
Στις 6 Απριλίου 1990 και ώρα 21:45 το επιβατηγό-οχηματαγωγό Scandinavian Star αποπλέει από το Όσλο προς το Φρεντερικσχάβν της Δανίας. Στο πλοίο επέβαιναν 383 επιβάτες και 99 μέλη πλήρωμα. Γύρω στη 01:45 εκδηλώθηκε πυρκαγιά έξω από καμπίνα στο κατάστρωμα 4, αλλά γρήγορα εντοπίστηκε από επιβάτη και κατεσβέσθη. Όμως, σχεδόν δεκαπέντε λεπτά αργότερα εκδηλώθηκε μία νέα πυρκαγιά κοντά σε κλιμακοστάσιο στο κατάστρωμα 3.
Το συγκεκριμένο κατάστρωμα ήταν κλειστό με αποτέλεσμα η φωτιά να καίει για αρκετή ώρα χωρίς να την αντιληφθεί κανείς. Το αποτέλεσμα ήταν η πυρκαγιά να πάρει μεγάλες διαστάσεις, λόγω και των εύφλεκτων υλικών που είχαν χρησιμοποιηθεί στις διακοσμητικές επενδύσεις του πλοίου, και ο πλοίαρχος διέταξε την εγκατάλειψή του στις 03:20.
Η έρευνα που ακολούθησε την πυρκαγιά, η οποία κόστισε την ζωή σε 159 άτομα, κατέδειξε ότι αυτή ήταν έργο εμπρηστή, ο οποίος επέβαινε στο πλοίο.
26 χρόνια μετά, όμως, αποδεικνύεται ότι η πυρκαγιά ήταν έργο δύο μελών του πληρώματος του Scandinavian Star.
Συγκεκριμένα, ο συνταξιούχος επιθεωρητής πλοίων, ο Δανός Flemming Thue Jensen σε σειρά συνεντεύξεων και δηλώσεών του το περασμένο Σαββατοκύριακο παρουσίασε τη θέση του ότι η μοιραία πυρκαγιά στο πλοίο Scandinavian Star ήταν επί της ουσίας ένα σαμποτάζ.
Ο Jensen στο τηλεοπτικό κανάλι της Νορβηγίας TV2 τόνισε ότι υπεύθυνα για την πυρκαγιά ήταν μέλη του πληρώματος. Για τον ίδιο «εάν η νορβηγική κυβέρνηση είχε απευθυνθεί στους ειδικούς επιθεωρητές από την πρώτη στιγμή τότε η υπόθεση θα είχε διερευνηθεί και θα είχε λυθεί ήδη από το 1990».
Ο ίδιος, επίσης, σημείωσε ότι «δεν πρόκειται να εισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες, γιατί τότε θα φωτογραφίσω το πρόσωπο. Εγώ δεν πρόκειται να δώσω κανένα όνομα – η αστυνομία της Νορβηγίας οφείλει να το κάνει και όχι εγώ».
Για τον Jensen η πυρκαγιά ήταν μία συνειδητά προσχεδιασμένη πράξη, ενώ έγινε κάθε προσπάθεια ώστε οι πόρτες πυρασφάλειας στο κατάστρωμα 3 να «κλειδωθούν» με σιδερένια πλαίσια κρεβατιών, ώστε να μην μπορεί κανείς να τις ανοίξει και έτσι η φωτιά να καίει ανενόχλητα και να εξαπλωθεί σε ολόκληρο το πλοίο. Από την άλλη, ο Jense εντόπισε ότι μία πόρτα στο ανώτερο κατάστρωμα οχημάτων είχε εσκεμμένα αφεθεί ανοιχτή, ώστε η φωτιά να τροφοδοτείται με οξυγόνο.
Μάλιστα, τόνισε ότι μία ακόμα πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο πλοίο δώδεκα ώρες αφ’ ότου είχε ξεσπάσει η κύρια και ενώ το πλοίο είχε εκκενωθεί σχεδόν πλήρως με μόνον ελάχιστα μέλη πληρώματος να έχουν μείνει εντός.
Να σημειωθεί ότι η νορβηγική αστυνομία αρχικώς είχε ισχυριστεί ότι η πυρκαγιά είχε μπει από έναν Δανό οδηγό φορτηγού, ο οποίος έχασε την ζωή του στη διάρκειά της. Όμως, οι κατηγορίες εναντίον του άτυχου οδηγού αποσύρθηκαν και επισήμως το 2014, όταν η ίδια η νορβηγική αστυνομία σε έκθεσή της σημείωσε ότι δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις για την ενοχή του συγκεκριμένου προσώπου.
Ο Jensen τόνισε πάντως ότι ο ίδιος δεν πρόκειται να δώσει τις λεπτομέρειες που γνωρίζει σχετικά με την πυρκαγιά, στη νορβηγική αστυνομία, γιατί απλώς δεν την εμπιστεύεται.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/PER LOCHEN NORWAY OUT
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ