H πτώση του δείκτη PMI δεν σημαίνει μείωση των εισαγωγών και κάθοδο...

H πτώση του δείκτη PMI δεν σημαίνει μείωση των εισαγωγών και κάθοδο της ναυλαγοράς

87
H πτώση του δείκτη PMI δεν σημαίνει μείωση των εισαγωγών και κάθοδο της ναυλαγοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Την Παρασκευή 04 Σεπτεμβρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 875 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1.187 μονάδες με $ 8,871 την
ημέρα, BPI στις 837 μονάδες στα $ 6,689 την ημέρα, BSI στις 870 μονάδες στα $ 9,092 την ημέρα και BHSI στις 485 μονάδες, στα $ 7,053 την ημέρα.
Όπως επισημάναμε και χθες είναι ακόμη νωρίς στο να εξάγουμε συμπεράσματα για το κατά πόσο η «διόρθωση» στην οικονομία της Κίνας θα επηρεάσει αρνητικά την ναυλαγορά.
Ο επίσημος PMI που αφορά τις μεγάλες κρατικές εταιρείες, τον Αύγουστο έπεσε σε χαμηλό 3ετίας, στις 49,7 μονάδες ενώ ο Caixin/Markit PMI που αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις έκλεισε στο χαμηλότερο σημείο από το 2009, στις 47,8 μονάδες.
Αναμφισβήτητα, η πτώση των δύο δεικτών σηματοδοτεί επιβράδυνση της οικονομίας, αλλά αυτό δεν σημαίνει απόλυτα και μείωση των εισαγωγών και άρα και της ναυλαγοράς, όπως πολλοί εικάζουν, καθώς αποδεικνύεται ότι οι τιμές των εμπορευμάτων και οι ανάγκες για χτίσιμο αποθεμάτων είναι αυτές που κρίνουν και την πορεία των εισαγωγών.
Στις αρχές του 2013 ο PMI ήταν στις 50,4 μονάδες, ακολούθησε ανοδική πορεία μέχρι τις 51,7 μονάδες τον Ιούλιο του 2014 για να πέσει στις 49,8 φέτος τον Ιανουάριο, να αυξηθεί στις 50,2 το Μάιο και να φτάσει στα χαμηλά 3 ετών τον προηγούμενο μήνα στις 49,7 μονάδες.
Εν ολίγοις, ο PMI από τις αρχές του 2013 κινήθηκε περί των 50 μονάδων με την τάση τον τελευταίο χρόνο να είναι πτωτική. Αντιθέτως, οι εισαγωγές πετρελαίου (Crude Oil) έχουν παρουσιάσει αύξηση, από 25,15 εκ. τόνους τον Ιανουάριο του 2013 στους 30,71 τόνους τον Ιούλιο φέτος. Να σημειώσουμε ότι ο φετινός Ιούλιος ήταν ο 3ος μήνας από το τελευταίο οκτάμηνο, όπου οι εισαγωγές πετρελαίου ξεπέρασαν τους 30 εκ. τόνους.
Αντίστοιχα, οι εισαγωγές Iron Ore, από τις αρχές του 2013 έως και σήμερα, κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, καθώς τον Ιανουάριο του 2013 ήταν στους 65,54 εκ, τόνους ενώ φέτος τον Ιούλιο έφτασαν τους 86,01 εκ. τόνους. Γεγονός είναι πως οι εισαγωγές Iron Ore τους πρώτους 7 μήνες του 2015 δεν έχουν παρουσιάσει αύξηση συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2014, αλλά έχουν αυξηθεί συγκριτικά με 2 χρόνια πριν τη στιγμή που ο PMI τα τελευταία 2 χρόνια παρουσίασε πτωτική τάση.
Συμπερασματικά, αποδεικνύεται ότι πιο καθοριστικό ρόλο έχει η αυξομείωση της τιμής των εμπορευμάτων στον όγκο των εισαγωγών συγκριτικά με τις «λογικές» αυξομειώσεις στο δείκτη ανάπτυξης και ιδιαίτερα στον PMI.
Τον Φεβρουάριο του 2013 η τιμή του Iron Ore ήταν στα $ 158,9 τον τόνο και έκτοτε έχει μπει σε πτωτική πορεία και σήμερα είναι περίπου στα $ 55 τον τόνο. Παρά το γεγονός ότι οι τιμές έπεφταν κατά τη διάρκεια του 2013, η αύξηση των εισαγωγών ουσιαστικά έλαβε χώρα το 2014, 15% περίπου σε ετήσια βάση, ενώ φέτος εκτιμάται ότι θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με τα ήδη αυξημένα του 2014.
Οφείλουμε να επισημάνουμε πως η πτωτική πορεία του Iron Ore οφείλεται από την αύξηση των επενδύσεων στα ορυχεία κυρίως της Αυστραλίας και κατ’ επέκταση εξόρυξης και παραγωγής, παραγωγή όμως που απορροφήθηκε από την Κίνα καθώς τα εγχώρια ορυχεία οδηγήθηκαν σε κλείσιμο λόγω ότι παράγουν χαμηλότερης ποιότητας και περιεκτικότητας μετάλλευμα και σε πιο ακριβές τιμές από το εισαγόμενο.
Στην παρούσα φάση, το εμπόρευμα που δεν εμπίπτει στην ανωτέρω λογική είναι το Coal, καθώς οι εισαγωγές φέτος έχουν μειωθεί σημαντικά, περίπου 30% μέχρι στιγμής, παρά το γεγονός ότι οι τιμές είναι αρκετά χαμηλές.
Η πραγματικότητα όμως είναι ότι οι εισαγωγές Coal από την Κίνα οφείλονται στην προσπάθεια της Κίνας να αλλάξει την ενεργειακή της πολιτική και να στραφεί σε καθαρότερες μορφές ενέργειας ώστε να μειώσει το μεγάλο πρόβλημα της ρύπανσης τους περιβάλλοντος.
Εκτιμάται λοιπόν ότι συνολικά οι εισαγωγές εμπορευμάτων από την Κίνα θα κινηθούν σε ικανοποιητικά επίπεδα όσο οι τιμές παραμένουν χαμηλές ακόμη και αν ο ρυθμός ανάπτυξης πέσει κάτω από το 7%.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Panamax, το ‘FU MAY’ 76.015 DWT (2002 – Tsuneishi Zosen) πουλήθηκε στα $ 8 εκ., το ‘DAEBO TRADER’ 73.670 DWT (2002 – Namura) αγοράστηκε από την Cyprus Maritime στα $ 7,5 εκ. και το ‘STAR NICOLE’ 73.751 DWT (2000 – Imabari) πουλήθηκε από την Star Bulk στα $ 3,7 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘RUI LEE’ 56.928 DWT (2009 – Tsuneishi Zhoushan) αγοράστηκε από Έλληνες σε δημοπρασία στην Σιγκαπούρη στα $ 11,6 εκ.
✏ Στα Handymax/Handysize, το ‘BORAK 1’ 43.980 DWT (1994 – Daewoo) πουλήθηκε στα $ 2,8 εκ. και το ‘KWELA’ 32.556 DWT (2002 – Kanda) πουλήθηκε στα $ 6,8 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις
✏ Στα Aframax, το ‘VARADA LALIMA’ 107.176 DWT (1997 – Koyo Dock) αγοράστηκε σε δημοπρασία στην Singapore, στα περίπου $ 8,5 εκ.
✏ Στα MR, το ‘NORD OPTIMIZER’ 47.371 DWT (2007 – Onomichi) πουλήθηκε πάνω από $ 21 εκ.
✏ Στα Chemical, το ‘CHEMROAD VEGA’ 34.528 DWT (2003 – Shin Kurushima) αγοράστηκε στα περίπου $ 15,5 εκ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.