
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Co. S.A.
Όπως σημειώσαμε εχθές επί 20 συνεχόμενες ημέρες και συγκεκριμένα από τις 04 Ιανουαρίου, 2016 ο δείκτης βρίσκεται σε πτώση και απλά «φιλολογικά» πλέον παρακολουθούμε την πορεία του, καθώς η αγορά επί το πλείστο έχει προεξοφλήσει την αρνητική του πορεία, δεδομένου ότι στο τέλος της εβδομάδα αρχίζουν και οι αργίες στην Κίνα.
Κανείς θα μπορούσε να περιγράψει την κατάσταση την οποία βιώνουμε σαν την «Τέλεια Καταιγίδα», (Perfect Storm), καθώς η ναυλαγορά είναι αντιμέτωπη και με τις 2 Θεμελιώδεις μεταβλητές που καθορίζουν την πορεία της, την αυξημένη προσφορά τονάζ – σωρευτικά από προηγούμενα χρόνια – και την επιβράδυνση της Παγκόσμιας ανάπτυξης και Εμπορίου.
Η αρνητική εικόνα της ναυλαγοράς το 2015 είχε σαν αποτέλεσμα ο ρυθμός ολίσθησης, “Slippage Rate” των παραδόσεων να φτάσει σε επίπεδα του 40% όταν τα προηγούμενα χρόνια κυμάνθηκε στα επίπεδα του 30%. Συγκεκριμένα, για το 2015, βάσει του βιβλίου παραγγελιών στις αρχές του έτους, οι παραδόσεις σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου υπολογιζόντουσαν στα 1,104 πλοία, αλλά τελικά παραδόθηκαν 650 περίπου, καταλήγοντας στο 40% Slippage που προαναφέραμε. Ειδικότερα στα Capes και τα Panamax, το Slippage κινήθηκε σε επίπεδα άνω του 40%. Στα Capes οι προγραμματισμένες παραδόσεις το 2015 ήταν 161 και τελικά παραδόθηκαν 88, ποσοστό Slippage 45% και στα Panamax οι αναμενόμενες παραδόσεις ήταν 237 και παραδόθηκαν 126, δηλαδή ποσοστό Slippage περίπου 47%. Να επισημάνουμε επίσης ότι το 2015, είδαμε και την λογική από μερικούς πλοιοκτήτες να αλλάζουν την παραγγελία τους από πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου σε δεξαμενόπλοια, δεδομένων των αρνητικών εξελίξεων στο ξηρό φορτίο και της βελτιωμένης αγοράς των Tankers.
Για το 2016 οι παραδόσεις σε Capes εκτιμώνται στα 185 πλοία. Κατά την διάρκεια του Ιανουαρίου παραδόθηκαν ήδη 8 Capes ενώ 10 οδηγήθηκαν προς διάλυση. Αντίστοιχα για τα Panamax, αναμένεται να παραδοθούν συνολικά 244 πλοία, ενώ τον Ιανουάριο παραδόθηκαν 9 και 11 οδηγήθηκαν προς διάλυση. Αναφορικά με τα Panamax, εκτιμάται ότι ο ανταγωνισμός θα είναι ιδιαίτερα έντονος από τα Ultramax, όπου συνολικά το 2015 παραδόθηκαν 196 πλοία και για το 2016 είναι προγραμματισμένα προς παράδοση 331 πλοία.
Το μόνο στοιχείο που λειτούργησε θετικά το 2015, ήταν η πορεία των διαλύσεων όπου σηματοδοτήθηκε σαν η χρονιά με το 2ο υψηλότερο ρεκόρ μετά το 2012. Συγκεκριμένα στο σύνολο του 2015, 427 πλοία ή 30,42 εκ. DWT οδηγήθηκαν προς διάλυση εκ των οποίων οι 15,44 εκ. DWT, δηλαδή περίπου το 50% ήταν άνω των 100,000 DWT ενώ και στα Panamax υπήρξε αύξηση των διαλύσεων, καθώς συνολικά διαλύθηκαν 94 Panamax ή 6,7 εκ. DWT. Να επισημάνουμε ότι ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων θα μπορούσε να είχε κλείσει σε υψηλότερα επίπεδα αν δεν είχε λάβει χώρα η επιβράδυνση του 2ου εξαμήνου, που κυρίως οφείλεται στην αθρόα εισαγωγή φθηνού σιδήρου από την Κίνα προς τις «διαλύτριες» χώρες και που σε συνδυασμό με την αυξημένη προσφορά τονάζ οδήγησαν τις τιμές σε πτώση άνω του 30% στο 12άμηνο.
Φυσικά και ο τομέας των νέων παραγγελιών δεν θα μπορούσε να μην επηρεαστεί αρνητικά, γεγονός βέβαια που συμβάλλει θετικά στην αγορά για τα επόμενα χρόνια, καθώς για το σύνολο του 2015 παραγγέλθηκαν 250 πλοία σηματοδοτώντας μείωση της τάξης του 64% περίπου συγκριτικά με το 2014.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Supramax, το ‘ASTON TRADER’ 55.496 DWT (2008 – Oshima) αγοράστηκε από την SR Shipping στα $ 7.8 εκ.
✏ Στα Handymax/Handysize, το ‘JOOST SCHULTE’ 45.874 DWT (1997 – Kanasashi) πουλήθηκε στα $ 2.2 εκ. και το ‘GREAT DREAM’ 33.745 DWT (2004 – Oshima) πουλήθηκε στα υψηλά $ 4 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα LR 1, το ‘EAGLE RAY’ 74.999 DWT (2000 – Daewoo), IMO III, αγοράστηκε από την Union Marine στα $ 15.5 εκ.
✏ Στα Chemical/Products, το ‘TRF BERGEN’ 49.126 DWT (2015 – Hyundai Vinashin) και το ‘TRF OSLO’ 45.565 DWT (2014 – Shina SB), ΙΜΟ ΙΙΙ, αγοράστηκαν από την UACC στα $ 37.5 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Handysize, το ‘CIELO DI ROMA’ 39.999 DWT (2003 – Shina SB), IMO III, πουλήθηκε στα $ 13.8 εκ. περίπου και το ‘ELBTANK GERMANY’ 35.407 DWT (1999 – Daewoo) πουλήθηκε στα $ 9.75 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η υιοθέτηση συστημάτων δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου παραμένει ως ένας παράλληλος μηχανισμός μείωσης εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας στα υπάρχοντα πλοία να μειώσουν…

Με την ενεργειακή θωράκιση της Κίνας να αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πεκίνου, ευοίωνα διαφαίνονται τα «μηνύματα» από την εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου. Σύμφωνα με…

Η επέκταση της CMA CGM στη λιμενική βιομηχανία βαίνει με αμείωτο ρυθμό, με τον γαλλικό κολοσσό των logistics να «ρίχνει δίχτυα» στο Μαρόκο. Συγκεκριμένα,…

Εν μέσω θολών προοπτικών για την επόμενη ημέρα του κλάδου των μεταφορών, η ζήτηση για επιβατικές αερομεταφορές καταγράφει «υψηλές πτήσεις». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Hapag-Lloyd, με τον γερμανικό κολοσσό να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου…

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία υποδομών ελλιμενισμού mega yatchs στην Κέρκυρα. Το έργο δύναται να αναδείξει το νησί του Ιονίου στο εξωτερικό ως έναν…

Το μεθάνιο, το οποίο παραμένει άκαυστο και διαφεύγει από τους διπλού καυσίμου ναυτικούς κινητήρες, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες περιβαλλοντικές προκλήσεις για τα πλοία…

Η πρόσφατη συνάντηση του Αμερικανού Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τον Κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ προκάλεσε νέες ανακατατάξεις στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία. Όπως έχει…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ