Η πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας δεν αφήνει πολλές ελπίδες για ανάκαμψη της...

Η πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας δεν αφήνει πολλές ελπίδες για ανάκαμψη της ναυλαγοράς

241
Η πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας δεν αφήνει πολλές ελπίδες για ανάκαμψη της ναυλαγοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA

Τα πρώτα μέτρα ψηφίστηκαν από την Βουλή, το Κουαρτέτο έρχεται οσονούπω στην Ελλάδα για την πρώτη «μίνι» αξιολόγηση που θα κρίνει το αν και πότε θα εκταμιευθεί η πρώτη υποδόση των € 2 δισ. που εκκρεμεί από το καλοκαίρι ενώ παράλληλα το φλέγον ζήτημα της ανακεφαλαιοποίησης των Τραπεζών συνεχίζει να βρίσκεται σε εξέλιξη. Παράλληλα στις 30 Οκτωβρίου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των Stress Tests, τα οποία σύμφωνα με διαρροές υπολογίζουν το κόστος των κεφαλαιακών αναγκών στα € 14,6 δισ.
Επανειλημμένως έχουμε εκφράσει την ανησυχία μας για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας καθώς η γενικότερη πολιτική νομισματικής χαλάρωσης δεν έχει αποφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα σε επίπεδα ανάπτυξης και αύξησης του πληθωρισμού. Ίσως με μόνη εξαίρεση τις ΗΠΑ, ενώ αυξάνει τον κίνδυνο χρηματοπιστωτικής φούσκας αλλά δημιουργεί και το «οξύμωρο» όπου η παύση της νομισματικής χαλάρωσης και η αύξηση των επιτοκίων επίσης θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες, ιδιαίτερα στις αναδυόμενες οικονομίες.
Η Goldman Sachs, μέσω των αναλυτών της προειδοποιεί για μία νέα επερχόμενη κρίση την οποία την χαρακτηρίζει σαν το «Τρίτο Κύμα» της Παγκόσμιας κρίσης. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η Παγκόσμια οικονομική κρίση που ξεκίνησε πριν από 7 χρόνια με την κατάρρευση του τραπεζικού τομέα στις ΗΠΑ έχει εισέλθει σε μία τρίτη φάση η οποία χαρακτηρίζεται από υπερβολικά χαμηλές τιμές στα εμπορεύματα, επιβράδυνση της ανάπτυξης στην Κίνα και χαμηλό Παγκόσμιο πληθωρισμό.
Γεγονός είναι πως μετά την Τραπεζική κατάρρευση και την Ευρωπαϊκή κρίση χρέους, οι Κεντρικές Τράπεζες χαλάρωσαν την νομισματική τους πολιτική με αύξηση της ρευστότητας και μείωση των επιτοκίων με αποτέλεσμα μεγάλος όγκος επενδυτικών κεφαλαίων να αποδημήσει προς τις αναδυόμενες οικονομίες, όπως η Κίνα.
Καθώς οι Κεντρικές Τράπεζες, στις αναπτυγμένες οικονομίες αρχίζουν να εξετάζουν το ενδεχόμενο αύξησης των επιτοκίων, αρκετά επενδυτικά κεφάλαια, αποσκοπώντας στην μείωση ρίσκου, θα μειώσουν τις θέσεις τους στις αναδυόμενες οικονομίες αποτραβώντας τα επενδυμένα κεφάλαια τους, με αποτέλεσμα οι εταιρείες στις αναδυόμενες να μην έχουν πρόσβαση σε ρευστότητα είτε για αναχρηματοδότηση υφιστάμενου χρέους η για χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, οδηγώντας σε επιβράδυνση την Παγκόσμια οικονομία.
Την ίδια άποψη συμμερίζεται και ο Moritz Kraemer, επικεφαλής ρίσκου της S&P, οποίος επισημαίνει πως η αύξηση των επιτοκίων από την FED κρύβει σημαντικούς κινδύνους για τις αναδυόμενες αγορές. Χαρακτηριστικά αναφέρει πως η μείωση της Παγκόσμιας ρευστότητας ως αποτέλεσμα της επικείμενης αύξησης των επιτοκίων από τη FED, αποτελεί έναν εκ των τριών βασικών κινδύνων με τους άλλους δύο να είναι η επιβράδυνση στην ανάπτυξη της Κινεζικής οικονομίας και η αντιστροφή της πλεονάζουσας εγχώριας πίστωσης.
Ενδιαφέρουσα όμως ήταν και η «παρέμβαση» του πρώην Διοικητή της FED, Ben Bernanke, σχετικά με την πορεία της οικονομίας των ΗΠΑ, ο οποίος προειδοποίησε πως η αδύναμη ανάπτυξη της παραγωγικότητας βαραίνει την Αμερικανική οικονομία και για τον λόγο αυτό είναι υπερβολικά υψηλή η εξάρτηση της οικονομίας από την FED. Διεμήνυσε δε πως η κυβέρνηση πρέπει να αναλάβει δράση, με στόχο την τόνωση της οικονομίας, καθώς ο πληθωρισμός είναι χαμηλός και η απασχόληση μόλις έχει αρχίσει να βελτιώνεται τονίζοντας πως απαιτείται αύξηση των επενδύσεων για την ισχυροποίηση της ανάπτυξης.
Ανεξαρτήτως πάντως από την πορεία της ναυλαγοράς το αμέσως επόμενο διάστημα, δηλαδή σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, οι πιο μακροχρόνιες προβλέψεις, κυρίως για το 2016, δεν αφήνουν και πολλές ελπίδες για ανάκαμψη της αγοράς.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.