
Η οικονομία της Νορβηγίας τους τελευταίους μήνες αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις, ακόμα και τον κίνδυνο να εισέλθει σε φάση ύφεσης, εξαιτίας της σημαντικής πτώσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Η οικονομία της Νορβηγίας είναι σε μεγάλο βαθμό εξαρτημένη από τον κλάδο του πετρελαίου, που αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 20% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος της. Με αυτό το δεδομένο, η μείωση στην παραγωγή πετρελαίου -λόγω των μειωμένων διεθνών τιμών του μαύρου χρυσού- έχει ήδη οδηγήσει από τον Ιανουάριο του 2014 σε απώλεια σχεδόν 30.000 θέσεων εργασίας, ενώ για πρώτη φορά το ποσοστό ανεργίας στη Νορβηγία έχει φτάσει το 4,6%, το υψηλότερο ποσοστό της τελευταίας δεκαετίας.
Για τους ειδικούς η Νορβηγία έχει πλέον εισέλθει σε φάση «ασθενείας» και μάλιστα την επονομαζόμενη «ολλανδική ασθένεια», που με άλλα λόγια σημαίνει την υπερβολική εξάρτηση μίας οικονομίας από έναν βιομηχανικό τομέα, που στην περίπτωση της Νορβηγίας είναι ο τομέας της παραγωγής πετρελαίου και βεβαίως φυσικού αερίου.
Και μπορεί την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες χρειάστηκαν να διέλθουν από περιόδους μεγάλης ύφεσης και επώδυνων μέτρων οικονομικής λιτότητας, οι Νορβηγοί αξιοποιώντας τα έσοδα από τις πωλήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου μπορούσαν να ζουν με σχετικά μεγάλη άνεση. Αρκεί μόνο να σημειωθεί ότι οι τιμή του πετρελαίου Brent είχε αυξηθεί από $ 40 το βαρέλι στα τέλη του 2008 σε πάνω από $ 120 στις αρχές του 2011.
Όμως και στα χρόνια που ακολούθησαν μετά το 2011 η Νορβηγία συνέχιζε να θεωρείται ως μία από τις πλέον ευημερούσες χώρες του πλανήτη, με την τιμή του πετρελαίου Brent να κινείται στα υψηλά επίπεδα των $ 100 και $ 120 το βαρέλι.
Στη συνέχεια, όμως, και κυρίως μετά το 2013 όταν οι τιμές του πετρελαίου άρχισαν να πέφτουν, έγινε φανερό ότι πέρα από τη λάμψη της η νορβηγική οικονομία έχει γίνει απίστευτα ανισόρροπη.
Η πρωθυπουργός της Νορβηγίας, Erna Solberg, σημειώνει σε δηλώσεις της ότι ο πετρελαϊκός τομέας καθώς και ο τομέας παραγωγής φυσικού αερίου απέκτησε μεγάλη βαρύτητα για τη νορβηγική οικονομία τα τελευταία τέσσερα με πέντε έτη, με αποτέλεσμα η οικονομία της χώρας να αναπτύσσεται εν πολλοίς εξαιτίας των δύο αυτών τομέων.
Όμως το τελευταίο διάστημα με τις ανακοινώσεις για απολύσεις εκατοντάδων εργαζομένων από εταιρείες πετρελαϊκές και παραγωγής φυσικού αερίου να διαδέχονται η μία την άλλη, έχει καταστεί φανερό ότι η Νορβηγία βιώνει ένα ισχυρό σοκ και χρειάζεται άμεσα η λήψη μέτρων για αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, που μπορεί να οδηγήσει σε ύφεση το 2016 τη νορβηγική οικονομία.
Μάλιστα υπάρχουν περιοχές, όπως για παράδειγμα το Stavanger όπου και εδρεύει ο νορβηγικός πετρελαϊκός κολοσσός Statoil, που έχουν χτυπηθεί έντονα από την ανεργία και την ύφεση.
Όμως ακόμα και στην πρωτεύουσα της χώρας, το Όσλο, η κρίση έχει αρχίσει να δείχνει τις αρνητικές της συνέπειες, που ενισχύονται από τη συνεχώς αποδυναμούμενη κορώνα, εξέλιξη που κάνει την ζωή των Νορβηγών ολοένα και πιο ακριβή. Μάλιστα, ήδη αρκετοί Νορβηγοί επιλέγουν να περιορίσουν τις καταναλωτικές τους αγορές ακόμα και τις διακοπές τους, για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, που κάνει την εμφάνισή της σιγά σιγά στην χώρα.
Η πρωθυπουργός Solberg μάλιστα, τονίζει, ότι κανείς πλέον δεν μπορεί να είναι σίγουρος για το αύριο με δεδομένο ότι κανείς δεν γνωρίζει πως θα κινηθούν οι τιμές του πετρελαίου στο άμεσο μέλλον. Αυτός είναι και ο λόγος που ωθεί την πρωθυπουργό της χώρας και επικεφαλής του συντηρητικού κόμματος «Høyre» να τονίζει ότι «η νορβηγική οικονομία πρέπει να διαφοροποιηθεί».
Η ίδια υποστηρίζει, βέβαια, ότι η οικονομία της χώρας της θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την κρίση και να εξέλθει σε λίγο καιρό ισχυρότερη από αυτήν, πιο διαφοροποιημένη και βασισμένη στην πράσινη οικονομία.
Φωτό: Flickr.com/Sjonnie van der Kist
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ