσία και την Βραζιλία να εκτιμάται στο -2,5% και 3% αντίστοιχα.
Η αστάθεια της Παγκόσμιας οικονομίας τροφοδοτείται και από την αβεβαιότητα της Κινεζικής οικονομίας και της πορείας του νομίσματός της.
Αν η Κίνα επιβραδύνει περισσότερο του αναμενόμενου ή το Γουάν υποστεί «απότομη» υποτίμηση, τότε οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων και των μετοχών θα υποχωρήσουν, αυξάνοντας έτσι τις εκροές των κεφαλαίων και επιβραδύνοντας περαιτέρω την οικονομία της, ενώ οι εξελίξεις αυτές θα συμπαρασύρουν αρνητικά και τις οικονομίες των υπολοίπων αναδυόμενων χωρών προκαλώντας περαιτέρω νομισματικές υποτιμήσεις και εκροές κεφαλαίων.
Σε μία τέτοια περίπτωση οι τιμές των εμπορευμάτων και του πετρελαίου θα πιεσθούν περισσότερο. Η Moody’s μείωσε τις προβλέψεις της για την τιμή του πετρελαίου στα $ 33 φέτος και $ 37 το 2017, καθώς ακόμη και αν η προσφορά περιοριστεί, τα μεγάλα αποθέματα που έχουν δημιουργηθεί θα συνεχίσουν να συντηρούν τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, ενώ παράλληλα άγνωστη παραμένει η αντίδραση του Ιράν το οποίο μπορεί να αντισταθμίσει την οποιαδήποτε μείωση της παραγωγής αυξάνοντας τις εξαγωγές του.
Ο δείκτης BDΙ τις τελευταίες 12 ημέρες ναι μεν έχει ανοδική τάση, αλλά η δυναμική του είναι ιδιαίτερα ασθενική καθώς στο διάστημα αυτό των 12 ημερών έχει αυξηθεί κατά 39 μονάδες μόνο, δηλαδή σε μέσο όρο κατά 3,25 μονάδες την ημέρα.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ