Θεμελιώδες στοιχείο πίεσης της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση, που εξαρτάται από την...

Θεμελιώδες στοιχείο πίεσης της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση, που εξαρτάται από την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και Εμπορίου

311
Θεμελιώδες στοιχείο πίεσης της ναυλαγοράς, είναι η ζήτηση, που εξαρτάται από την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και Εμπορίου

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Όπως αναφέραμε στη χθεσινή ανάλυση με τη λήξη των αργιών στη Κίνα και οδεύοντας προς τον Μάρτιο, όπου παραδοσιακά η βιομηχανική παραγωγή είναι αυξημένη, αναμένουμε την επαλήθευση της κυκλικότητας όπου θέλει τις εισαγωγές Iron Ore να είναι και αυτές αυξημένες.
Γεγονός είναι πως ο δείκτης ύστερα από ένα συνεχόμενο πτωτικό σερί 28 ημερών, έβαλε φρένο και το ζητούμενο από εδώ και στο εξής δεν είναι μόνο η δυναμική και η ταχύτητα ανόδου, αλλά το αν θα καταφέρει να αναρριχηθεί σε βιώσιμα επίπεδα και φυσικά αν θα καταφέρει να κρατηθεί σε αυτά τα επίπεδα και για πόσο διάστημα.
Αν υποθέσουμε ότι ο BDI το επόμενο διάστημα αυξηθεί 100%, αυτό σημαίνει ότι θα φτάσει στις 600 μονάδες, δηλαδή στα επίπεδα της 11ης Νοεμβρίου του 2015 όπου είχε κλείσει στις 599 μονάδες και ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων για τον κάθε τύπο πλοίου ήταν για τα Capes στα $ 7,062, Panamax $ 4,435, Supramax $ 5,680 και Handysize $ 4,549, δηλαδή σε επίπεδα σχεδόν OPEX Break Even Point. Να σημειώσουμε βέβαια ότι το χαμηλότερο σημείο του δείκτη το 2015 ήταν στις 18 Φεβρουαρίου, στις 509 μονάδες (75% υψηλότερα από τα σημερινά επίπεδα) και το υψηλότερο στις 5 Αυγούστου στις 1,222 μονάδες. Ο μέσος όρος του έτους για το 2015 ήταν στις 718 μονάδες, χρονιά που χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα άσχημη, ενώ αξίζει να επισημάνουμε πως ο μέσος όρος για το 2014 ήταν 1,105 μονάδες και 1,205 μονάδες για το 2013.
Βάσει των θεμελιωδών μεγεθών που επηρεάζουν τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, να επαναλάβουμε για άλλη μία φορά ότι οι συνθήκες για το 2016 συνεχίζουν και παραμένουν αρνητικές. Αναφορικά με την αύξηση του στόλου για το 2016, καθοριστικός παράγοντας θα είναι ο αριθμός των διαλύσεων που θα λάβει χώρα και οι έως τώρα εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές καθώς κάνουν λόγο για περίπου 40 εκ. DWT, αριθμός που αν επιβεβαιωθεί θα σηματοδοτήσει και ιστορικό ρεκόρ.
Παράλληλα αν υποθέσουμε ότι το ποσοστό των ακυρώσεων/ μετακυλίσεων θα κυμανθεί και αυτό σε υψηλά επίπεδα της τάξης του 40%, τότε για το 2016 η καθαρή αύξηση του στόλου θα κλείσει στα ίδια επίπεδα με το 2015 δηλαδή περίπου στο 2,5%, χαμηλό ποσοστό μεν αλλά σε έναν επιβαρυμένο ήδη αριθμητικά τονάζ τα τελευταία χρόνια το οποίο φέρει και αυτό το μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση της ναυλαγοράς.
Αν δεχτούμε ότι η αύξηση του στόλου για το 2016 όντως κλείσει στο 2,5%, δηλαδή περίπου στους 19 εκ. DWT, εκτιμάται ότι η αύξηση του Dry Bulk Seaborne Trade που απαιτείται για να αντισταθμίσει την αύξηση του τονάζ είναι περίπου στους 100 εκ. τόνους, 2,3% σε ετήσια βάση, όταν οι προβλέψεις για το 2016 κάνουν λόγο για αύξηση 39 εκ. τόνων, δηλαδή από τους 4,695 εκ. τόνους το 2015 στους 4,734 εκ. τόνους φέτος, 0,83% σε ετήσια βάση, δημιουργώντας πάλι αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι το πλεονασματικό τονάζ είναι 10% για τα Capes, 12,5% για τα Panamax και 15% για τα Ultramax και Supramax.
Ο άλλος παράγοντας, θεμελιώδες στοιχείο που έχει πιέσει τη ναυλαγορά, είναι η ζήτηση, η οποία εξαρτάται από την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας και Εμπορίου, πορεία η οποία τουλάχιστον για το 2016 θα κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα με το outlook να προμηνύεται αρνητικό και η «Νέα Κανονικότητα», «Νέα Μετριότητα», «Επίμονη Στασιμότητα» να χαρακτηρίζει και τη ναυλαγορά.
Aκολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘SPRING ZEPHYR’ 181.725 DWT (2010 – Imabari Saijo) αγοράστηκε από την Carval στα $ 22,25 εκ.
✏ Στα Panamax, το ‘MEDI KOBE’ 75.933 DWT (2001 – Kanasashi), πουλήθηκε στα $ 2,7 εκ. και το ‘ORSOLINA BOTTIGLIERI’ 75.410 (2001 – Hitachi Zosen) πουλήθηκε στα $ 3,5 εκ.
Στον τομέα των tankers δεν έγιναν πράξεις την προηγούμενη εβδομάδα.

Φωτο: ΑΠΕ/ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.