
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA
Την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 943 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2.024 μονάδες με $ 14,672 την ημέρα, BPI στις 744 μονάδες στα $ 5,962 την ημέρα, BSI στις 733 μονάδες στα $ 7,669 την ημέρα και BHSI στις 408 μονάδες, στα $ 5,882 την ημέρα. Οριακή πτώση της τάξης των 17 μονάδων παρουσίασε ο BDI σε εβδομαδιαία βάση, αλλά όπως σημειώσαμε χθες, η ουσία είναι ότι η μοναδική αντίσταση στην πτωτική πορεία του δείκτη είναι η θετική συμπεριφορά του υποδείκτη των Capes (BCI) καθώς οι υπόλοιποι υποδείκτες επιδεικνύουν αρνητική πορεία.
Πλησιάζοντας προς το τέλος του χρόνου και ύστερα από ένα όχι καλό 2015 για τη ναυλαγορά, οι συζητήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία του κλάδου τον επόμενο χρόνο αρχίζουν και «μονοπωλούν» το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής κοινότητας.
Στην έρευνα, Dry Bulk Market Survey, της Platts, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 100 στελέχη από όλες τις ειδικότητες του κλάδου, το 89% δήλωσε ότι θα χρειαστεί πάνω από ένα χρόνο για την αγορά να ανακάμψει, ενώ το 54% δήλωσε ότι δεν αναμένει θετικές εξελίξεις στην αγορά για τα επόμενα 3 χρόνια.
Χαρακτηριστικό σημείο της έρευνας είναι ότι οι πλοιοκτήτες διατηρούν πιο πεσιμιστική άποψη για την αγορά συγκριτικά με τους ναυλωτές καθώς το 73% των πλοιοκτητών θεωρεί ότι θα χρειαστούν 3 – 5 χρόνια ώστε η αγορά να ανακάμψει ενώ το 41% των ναυλωτών θεωρεί ότι η ναυλαγορά θα ανακάμψει σε λιγότερο από 2 χρόνια.
Για άλλη μία φορά η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το κύριο πρόβλημα της αγοράς είναι η υπέρ-προσφορά τονάζ, καθώς θεωρεί ότι η ζήτηση, τουλάχιστον για τα κύρια εμπορεύματα, στο σύνολο της έστω και με μετριοπαθής ρυθμούς έχει αυξητική πορεία. Παράλληλα θεωρούν ότι ο βασικότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει θετικά την αγορά και να οδηγήσει στην ανάκαμψη είναι ο τομέας των διαλύσεων.
Αντίστοιχα η Drewry σε πρόσφατη έκθεση της εκτιμά ότι η ανάκαμψη θα αρχίσει να κάνει την εμφάνιση της από το 2017, υποκινούμενη από τις Ασιατικές οικονομίες, ενώ για το 2016 παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για Iron Ore και Coal θα είναι μειωμένη, δημιουργώντας πιέσεις στην ναυλαγορά, εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό από την προσφορά, προετοιμάζοντας έτσι το έδαφος για την θετική πορεία το 2017. Έχοντας επισημάνει τα ανωτέρω, σκόπιμο είναι να παρουσιάσουμε κάποια πραγματικά στοιχεία, τα οποία κανείς μπορεί να συνδέσει με τις ανωτέρω προβλέψεις και εκτιμήσεις.
Αναφορικά με την υπέρ-προσφορά τονάζ, να επισημάνουμε ότι από το 2008 το Bulk Trade αυξήθηκε κατά 38% αλλά ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 93%. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η ανάπτυξη της Παγκόσμιας οικονομίας κυμαίνεται στο 3,5% και αναμένεται να φτάσει έως 4% το 2020. Παράλληλα ο WTO προβλέπει πως η αύξηση του όγκου του Παγκόσμιου Εμπορίου θα αυξηθεί από 2,8% το 2014 στο 4% το 2016. Εν ολίγοις η θετική πορεία των δύο ανωτέρω θεμελιωδών μεγεθών, Παγκόσμια ανάπτυξη και Παγκόσμιο Εμπόριο, συνιστά και θετική πορεία της ναυλαγοράς από το 2016 και μετά, δεδομένου όμως ότι δεν θα υπάρξουν «ανατροπές» στην Παγκόσμια οικονομία η οποία διακατέχεται από έντονη μεταβλητότητα.
Σαν σημείο αναφοράς να υπενθυμίσουμε ότι ιστορικά η αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου θεωρείται «υγιής» όταν ο πολλαπλασιαστής (Multiplier Effect) είναι στο 1,8 συγκριτικά με την Παγκόσμια ανάπτυξη, δηλαδή η αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου είναι 1,8 φορές περισσότερη από αυτή της Παγκόσμιας ανάπτυξης, στοιχείο που δεν διαφαίνεται ότι θα επαληθευθεί τα επόμενα τουλάχιστον 3 χρόνια.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘TORN BORNHOLM’ 75.912 DWT (2004 – Tsuneishi) και το ‘TORM ANHOLT’ 74.195 DWT (2004 – Namura) αγοράστηκαν en bloc από Έλληνες στα $ 9 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Handymax, το ‘TALENT’ 47.574 DWT (1996 – Oshima) πουλήθηκε στα υψηλά $ 3 εκ. και το ‘MARATHA PROVIDENCE’ 47.574 DWT (1995 – Oshima) πουλήθηκε στα $ 3,79 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handy, το ‘STI HIGHLANDER’ 37.145 DWT (2007 – Hyundai Mipo), IMO III – ICE 1A, πουλήθηκε στα υψηλά $ 19.5 εκ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
O Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), μέσω ανακοίνωσής του, προτρέπει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να καταρτίσουν ένα ισχυρό όργανο χρηματοδότησης αναφορικά με…
Το EMMYS Yacht Show επιστρέφει στον Πόρο από τις 7 έως τις 10 Μαΐου 2026, με ανανεωμένο όραμα και έμφαση στη σύγχρονη εμπειρία θαλάσσιου…
Ο βορειοκορεάτης ηγέτης Κιμ Γιονγκ Ουν διαβεβαίωσε τον επικεφαλής της ρωσικής διπλωματίας Sergey Lavrov για την «άνευ όρων» υποστήριξή του στη Ρωσία στον συνεχιζόμενο…
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται κύμα επιθέσεων σε εμπορικά πλοία ένεκα της γεωπολιτικής έντασης που επικρατεί κυρίως στη Μέση Ανατολή. Μάλιστα, σε αρκετές περιπτώσεις, οι…
Η προκαταρκτική έρευνα της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB) για το αεροπορικό δυστύχημα της Air India, που κόστισε τη ζωή σε 260 ανθρώπους, καταδεικνύει…
Αύξηση 0,8% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Μάιο του 2025 σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Μαΐου 2024, έναντι αύξησης…
Ο Σύνδεσμος Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων (HSA), ολοκλήρωσε με απόλυτη επιτυχία την επετειακή διοργάνωση του Pireas 2025, τιμώντας τα 50 χρόνια από την ίδρυση του…
Η Seaven Tanker & Dry Management Inc. ανακοινώνει την απόκτηση του 20ού πλοίου του στόλου της με ελληνική σημαία, επιβεβαιώνοντας έμπρακτα τη δέσμευσή της…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ