
Χρηματοδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 666 εκατ. ευρώ σπαταλήθηκαν σε πολλά αεροδρόμια σύμφωνα με το European Court of Auditors, το οποίο διεξήγαγε σχετικό έλεγχο που αφορούσε επενδύσεις της Ε.Ε. (από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης) την περίοδο 2000-2013 σε 20 αεροδρόμια στην Εσθονία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Πολωνία και την Ισπανία.
Χρήματα δόθηκαν σε αεροδρόμια τα οποία βρίσκονταν πολύ κοντά σε κάποιο άλλοαεροδρόμιο με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αυξήσουν την επιβατική τους κίνηση. 255 εκατ. ευρώ σπαταλήθηκαν σε υποδομές, οι οποίες ήταν αδικαιολογήτως υπερβολικές. Μόνο τα μισά από τα αεροδρόμια που ελέγχθηκαν χρειάζονταν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ενώ πολλές από τις υποδομές που κατασκευάστηκαν και πληρώθηκαν χρησιμοποιούνται ελάχιστα. Υποδομές που χρηματοδοτήθηκαν με 38 εκατ. ευρώ δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ.
Επιπροσθέτως, τα έργα που πραγματοποιήθηκαν στα περισσότερα από τα 20 αεροδρόμια που ελέγχθηκαν παρουσίαζαν καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων, που άγγιζε κατά μέσον όρο τα δύο έτη. Περίπου τα μισά από τα χρηματοδοτούμενα έργα παρουσίασαν υπέρβαση προϋπολογισμού, αναγκάζοντας τα κράτη-μέλη να δαπανήσουν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ από τους εθνικούς τους προϋπολογισμούς. Δυστυχώς, φαίνεται ότι η γραφειοκρατία αποτελεί πληγή και για την Ε.Ε., καθώς σύμφωνα με την έκθεση που συνέταξαν οι ελεγκτές, δεν γνώριζε ποια αεροδρόμια έτυχαν χρηματοδότησης και με τι ποσό, μιας και τα χρήματα δίνονταν στα κράτη-μέλη και αυτά με τη σειρά τους αποφάσιζαν την κατανομή των πόρων, κάνοντας εμφανή την απουσία σχεδιασμού σε επίπεδο Ε.Ε.
Σε ό,τι αφορά τα ευρήματα της έρευνας, μόλις τα μισά από τα αεροδρόμια που χρηματοδοτήθηκαν κατάφεραν να αυξήσουν την επιβατική κίνηση. Στην Cordoba, το 2012 διακινήθηκαν λιγότεροι από 7.000 επιβάτες όταν οι προβλέψεις (βάσει των οποίων έγινε -;- η χρηματοδότηση) έκαναν λόγο για 179.000 επιβάτες. Παρόμοια και η κατάσταση στην Πολωνία, με περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ να διοχετεύτηκαν σε τουλάχιστον τρία αεροδρόμια-φαντάσματα σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν αρκετοί δυνητικοί επιβάτες προκειμένου να τα κρατήσουν σε λειτουργία.
Τα αεροδρόμια Badajoz, Burgos, La Palma, Vigo και Cordoba στην Ισπανία, του Crotone στην Ιταλία και της Καστοριάς θα χρειαστούν επιπλέον χρήματα φορολογουμένων προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν τη λειτουργία τους καθώς παρουσιάζουν μικρή επιβατική κίνηση. Την περίοδο 2005-2012 το αεροδρόμιο της Καστοριάς παρουσίασε έξοδα λειτουργίας ύψους 7.700.000 ευρώ ενώ την ίδια περίοδο τα έσοδα ήταν μόλις 176.000 ευρώ. Οι ελεγκτές βρήκαν ότι ακόμη 16,5 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν για την επέκταση του αεροδιαδρόμου στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, ο οποίος όμως ποτέ δεν εξυπηρέτησε τους τύπους των αεροσκαφών για τους οποίους κρίθηκε αναγκαία η επέκταση.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ