
Tου Λευτέρη Μαδεντζόγλου
Τρεις χιλιάδες τριακόσιες εξήντα εννιά μέρες.Τόσες μέρες πέρασαν από την τελευταία φορά που η Federal Reserve αύξησε τα επιτόκια της. Με την πρόσφατη συνεδρίαση της FED σχετικά με μια ενδεχόμενη αύξηση επιτοκίων ο ναυτιλιακός κόσμος σαφώς και δεν πρόκειται να μείνει ανεπηρέαστος. Συγκεκριμένα συνεδρίαση τέτοιου χαρακτήρα σχετικά με τη διαμόρφωση του ύψους των διατραπεζικών επιτοκίων είχε να πραγματοποιηθεί από τη Μεγάλη ύφεση του 2007-2008.
Σε δηλώσεις του ο κ. Γιώργος Λαζαρίδης, επικεφαλής αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking Inc, που κυκλοφόρησαν ευρέως στον ελληνικό και διεθνή Τύπο, ο καλά ενημερωμένος αναλυτής εξηγεί πως η απόφαση αυτή θα επηρεάσει τη ναυτιλία σε θέματα κυρίως που αφορούν τη χρηματοδότηση.
Με τα περισσότερα ναυτιλιακά δάνεια να αποτιμώνται σε δολάρια και τα spreads που προσφέρονται από τις τράπεζες να είναι ήδη υψηλά για τα τελευταία έτη, η διαδικασία χρηματοδότησης για τη ναυπήγηση νέου στόλου ενδέχεται να είναι δυσκολότερη στα επόμενα έτη. Άμεσο αντίκτυπο της ακριβότερης χρηματοδότησης πιθανώς να σημαίνει ότι το προσαυξημένο κόστος θα μετακυλήσει στην αγορά των ναύλων.
Είναι πλέον σαφές και συχνά διατυπωμένο από αναλυτές τόσο της διεθνούς οικονομικής όσο και της ναυτιλιακής χρηματοοικονομικής ότι η οικονομία των ΗΠΑ ακόμα, είναι μάλλον μουδιασμένη και μια απόφαση για αύξηση των επιτοκίων δεν εγγυάται καμία σίγουρη αποτελεσματικότητα. Ο περαιτέρω διατραπεζικός και εταιρικός δανεισμός με ταυτόχρονη αύξηση του κινδύνου αθέτησης για τα κόκκινα δάνεια πιθανώς να προκαλέσει κλυδωνισμούς στις αναδυόμενες οικονομίες που πασχίζουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους με ένα πιο ακριβό κόστος δανεισμού. Έτσι πολλές αμερικανικές επενδύσεις στις χώρες αυτές ενδέχεται να επαναπατριστούν σε ένα ευνοϊκότερο κλίμα σύμφωνα με τον κ. Λαζαρίδη. Όσον αφορά τη ναυτιλία, ένας επαναπατρισμός αμερικανικών επενδύσεων, θα μπορούσε σε βάθος χρόνου να την ευνοήσει λόγω του μεγέθους της οικονομίας των ΗΠΑ. Αυξημένες εξαγωγές προϊόντων αλλά και εισαγωγές από χώρες (Κίνα και Ινδία) θα αυξήσουν τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές.
Παρόλα αυτά σήμερα μόνο εικάζουμε τη μελλοντική πορεία της οικονομίας σε συνδυασμό με την πολυμεταβλητότητα που τη διακατέχει και είναι δύσκολο να καταλήξουμε με βεβαιότητα σε σίγουρα συμπεράσματα και προβλέψεις.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Ιουνίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Σε μια περίοδο έντονου μετασχηματισμού για τη ναυτιλία, όπου οι πρακτικές για περιβαλλοντική βιωσιμότητα επαναπροσδιορίζουν τα δεδομένα μέσω υιοθέτησης νέων τεχνολογιών, η ανάγκη για…
Οι αρχές του Ιράν δεν έκρυψαν τις «σοβαρές αμφιβολίες» τους για την πρόθεση του Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, σε εφαρμογή από…
Εξ αφορμής της έναρξης ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ, η BIMCO προχώρησε σε έκδοση έκθεσης αναφορικά με τις εκτιμώμενες ανακατατάξεις στην αγορά της…
Η Red Sea Gateway Terminal (RSGT) της Σαουδικής Αραβίας ανακοίνωσε τη στρατηγική επέκτασή της σε τερματικούς σταθμούς πολλαπλών χρήσεων (multi-purpose) σε τέσσερις υφιστάμενες στρατηγικές…
Απόφαση-ορόσημο για την ενίσχυση της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παράκτιων κοινοτήτων έλαβαν πρόσφατα οι Υπουργοί Περιβάλλοντος 15 ευρωπαϊκών κρατών. Στο πλαίσιο συνάντησης…
Πτώση καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας, έπειτα από την κατακόρυφη άνοδο που πυροδότησε πρόσφατα η σύγκρουση Ισραήλ-Ιράν. Σύμφωνα με…
Σαν κεραυνός εν αιθρία «έπεσε» στις 25 Ιουνίου η είδηση ότι η Shell και η BP συμμετείχαν πρόσφατα σε συνομιλίες για συγχώνευση των δραστηριοτήτων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ