
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com SA
Την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 943 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 2.024 μονάδες με $ 14,672 την ημέρα, BPI στις 744 μονάδες στα $ 5,962 την ημέρα, BSI στις 733 μονάδες στα $ 7,669 την ημέρα και BHSI στις 408 μονάδες, στα $ 5,882 την ημέρα. Οριακή πτώση της τάξης των 17 μονάδων παρουσίασε ο BDI σε εβδομαδιαία βάση, αλλά όπως σημειώσαμε χθες, η ουσία είναι ότι η μοναδική αντίσταση στην πτωτική πορεία του δείκτη είναι η θετική συμπεριφορά του υποδείκτη των Capes (BCI) καθώς οι υπόλοιποι υποδείκτες επιδεικνύουν αρνητική πορεία.
Πλησιάζοντας προς το τέλος του χρόνου και ύστερα από ένα όχι καλό 2015 για τη ναυλαγορά, οι συζητήσεις και οι προβλέψεις για την πορεία του κλάδου τον επόμενο χρόνο αρχίζουν και «μονοπωλούν» το ενδιαφέρον της ναυτιλιακής κοινότητας.
Στην έρευνα, Dry Bulk Market Survey, της Platts, στην οποία συμμετείχαν πάνω από 100 στελέχη από όλες τις ειδικότητες του κλάδου, το 89% δήλωσε ότι θα χρειαστεί πάνω από ένα χρόνο για την αγορά να ανακάμψει, ενώ το 54% δήλωσε ότι δεν αναμένει θετικές εξελίξεις στην αγορά για τα επόμενα 3 χρόνια.
Χαρακτηριστικό σημείο της έρευνας είναι ότι οι πλοιοκτήτες διατηρούν πιο πεσιμιστική άποψη για την αγορά συγκριτικά με τους ναυλωτές καθώς το 73% των πλοιοκτητών θεωρεί ότι θα χρειαστούν 3 – 5 χρόνια ώστε η αγορά να ανακάμψει ενώ το 41% των ναυλωτών θεωρεί ότι η ναυλαγορά θα ανακάμψει σε λιγότερο από 2 χρόνια.
Για άλλη μία φορά η πλειοψηφία των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το κύριο πρόβλημα της αγοράς είναι η υπέρ-προσφορά τονάζ, καθώς θεωρεί ότι η ζήτηση, τουλάχιστον για τα κύρια εμπορεύματα, στο σύνολο της έστω και με μετριοπαθής ρυθμούς έχει αυξητική πορεία. Παράλληλα θεωρούν ότι ο βασικότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει θετικά την αγορά και να οδηγήσει στην ανάκαμψη είναι ο τομέας των διαλύσεων.
Αντίστοιχα η Drewry σε πρόσφατη έκθεση της εκτιμά ότι η ανάκαμψη θα αρχίσει να κάνει την εμφάνιση της από το 2017, υποκινούμενη από τις Ασιατικές οικονομίες, ενώ για το 2016 παρά το γεγονός ότι η ζήτηση για Iron Ore και Coal θα είναι μειωμένη, δημιουργώντας πιέσεις στην ναυλαγορά, εκτιμά ότι η ζήτηση θα αυξηθεί με ταχύτερο ρυθμό από την προσφορά, προετοιμάζοντας έτσι το έδαφος για την θετική πορεία το 2017. Έχοντας επισημάνει τα ανωτέρω, σκόπιμο είναι να παρουσιάσουμε κάποια πραγματικά στοιχεία, τα οποία κανείς μπορεί να συνδέσει με τις ανωτέρω προβλέψεις και εκτιμήσεις.
Αναφορικά με την υπέρ-προσφορά τονάζ, να επισημάνουμε ότι από το 2008 το Bulk Trade αυξήθηκε κατά 38% αλλά ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου αυξήθηκε κατά 93%. Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η ανάπτυξη της Παγκόσμιας οικονομίας κυμαίνεται στο 3,5% και αναμένεται να φτάσει έως 4% το 2020. Παράλληλα ο WTO προβλέπει πως η αύξηση του όγκου του Παγκόσμιου Εμπορίου θα αυξηθεί από 2,8% το 2014 στο 4% το 2016. Εν ολίγοις η θετική πορεία των δύο ανωτέρω θεμελιωδών μεγεθών, Παγκόσμια ανάπτυξη και Παγκόσμιο Εμπόριο, συνιστά και θετική πορεία της ναυλαγοράς από το 2016 και μετά, δεδομένου όμως ότι δεν θα υπάρξουν «ανατροπές» στην Παγκόσμια οικονομία η οποία διακατέχεται από έντονη μεταβλητότητα.
Σαν σημείο αναφοράς να υπενθυμίσουμε ότι ιστορικά η αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου θεωρείται «υγιής» όταν ο πολλαπλασιαστής (Multiplier Effect) είναι στο 1,8 συγκριτικά με την Παγκόσμια ανάπτυξη, δηλαδή η αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου είναι 1,8 φορές περισσότερη από αυτή της Παγκόσμιας ανάπτυξης, στοιχείο που δεν διαφαίνεται ότι θα επαληθευθεί τα επόμενα τουλάχιστον 3 χρόνια.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘TORN BORNHOLM’ 75.912 DWT (2004 – Tsuneishi) και το ‘TORM ANHOLT’ 74.195 DWT (2004 – Namura) αγοράστηκαν en bloc από Έλληνες στα $ 9 εκ. το κάθε ένα.
✏ Στα Handymax, το ‘TALENT’ 47.574 DWT (1996 – Oshima) πουλήθηκε στα υψηλά $ 3 εκ. και το ‘MARATHA PROVIDENCE’ 47.574 DWT (1995 – Oshima) πουλήθηκε στα $ 3,79 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Handy, το ‘STI HIGHLANDER’ 37.145 DWT (2007 – Hyundai Mipo), IMO III – ICE 1A, πουλήθηκε στα υψηλά $ 19.5 εκ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ