
Αναδημοσιεύουμε την επιστολή που έστειλε η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού στον υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα στην οποία περιγράφονται τα σοβαρά και σημαντικά προβλήματα της ναυτικής εκπαίδευσης:
«Σκοπός της παρούσης επιστολής είναι να σκιαγραφήσουμε τα άμεσα προβλήματα της ναυτικής εκπαίδευσης που απαιτούν την παρέμβασή σας.
Δεν χωρά καμιά δικαιολογία η απαράδεκτη κατάσταση που υφίσταται λόγω ελλείψεων ναυτοδιδασκάλων τόσο στο ΚΕΣΕΝ όσο και στις ΑΕΝ.
Η καθυστερημένη πρόσληψη των ωρομισθίων καθηγητών έχει ήδη δημιουργήσει τεράστια κενά. Στο ΚΕΣΕΝ, τελειώνει ο πρώτος κύκλος και ακόμα δεν έχει προσληφθεί ναυπηγός.
Η ιατρός που επαναπροσλήφθηκε μετά από ένα μήνα δεν έχει τη «διάθεση» να εξυπηρετήσει τους συναδέλφους που έχουν συσσωρευτεί λόγω της καθυστερημένης πρόσληψής της. Στα υπόλοιπα μαθήματα υπάρχουν κενά επίσης, τόσο στο ΚΕΣΕΝ πλοιάρχων, όσο και μηχανικών.
Η έλλειψη μονίμων καθηγητών φαίνεται να μην απασχολεί τις κυβερνήσεις που η μια διαδέχεται την άλλη, αλλά η καταστροφική αντιμετώπιση της Δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης, συνεχίζεται διαχρονικά.
Περιττό νομίζουμε είναι να καταθέσουμε πως όποιος προσπαθεί να επικοινωνήσει με την γραμματεία των Πλοιάρχων, τηλεφωνικά, δεν παίρνει ποτέ απάντηση. Ακόμα και με φυσική παρουσία στη γραμματεία οι συνάδελφοι αντιμετωπίζονται με έλλειψη ευγένειας. Οι υπάλληλοι νομίζουν ότι απευθύνονται σε παιδάκια του Δημοτικού. Οι σειρές εξυπηρέτησης είναι πάντα μεγάλες και όποτε γίνει παράπονο, οι απαντήσεις είναι κοινές και αγενέστατες, πως δεν υπάρχει προσωπικό!
Παρόμοια βέβαια είναι η συμπεριφορά και στην Υπηρεσία Ναυτικών Μητρώων, όπου οι συνάδελφοι φιλοξενούνται βέβαια σε έναν αξιοπρεπή χώρο, αλλά η έλλειψη προσωπικού και η γραφειοκρατία είναι στο μεγαλείο τους.
Στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, έχουμε έντονο φαινόμενο αποναυτικοποίησης τους. Είναι πλέον οι ναυτοδιδάσκαλοι ελάχιστοι και μόνο ωρομίσθιοι. Οι περισσότεροι διευθυντές δεν είναι πλοίαρχοι αλλά καθηγητές άλλης ειδικότητας. Κάποιοι βέβαια απ’αυτούς δεν κάνουν ούτε για απλοί καθηγητές πόσο μάλλον να επωμίζονται και το βάρος της διεύθυνσης.
Παράδειγμα πρόσφατα σε μεγάλη ΑΕΝ, όπου συνταξιοδοτήθηκε ο πλοίαρχος διευθυντής και ανέλαβε μια καθηγήτρια άλλου μαθήματος χρέη διευθυντού, τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί είναι τεράστια, καθυστερήσεις, καθόλου προγραμματισμός και έντονη δυσφορία σε σπουδαστές, γονείς, εκπαιδευτικούς.
Τα κριτήρια με τα οποία κάποιος αναλαμβάνει χρέη διευθυντού πρέπει να αναθεωρηθούν. Η βασική προϋπόθεση που πρέπει να ληφθεί υπ’όψη είναι πως ο διευθυντής πρέπει να είναι πλοίαρχος, εν ενεργεία ή συνταξιούχος και όχι απαραίτητα μόνιμος υπάλληλος.
Το αποκορύφωμα βέβαια της απρεπούς συμπεριφοράς, το αντιμετωπίζουν οι συνάδελφοι όταν η κακή τους τύχη τους φέρει στην Σχολή Σωστικών και Πυροσβεστικών Μέσων Ασπροπύργου.
Εμείς κύριε υπουργέ, είμαστε ναυτικοί και είμαστε υπερήφανοι γι’αυτό. Προσφέρουμε στη χώρα μας τα μέγιστα και λαμβάνουμε τα ελάχιστα. Δεν ανεχόμαστε κάποιοι ένστολοι που δυστυχώς ασκούν διοίκηση, ν’ απευθύνονται στους συναδέλφους μας σαν να είναι φαντάροι.
Η θρασύτατη συμπεριφορά του στυλ όποιος δεν είναι στις 07.00 π.μ. να υποβάλλει την αίτηση του χάνει την ημέρα και να ξαναπεράσει αύριο, δεν μας πρέπει και δεν την ανεχόμαστε.
Αν κάποια ανθρωπάκια που κακώς φορούν στολή και ασκούν διοίκηση βγάζουν τις ψυχικές τους άκανθες πάνω σε επαγγελματίες που πρέπει να περάσουν από κάποια στάδια και επιμόρφωση για να συνεχίσουν την εργασία τους, τότε είναι ευθύνη της κυβέρνησης του υπουργείου και των υπηρεσιών να αποκαταστήσουν την τάξη.
Πριν ένα χρόνο θα θρηνούσαμε θύματα στη συγκεκριμένη σχολή από την αδιαφορία της αρχής της σχολής και παρά τις υποδείξεις μας, έγινε αποκατάσταση άψυχου μόνο και όχι έμψυχου υλικού.
Μετά από όλα αυτά που βιώνουμε, την απαξίωση του ναυτικού επαγγέλματος και τη χλεύη συγκεκριμένων υπαλλήλων καταλήγουμε στη σκέψη πως δεν μπορεί να είναι τυχαίο όλο αυτό το τερατούργημα που κάποιοι προσπαθούν να καταντήσει η Δημόσια Ναυτική Εκπαίδευση.
Προφανώς κάποιοι για δικά τους οφέλη προσπαθούν μανιωδώς να καταστρέψουν τη Δημόσια και δωρεάν παρεχόμενη Ναυτική Εκπαίδευση, σπρώχνοντας τον κόσμο στην Ιδιωτική, όπου ομολογουμένως τα πράγματα είναι αλλιώς. Εμείς, δεν δεχόμαστε καμμία συμμετοχή στην κατρακύλα αυτή. Δεν επιτρέπουμε το παραεμπόριο αυτό που παίζεται στις πλάτες μας.
Επιτέλους να αντιμετωπιστούν οι ναυτικοί όπως τους αξίζει. Είναι αυτοί που προσφέρουν στη χώρα τους το ζωογόνο συνάλλαγμα, φέρνοντας εδώ τα χρήματα που κερδίζουν εργαζόμενοι στα πλοία, σε ένα άκρως βαρύ και ανθυγιεινό περιβάλλον, που θαλασσοπνίγονται μακριά από τα σπίτια τους.
Είναι αυτοί που ταξιδεύουν την Ελλάδα, σε όλο τον πλανήτη και χαίρουν παγκόσμιας αναγνώρισης.
-Γιατί όταν είναι στη χώρα τους να αντιμετωπίζονται με τόσο απαξιωτικό τρόπο;
-Σ’ αυτούς που θα έπρεπε το κράτος να επιδοτεί τις ασφαλιστικές τους εισφορές και να έχουν μηδενική φορολόγηση, λόγω συναλλάγματος;
Τουλάχιστον πάρτε την απόφαση να στηρίξετε επιτέλους το ναυτικό επάγγελμα ή πείτε μας στα ίσια και με ειλικρίνεια να φύγουμε και να πάμε σε ξένα πλοία, σε σχολεία άλλων χωρών και να μην ξαναμπεί ούτε ένα σέντ από τη δούλεψή μας στη χώρα.
Αν αφήσετε το σαράκι να τρώει το ξύλο, ακόμα και ο τελευταίος υγιής πυλώνας αυτής της έρημης χώρας με την κατεστραμμένη οικονομία, η Ναυτιλία, θα χαθεί. Δεν μπορεί να ονειρεύεται κάποιος Ελληνική Ναυτιλία χωρίς Έλληνες ναυτικούς.
Κύριε Υπουργέ,
Με όλο τον σεβασμό που τρέφουμε προς το πρόσωπό σας, δηλώνουμε πως αν δεν προβείτε άμεσα σε διορθωτικές κινήσεις που επιβάλλονται τότε θα προχωρήσουμε σε κινητοποιήσεις κάθε μορφής που θα αποφασιστεί από τους συναδέλφους μας».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ