
Η ιστορία του Glomar Explorer διήρκεσε τέσσερις και πλέον δεκαετίες και χαρακτηρίζεται από ίντριγκα. Η ιστορία του πλοίου συνδέθηκε με την CIA, έναν εκκεντρικό δισεκατομυριούχο και ένα σοβιετικό πυρηνικό υποβρύχιο. Το $350 εκ. πλωτό γεωτρύπανο, ένα τεχνολογικό επίτευγμα τς εποχής του, ναυπηγήθηκε το 1974 για λογαριασμό της Global Marine, εταιρεία του εκκεντρικού αμερικανού δισεκατομυριούχου Howard Hughes, με αποστολή την εξόρυξη μαγγανίου από τον πυθμένα των Ωκεανών. Σύμφωνα με καταθέσεις στελεχών της Global Marine το πλωτό γεωτρύπανο χρησιμοποιήθηκε για άλλους σκοπούς από αυτούς για τους οποίους είχε ναυπηγηθεί. Πιο συγκεκριμένα το πλοίο ενεπλάκη στο Project Azorian, μία επιχείρηση της CIA η οποία στόχευε στην ανέλκυση ενός σοβιετικού υποβρυχίου το οποίο ήταν εξοπλισμένο με πυρηνικούς πυραύλους και το οποίο είχε χαθεί το 1968 περίπου 1.500 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Χαβάη. Το Αμερικανικό Ναυτικό εντόπισε το ναυάγιο του σοβιετικού υποβρυχίου Κ-129 και η τότε κυβέρνηση των Η.Π.Α. έδωσε το πράσινο φως για την έναρξη μίας απαιτητικής επιχείρησης ανέλκυσης ενός υποβρυχίου 2.000 τόνων από βάθος 4.800 μέτρων. Μέχρι τότε η πλέον επιτυχημένη επιχείρηση ανέλκυσης αφορούσε την ανέλκυση ενός εξαρτήματος δορυφόρου ρο οποίο ζύγιζε κάποιες δεκάδες κιλά, από βάθος 80 μέτρων.
Στα μέσα του 1974 το Glomar Explorer έφτασε στον τόπο του ναυαγίου, κάτω από την στενή επιτήρηση πλοίων του σοβιετικού πολεμικού ναυτικού. Εν τέλει το Glomar Explorer κατάφερε να ανελκύσει τμήμα του σοβιετικού υποβρυχίου το οποίο κόπηκε σε κομμάτια κατά τη διάρκεια της ανέλκυσης. Από τα τμήματα του ναυαγίου που ανελκύθηκαν, η CIA μπόρεσε να ανακτήσει σημαντικά έγγραφα και εγχειρίδια με πολύτιμες πληροφορίες. Το πλοίο επέστρεψε στις Η.Π.Α. τον Σεπτέμβριο του 1974, αλλά η CIA απαιτούσε την ανέλκυση και των υπολοίπων τμημάτων του υποβρυχίου που είχαν μείνει στο βυθό του Ωκεανού. Έτσι ξεκίνησε η επιχείρηση Matador, όμως τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποκάλυψαν την όλη ιστορία, δημιουργήθηκε διπλωματικό επεισόδιο ανάμεσα στις Η.Π.Α. και την Σοβιετική ¨Ένωση και η δεύτερη επιχείρηση ακυρώθηκε. Τον Σεπτέμβριο του 1976 το Πολεμικό Ναυτικό των Η.Π.Α. αγόρασε το πλωτό γεωτρύπανο το οποίο παρά τις τεράστιες δυνατότητές του δεν αξιοποιήθηκε κατάλληλα λόγω του πολύ υψηλού κόστους του. Από το 1997 και έπειτα το πλοίο χρησιμοποιήθηκε από ιδιωτικές εταιρείες εξόρυξης σε διάφορα projects σε όλο τον κόσμο. Εν τέλει το πλοίο που ήταν μπροστά από την εποχή του και ενέπνευσε τους ναυπηγούς για τον σχεδιασμό πλωτών γεωτρύπανων, πωλήθηκε σε Κινεζικά διαλυτήρια αρχές Ιουνίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ