Ζοφερή η εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, με επιπτώσεις στον πολυπαραγοντικό κλάδο της...

Ζοφερή η εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, με επιπτώσεις στον πολυπαραγοντικό κλάδο της ναυτιλίας

172
Ζοφερή η εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας, με επιπτώσεις στον πολυπαραγοντικό κλάδο της ναυτιλίας

Του Γ.Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Δηλώσεις επί δηλώσεων, προειδοποιήσεις επί προειδοποιήσεων, απειλές, φιλοφρονήσεις, συμμαχίες διάρκειας λίγων ωρών, ίντριγκες και αποτέλεσμα μηδέν.  Δυστυχώς δεν περιγράφουμε την πλοκή ενός σεναρίου μίας ταινίας, αλλά το τι συμβαίνει στην Ευρωζώνη σχετικά με τις «διαπραγματεύσεις» για το θέμα της Ελλάδας, που συνεχίζει να κυριαρχεί την παγκόσμια ειδησεογραφία σε σημείο μάλιστα που επισκίασε και την πρόσφατη συνάντηση των G20 στην Κωνσταντινούπολη.

Στην συνάντηση των G20, οι υπουργοί Οικονομικών και κεντρικοί τραπεζίτες των 20 ισχυρότερων κρατών του πλανήτη, περιέγραψαν με ζοφερή εικόνα την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και δεσμεύθηκαν ότι θα χρησιμοποιήσουν κάθε διαθέσιμο δημοσιονομικό και νομισματικό εργαλείο για να τονωθεί η ανάπτυξη, εφόσον κριθεί αναγκαίο.  Στο κοινό ανακοινωθέν τους τόνισαν πως θα αναθεωρούνε διαρκώς τις τακτικές νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής και αν χρειαστεί θα δράσουνε αποφασιστικά.  Η απορία μας είναι, ότι συμφώνησαν δηλαδή σε κινήσεις τις οποίες ήδη έχουν αρχίσει και εφαρμόζουν, μεμονωμένα το κάθε κράτος, με τελευταία την Ευρωζώνη με το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης και το οποίο όλοι καλωσόρισαν.  Μεταξύ των άλλων, δεν παρέλειψαν να εστιάσουν στους χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στην Ευρωζώνη και την Ιαπωνία αλλά και την επιβράδυνση σε ορισμένες αναδυόμενες αγορές ενώ επισήμαναν πως η μεγάλη πτώση στις τιμές του πετρελαίου θα προσφέρει τόνωση στην παγκόσμια ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η Eurostat, η οικονομία της Ευρωζώνης σημείωσε απροσδόκητη ανάκαμψη 0,3% σε τριμηνιαία βάση το διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου, μετά από άνοδο 0,2% το προηγούμενο τρίμηνο, αλλά οφείλουμε να επισημάνουμε πως ιδιαίτερη βαρύτητα είχε η επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης της Γερμανικής οικονομίας. Σε ετήσια βάση κατεγράφη άνοδος 0,9% το 4ο τρίμηνο από 0,8% το 3ο τρίμηνο. Αναφορικά με τη Γερμανία, το 2014 αναπτύχθηκε κατά 1,6% έναντι των προβλέψεων για 1% με κύρια χαρακτηριστικά την εγχώρια ζήτηση, ειδικότερα η ιδιωτική κατανάλωση και οι δαπάνες για εξοπλισμό και κατασκευές. Στον αντίποδα, η Γαλλία το 4ο τρίμηνο κατέγραψε οριακή αύξηση του ΑΕΠ στο 0,1%, μείωση από το 0,3% του 3ου τριμήνου ενώ συνολικά το 2014 το ΑΕΠ αναπτύχθηκε κατά 0,4% όσο δηλαδή και το 2013.

Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με αξιωματούχο της FED, τα θετικά στοιχεία για την αγορά εργασίας, αύξηση μισθών και προσλήψεων, δείχνουν ότι πλησιάζει η στιγμή που η FED θα πρέπει να αυξήσει τα επιτόκια χωρίς να διστάσει, γεγονός που θα προκαλέσει αναταραχή στις αγορές, τονίζοντας μάλιστα ότι αναστάτωση και αντιδράσεις σίγουρα θα υπάρξουν κυρίως γιατί βρισκόμαστε σε μία ιδιαίτερη στιγμή όπου ο πλανήτης πηγαίνει προς την μία κατεύθυνση και οι ΗΠΑ προς την άλλη.

Προβληματισμός εμφανίζεται και για τον κίνδυνο αποπληθωρισμού στην Κίνα καθώς οι τιμές παραγωγού κινήθηκαν πτωτικά για 35ο συνεχή μήνα καταγράφοντας υποχώρηση 4,3%. Ο πληθωρισμός της Κίνας διαμορφώθηκε τον Ιανουάριο στο 0,8% ενώ οι αναλυτές προέβλεπαν κατά μέσο όρο ότι θα αγγίξει το 1%.

Η Ιαπωνία, αν και σημείωσε ανάπτυξη το 4ο τρίμηνο κατά 0,6%, υποδηλώνοντας έξοδο από την ύφεση, διέψευσε τις εκτιμήσεις των αναλυτών που τοποθετούσαν την ανάπτυξη στο 0,9%, ενώ σε ετήσια βάση το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 2,2% παρότι οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 3,7%. Τα στοιχεία μπορεί να δείχνουν ότι η Ιαπωνία επέστρεψε σε σωστή τροχιά μετά την τεχνική ύφεση  στα μέσα του έτους, αλλά με τόσο αδύναμη ακόμη την εγχώρια ζήτηση, θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο στόχος για τερματισμό του αποπληθωρισμού, σχολιάζουν οι Financial Times.

Την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 530 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 630 μονάδες με $ 6,113 την ημέρα, BPI στις 499 μονάδες στα $ 3,984 την ημέρα, BSI στις 486 μονάδες στα $ 5,077 την ημέρα  και BHSI στις 268 μονάδες, στα $ 4,021 την ημέρα.

Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε επισημάνει πως με την καθοδική πορεία που παρουσιάζει η αγορά τους τελευταίους μήνες, έχοντας φτάσει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, το να δούμε το δείκτη να πέφτει κάτω από τις 500 μονάδες δεν θα σημαίνει ουσιαστικές μεταβολές στα ημερήσια έσοδα των πλοίων, τα οποία έχουν ήδη «γκρεμιστεί», αλλά από θέμα ψυχολογίας θα δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα αρνητικό κλίμα.

Σχετικά με τα αρνητικά ρεκόρ που σπάει συνέχεια ο δείκτης από τότε που άρχισε να μετράται, δηλαδή το 1986, γεγονός είναι πως η λογική υπολογισμού του δείκτη τότε είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που χρησιμοποιείται σήμερα. Δεδομένης της διαφοράς αυτής στον υπολογισμό του BDI, η RS Platou, χρησιμοποίησε την τρέχουσα μέθοδο υπολογισμού του BDI για να υπολογίσει την τιμή του δείκτη το 1986, και κατέληξε ότι ο μέσος όρος του BDI εκείνης τη χρονιά ήτανε περίπου στις 433 μονάδες, δηλαδή αρκετά χαμηλότερα από τον χαμηλό μέσο όρο του 2014 που έκλεισε στις 1,104 μονάδες.  Φυσικά η απορία παραμένει για το μέχρι που θα φτάσει η πτώση του δείκτη και δεν πιστεύουμε ότι κανείς μπορεί τεκμηριωμένα να απαντήσει σε αυτή την ερώτηση, αλλά εμπειρικά μπορούμε να επισημάνουμε ότι το ρίσκο της περεταίρω σημαντικής διόρθωσης είναι σημαντικότατα περιορισμένο συγκριτικά με την πιθανότητα ανόδου του δείκτη την οποία ευελπιστούμε να δούμε από τις αρχές του επόμενου μήνα, αλλά με συγκρατημένη άνοδο.

Για άλλη μία φορά αποδεικνύεται το πόσο πολύ-παραγοντικός είναι ο κλάδος της ναυτιλίας και πόσες μεταβλητές πρέπει να εξετασθούν και αναλυθούν πριν κανείς αποφασίσει να εισέλθει στην ναυτιλία, όπως τα επενδυτικά κεφάλαια, ακόμη και οι παραδοσιακές εταιρείες οι οποίες λαμβάνουν την απόφαση ανάπτυξης του στόλου τους πιστεύοντας σε βελτίωση της αγοράς. Αναφορικά με τα επενδυτικά κεφάλαια, το 2013 όπου τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έδειχναν ισχυρά, υπήρξε αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον στον κλάδο, με την πεποίθηση ότι η αγορά το 2015 θα κινηθεί με θετικό πρόσημο.  Προς απογοήτευση των επενδυτών, η πεποίθηση αυτή όχι μόνο δεν βγήκε αληθινή αλλά αντίθετα σήμερα τα επενδυτικά κεφάλαια μετράνε τις ζημιές τους.  Χαρακτηριστική είναι η σχετική δήλωση του Paddy Rodgers, CEO της Euronav, λέγοντας ότι είναι εύκολο να γίνεις πλοιοκτήτης αλλά είναι πολύ δύσκολο να σταματήσεις να είσαι, εννοώντας να αποκομίσεις γρήγορα κέρδη και να βγεις από τη ναυτιλία.

Αντίστοιχες όμως κινήσεις έχουν γίνει και από εταιρείες, όπως για παράδειγμα την Scorpio Bulkers η οποία παρά το γεγονός ότι μετράει σχεδόν 20 μήνες «ζωής» έχει ένα τεράστιο βιβλίο παραγγελιών.  Χαρακτηριστικά, έχει 5 πλοία ήδη στο νερό και 68 παραγγελίες – 22 Capes, 19 Kamsarmaxes και 27 Ultramaxes- που πρόκειται να παραδοθούν μέχρι το Q3 του 2016. Δεδομένης της πτωτικής αγοράς του Dry, η εταιρεία προχώρησε στην αλλαγή των 9 από τα παραγγελθέντα πλοία σε Product Tankers ώστε να γίνει «διάχυση» του ρίσκου. Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι η Scorpio αναμένεται να παραλάβει ένα μεγάλο αριθμό πλοίων σε μία αρνητική και κορεσμένη αγορά από θέμα προσφοράς πλοίων, έχοντας σαν αποτέλεσμα η μετοχή της εταιρείας από τα $ 9,75 που είχε κατά την εισαγωγή της πριν περίπου ένα χρόνο, σήμερα να βρίσκεται σχεδόν στα $ 2, απογοητεύοντας έτσι τους επενδυτές, αλλά και υποχρεώνοντας την εταιρεία προς αναζήτηση κεφαλαίων σε μία δύσκολη εποχή.

Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Post-Panamax και Kamsarmax, το ‘SORYU MARU’ 86.868 DWT (1995 – Sumitomo) πουλήθηκε στα $ 4,5 περίπου, και το ‘Α ΜΑΧ’ 84.062 DWT (2011 – Hyundai Samho) πουλήθηκε στην Iolcos σε auction από το Qingdao Maritime Court στα $ 16,55 εκ. περίπου.

✏ Στα Handymax, το ‘SEA GRACE’ 43.473 DWT (1993 – Hashihama Zosen) πουλήθηκε στα $ 3,5 εκ. περίπου.

Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα LR1s, το ‘KHADA’, ‘KAREI’, ‘MAGURO’ 74.252 DWT (2010 – STX) και το ‘ARCTIC CHAIR’ 74.999 (2010 – Brodosplit) πουλήθηκαν στην Hafnia σε τιμή που δεν έχει ανακοινωθεί.

✏ Στα MRs, το ‘MOLDANGER’ 40.845 DWT (1997 – Minami Nippon) και το ‘MAURANGER’ 39.200 DWT (1995 – Minami Nippon) αγοράστηκαν από την Waruna (Indonesia) στα $ 7,75 εκ. και $ 6,75 εκ. αντίστοιχα.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.