
Στις 26 Νοεμβρίου, 2015, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας των Φιλιππίνων υπέγραψε τον πολυσυζητημένο Νόμο 10706 περί προστασίας ναυτικών (Seafarers Protection Act).
Η νέα νομοθεσία σκοπεύει να προστατεύσει τους ναυτικούς της χώρας κατά των γνωστών στη Μανίλα δικηγόρων- κορακιών που αναφέρονται τοπικά ως «ambulance chasing attorneys». Οι συγκεκριμένοι δικηγόροι χρεώνουν υπερβολικές αμοιβές για την εκπροσώπηση των ναυτικών και των οικογενειών τους σε υποθέσεις που αφορούν αστικές αποζημιώσεις από τραυματισμό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού που προκάλεσαν αναπηρία ή θάνατο.
Σύμφωνα με το άρθρο 3, απαγορεύεται για οποιοδήποτε πρόσωπο να συμμετάσχει στην προσέλκυση, προσωπικά ή μέσω αντιπροσώπου, ναυτικών ή άλλων εργαζομένων και των κληρονόμων τους, με σκοπό την άσκηση οποιασδήποτε αξίωσης κατά των εργοδοτών του με στόχο τη χρηματική αποζημίωση ή άλλων παροχών που προκύπτουν από ατυχήματα, ασθένεια ή θάνατο, με αντάλλαγμα- αμοιβή ποσά που αφαιρούνται από την χρηματική απαίτηση ή αποζημίωση που έλαβε ή που έχουν χορηγηθεί σε ναυτικό ή σε κληρονόμους του.
Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 4, οι δικηγορικές αμοιβές σε αγωγές που αφορούν τις συγκεκριμένες εργατικές διαφορές δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 10% της αποζημίωσης ή του επιδόματος που θα επιδικαστούν στο ναυτικό ή στους κληρονόμους του. Σύμφωνα επίσης με το άρθρο 5, κάθε πρόσωπο που παραβιάζει το άρθρο 3 του νόμου τιμωρείται με πρόστιμο όχι λιγότερο από PHP50,000.00 (περίπου USD1,060) και όχι περισσότερο από PHP100 , 000.00 (περ. όπου USD 2,120) ή με φυλάκιση όχι μικρότερη από 1 έτος αλλά όχι περισσότερο από 2 χρόνια.
Ο νόμος θα τεθεί σε ισχύ στις 16 Δεκεμβρίου 2015. Σύμφωνα με το Skuld η ποινική ευθύνη περιορίζεται όμως μόνο σε περίπτωση προσέλκυσης ή πρόσκλησης φυσικών ή νομικών προσώπων σε συμμετοχή σε παράνομες δραστηριότητες που αφορούν το άρθρο 3 και όχι ως προς την αμοιβή του δικηγόρου.
Ο κύριος στόχος του νόμου είναι να προωθήσει τα συμφέροντα των ναυτικών των Φιλιππίνων. Ο νομοθέτης προσπαθεί καθ’ αυτόν τον τρόπο να τους προστατέψει από άτομα (κυρίως νομικούς) που στοχεύουν με κάθε τρόπο στην προσέλκυσή τους, προκειμένου να ασκήσουν κάθε ένδικο μέσο εναντίον της οποιαδήποτε εταιρείας (κυρίως πλοιοκτήτριας ή διαχειρίστριας) για αστικές αποζημιώσεις που αφορούν αναπηρία ή θάνατο αλλά και άλλες αξιώσεις έναντι του εργοδότη. Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις οι δικηγόροι χρεώνουν υπέρογκα ποσά που προκαλούν τις αντιδράσεις των τοπικών ναυτικών οργανώσεων αλλά και των ΜΜΕ. Από την 16η Δεκεμβρίου 2015 ο ναυτικός των Φιλιππίνων έχει πλέον το νόμιμο δικαίωμα να μην καταβάλει στο δικηγόρο ως αμοιβή περισσότερο από το 10% του συνολικού ποσού αποζημίωσης που θα λάβει, είτε μέσω εξωδικαστικού συμβιβασμού είτε μετά από απόφαση πρωτοβάθμιου δικαστηρίου.
Το Skuld P and I Club προτρέπει τα μέλη και τους crew agents να ενημερώσουν τα πληρώματά τους σχετικά με τη νέα νομοθεσία και τα αποτελέσματά της.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ένοπλοι επιτέθηκαν σήμερα σε δεξαμενόπλοιο στα ανοικτά των ακτών της Μογκαντίσου, πυροβολώντας εναντίον του πλοίου αφού προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό, στο πρώτο φερόμενο…

Εξ αφορμής της επικείμενης δημοσίευσης του STIP – Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, η A4E και η European Shipowners | ECSA επαναλαμβάνουν το αίτημά…

Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ