
Φωτό:ΑΠΕ (FRANCIS R. MALASIG)
Την επίσημη επιστροφή του μετεωρολογικού φαινομένου Ελ Νίνιο ανακοίνωσαν πρόσφατα οι μετεωρολογικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας και της Αυστραλίας, κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις αγροτικές καλλιέργειες.
Σύμφωνα με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, ως φαινόμενο Ελ Νίνιο (El Niño) χαρακτηρίζεται το θερµό βόρειο θαλάσσιο ρεύµα που εµφανίζεται στις ακτές του Περού και του Ισηµερινού, αντικαθιστώντας το ψυχρό νότιο ρεύµα Humboldt. Με κλιµατικούς όρους αποτελεί μέρος των διακυμάνσεων που παρουσιάζει η επιφανειακή θερµοκρασία του Ειρηνικού και του Ινδικού Ωκεανού εντός της Τροπικής Ζώνης. Ο όρος El Niño, που στα Ισπανικά σηµαίνει “το µικρό αγόρι”, αναφέρεται ουσιαστικά στο Θείο Βρέφος καθώς το φαινόµενο εκδηλώνεται την περίοδο των Χριστουγέννων στις δυτικές ακτές της Νοτίου Αµερικής. Συνήθως κάνει την εµφάνισή του στο τέλος κάθε χρόνου και διαρκεί µερικές εβδοµάδες, ωστόσο κάθε 3 µε 7 χρόνια αποκτά τη µέγιστή του ένταση.
Απόρροια του συγκεκριμένου φαινομένου αποτελούν οι ξηρασίες αλλά και οι έντονες βροχοπτώσεις σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, οι οποίες πλήττουν την αγροτική παραγωγή, προκαλώντας ζημιές εκατομμυρίων δολαρίων. Χαρακτηριστικά, για την περίοδο 1982-1983, το φαινόμενο Ελ Νίνιο, προκάλεσε οικονομική ζημιά ύψους άνω των 8 δις δολαρίων σε παγκόσμια κλίμακα.
Ενδεικτική της σημασίας του φαινομένου, είναι η σύνδεσή του με την γεωργική παραγωγή της Ινδίας, η οποία εξαρτάται από την περίοδο των μουσώνων (ισχυροί εποχικοί άνεμοι που φέρνουν έντονες βροχοπτώσεις). Εκεί, το Ελ Νίνιο μπορεί να καταστρέψει την παραγωγή του ρυζιού, των σιτηρών και του βαμβακιού, προκαλώντας την εκτόξευση του πληθωρισμού στη χώρα.
Σε ότι αφορά τις μεταφορές, πέρα από τα εμπόδια που θέτει το μετεωρολογικό φαινόμενο στην ομαλή λειτουργία τους, επηρεάζονται ιδιαίτερα οι κλάδοι εκείνοι οι οποίοι εμπλέκονται στις μεταφορές γεωργικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ