
Με το σχέδιο νόμου (18/6679) του Γερμανικού Κοινοβουλίου η ναυτιλιακή βιομηχανία της χώρας προβλέπεται να ενισχυθεί με σημαντικές φοροελαφρύνσεις. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης Die Linke (Η Αριστερά) και Bündnis 90/Die Grünen (Συμμαχία ’90/Οι Πράσινοι) απέρριψαν το σχέδιο της ομοσπονδιακής κυβέρνησης, παρά τις αλλαγές που είχαν επέλθει σε αυτό από βουλευτές των κομμάτων της συμπολίτευσης που συμμετείχαν στη Επιτροπή συζήτησης του νομοσχεδίου, στην οποία υποστηρίχθηκε από την πλειοψηφία ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα και να γίνουν συγκεκριμένες προσπάθειες ώστε να ενισχυθεί η ναυτιλιακή βιομηχανία στην Γερμανία και το ναυτιλιακό know-how των Γερμανών.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αποφασίστηκε και η έκπτωση φόρου μισθωτών υπηρεσιών από το 40% που είναι τώρα να φτάσει στο 100%. Με άλλα λόγια η έκπτωση φόρου μισθωτών υπηρεσιών σημαίνει ότι οι εργοδότες όσων ναυτικών εργάζονται σε πλοία υπό γερμανική σημαία έχουν την δυνατότητα έως σήμερα να παρακρατούν το 40% του προκύπτοντος φόρου εισοδήματος των ναυτικών τους και να το αξιοποιούν προς μία κατεύθυνση περαιτέρω ενίσχυσης του γερμανικού στόλου αλλά και ενίσχυσης του γερμανικού ανθρώπινου δυναμικού στη ναυτιλία.
Όμως το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο και τα μέλη της Επιτροπής καθώς και οι ναυτιλιακοί φορείς της Γερμανίας έκριναν ότι υπό τις παρούσες συνθήκες της οικονομικής κρίσης το ποσοστό αυτό είναι πολύ μικρό και δεν δύναται επί της ουσίας να αποτρέψει την έξοδο των Γερμανών εφοπλιστών από τη γερμανική σημαία. Στον αντίποδα, μία αύξηση του ποσοστού από το 40 στο 100% θεωρείται σίγουρο ότι θα διασφαλίσει την παραμονή των πλοίων των Γερμανών εφοπλιστών υπό την σημαία της χώρας και θα διατηρήσει τις θέσεις εργασίας για τους Γερμανούς ναυτικούς.
Την άποψη αυτή υποστήριξαν μάλιστα με έμφαση τα μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας του CDU/CSU, λέγοντας πως μία φορολογική ελάφρυνση των Γερμανών εφοπλιστών θα επιτρέψει την διατήρηση της ανταγωνιστικότητας στον τομέα της ναυτιλίας και θα δώσει ισχυρά κίνητρα στους ίδιους να διατηρήσουν τα πλοία τους υπό γερμανική σημαία.
Μέχρι τώρα για να ισχύει το ποσοστό παρακράτησης στο 40% έπρεπε τα μέλη του πληρώματος βρίσκονται σε διαρκή και ενεργό εργασιακή σχέση για περισσότερο από 183 ημέρες τον χρόνο. Όμως αυτή η πρόβλεψη στο νέο σχέδιο νόμου καταργείται και συζητείται μία σημαντική αύξηση του χρόνου διάρκειας της εργασιακής σχέσης για να τεθεί σε ισχύ η αύξηση του ποσοστού παρακράτησης από το 40 στο 100%.
Τα μέλη της κοινοβουλευτικής ομάδας του SPD συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία τροποποίησης των υπαρχόντων κανονισμών και σε κάθε περίπτωση αντιμετώπιζαν με μεγάλη επιφύλαξη το μέτρο της μείωσης επί της ουσίας των φορολογικών βαρών για τους Γερμανούς εφοπλιστές. Όμως, όπως δήλωσε ένας από τους εκπροσώπους Tύπου του κόμματος, η ναυτιλία είναι τόσο σημαντική για την Γερμανία που πρέπει να ληφθούν ακόμα και μέτρα που για το SPD υπό άλλες συνθήκες θα ήταν μη αποδεκτά.
Από την πλευρά τους τα κόμματα της αντιπολίτευσης Bündnis 90/Die Grünen (Συμμαχία ’90/Οι Πράσινοι) εκφράζουν την έντονη αντίδρασή τους ακόμα και για το ισχύον καθεστώς της επί της ουσίας επιδότησης (μέσω της παρακράτησης από τους εφοπλιστές του 40% από το φόρο μισθωτών υπηρεσιών) και τονίζουν ότι το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο έχει εκφράσει σοβαρές αμφιβολίες ως προς τη δυνατότητα διατήρησης αυτού του καθεστώτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία με κύκλο εργασιών 50 δις ευρώ και με περίπου 480.000 εργαζομένους αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς τομείς της γερμανικής οικονομίας. Με αυτό το δεδομένο η γερμανική κυβέρνηση όσο και η Ένωση των Γερμανών Εφοπλιστών έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν στενά για να μπορέσουν να διαχειριστούν άμεσα και επιτυχώς τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η γερμανική ναυτιλία από τον εντεινόμενο διεθνή ανταγωνισμό και τη ναυτιλιακή κρίση. Άλλωστε όπως είχε δηλώσει και η Γερμανίδα Καγκελάριος Άγκελα Μέρκελ στο 9ο Ναυτιλιακό Συνέδριο τον περασμένο Οκτώβριο, «η Γερμανία χρειάζεται μία ισχυρή ναυτιλία υπό γερμανική σημαία, γιατί μία ισχυρή ναυτιλία ενισχύει σημαντικά την ίδια την καινοτόμο δύναμη της χώρας».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ