Ο ΥΝΑ μιλά για την αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης

Ο ΥΝΑ μιλά για την αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης

4
Ο ΥΝΑ μιλά για την αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης

Αναδημοσιεύουμε σημεία από τη συνέντευξη του υπουργού Ναυτιλίας & Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στην εκπομπή «LIVEU» και το τηλεοπτικό κανάλι του STAR:

Σχετικά με τις τραγωδίες λαθρομεταναστών που διαδραματίζονται στην Λαβεντούζ  αλλά και για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης και τη φύλαξη των θαλάσσιων σύνορά μας από το Λιμενικό Σώμα- Ελληνική Ακτοφυλακή.   

ΥΝΑ, Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ:  Εμείς  κάνουμε καταρχάς μια τεράστια επιχείρηση. Κάθε μέρα, 24 ώρες το 24ωρο , επτά μέρες την εβδομάδα, 365 μέρες το χρόνο, δύο χιλιάδες άνδρες και γυναίκες του Λιμενικού  Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, καθώς και 35 σκάφη,  βρίσκονται σε διαρκή επιτήρηση στα ανατολικά μας σύνορα. Μάλιστα,  έχουμε κατηγορηθεί από διεθνείς οργανισμούς ότι είμαστε απάνθρωποι απέναντι στους μετανάστες ενώ κάνουμε μία πολύ σκληρή και πολύ ανθρωποκεντρικά στοχευμένη επιχείρηση. Δεν έχουμε τα φαινόμενα της Λαβεντούζα. Μάλιστα, στους ξένους παρουσιάσαμε ένα βίντεο που ετοιμάσαμε για να τους δείξουμε εμπράκτως τι συμβαίνει κάθε μέρα στο Αιγαίο. Πως αντιμετωπίζουμε αυτό το φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης; Τι κάνουν επιχειρησιακά όλα αυτά τα παιδιά, που αμοίβονται ελάχιστα κι όμως βρίσκονται 24 ώρες μέσα στη θάλασσα; Και αυτές είναι οι πραγματικές σκηνές, σε πραγματικό χρόνο, που δείχνουν ακριβώς ποιες είναι οι προκλήσεις. Η χώρα ξοδεύεται πάρα πολύ για να επιτηρεί τα ευρωπαϊκά σύνορα, και όχι μόνο εθνικά σύνορα.  Ζητάμε  ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αν και μας δίνει σε επίπεδο εξοπλισμού, εμείς ζητάμε και σε επίπεδο συντήρησης των μέσων μας. Βέβαια, από εκεί και πέρα από τη στιγμή που έρχονται μέσα οι λαθρομετανάστες, έχουμε φτιάξει και μία ανθρωπιστική επιχείρηση ώστε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο. Γιατί,  σήμερα,  οι μισοί  από τους λαθρομετανάστες που έρχονται  στην  χώρα μας,   είναι  Σύριοι.  Είναι  άνθρωποι που έφυγαν ως πρόσφυγες από το σπίτι τους, από τη χώρα τους.  Δεν είναι άνθρωποι που επέλεξαν  να φύγουν. Φεύγουν εξαιτίας ενός πολέμου και αυτούς πρέπει να τους αντιμετωπίζουμε διαφορετικά. 

Σχετικά με το αν ανταποκρίνεται η Ευρωπαϊκή Ένωση στα αιτήματα για περαιτέρω βοήθεια, για  ενίσχυση με  επιπλέον χρηματοδότηση της χώρας στην αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, στο φαινομένου  της ανθρωπιστικής  κρίσης  και στη  φύλαξη  των συνόρων.

ΥΝΑ Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Έχουμε ένα ολόκληρο σχέδιο, μια ολόκληρη επιχείρηση, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. Η Ευρωπαϊκή  Ένωση μας δίνει χρήματα για αγορά μέσων, εμείς θέλουμε να επεκτείνουμε και για την συντήρηση των μέσων και για τις πληρωμές του προσωπικού μας.  Γιατί ο κόσμος ο οποίος βρίσκεται στα πλωτά  πληρώνεται κάτι παραπάνω. Οι μετακινήσεις τους  μόνο  για να πάνε να υπηρετήσουν στα σύνορα,  επίσης κοστίζει.  Τους παίρνουμε από εκεί που ζούν και τους πηγαίνουμε για ένα μήνα να πάνε να υπηρετήσουν τα σύνορα. Υπάρχει μια κίνηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η οποία μας υποστηρίζει και ελπίζω στην επόμενη προγραμματική περίοδο, δηλαδή από το 2014,  να  μας καλύπτουν  και τέτοιες δαπάνες.  Τι συμβαίνει,  τώρα με την Λαβεντούζα. Η διαφορά μας με την Λαβεντούζα είναι ότι το νησάκι αυτό βρίσκεται  60 μίλια από τις ακτές της Βόρειας Αφρικής και όντως έχει  αποτελέσει το στόχο όλων των Βορειοαφρικανών πιέσεων. Εμείς αντιμετωπίσαμε ένα  τέτοιο περιστατικό,   μόλις προχθές,  ανοικτά της Πύλου. βρέθηκε ένα σκάφος, Συριακής ιδιοκτησίας, με τέσσερις Σύριους διακινητές και περίπου 70 λαθρομετανάστες, μισοί Σύριοι, μισοί Παλαιστίνιοι.  Τώρα που μιλάμε, αυτοί εξετάζονται από τον Εισαγγελέα Καλαμάτας. Όμως,  έχουμε κάνει και ένα σχεδιασμό σε περίπτωση που δούμε πιέσεις  να έρχονται προς την  Κρήτη  ή την Πελοπόννησο,  αυτή η επιχείρηση να επεκταθεί και προς τα εκεί.

Σχετικά  με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά κατα την χειμερινή περίοδο στην ακτοπλοϊκή τους σύνδεση και  συγκεκριμένα για τη Λήμνο. 

ΥΝΑ Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ : Η  Λήμνος αντιμετωπίζειπολύ σοβαρό πρόβλημα.  Γιατί,  η εταιρεία  που είχε αναλάβει να εξυπηρετεί την Λήμνο και πληρώνει  ο ελληνικός λαός γι ‘ αυτή την υπηρεσία,  δυστυχώς,  μας δήλωσε ότι δεν έχει λεφτά να βάλει καύσιμα.  Καταρχάς,  για αυτό προσπάθησα να εκταμιεύσουμε από το Υπουργείο άμεσα τα λεφτά που τους χρωστούσαμε. Είμαστε συνεπείς, απλώς, πρέπει να ξέρετε ότι  οι εταιρείες έχουν πολύ μεγάλη οικονομική δυσπραγία και είναι δύσκολο να μαζέψουν όλα τα δικαιολογητικά που χρειάζονται,  όπως είναι  για παράδειγμα η φορολογική ενημερότητα  κ.α.  Υπάρχει συγκεκριμένος τρόπος που πληρώνει το κράτος. Το κράτος, ξέρετε,  πληρώνει μόνο όταν έχεις φορολογική ενημερότητα,  αν  δεν έχεις φορολογική ενημερότητα – και αυτό δεν οφείλεται στο Υπουργείο Ναυτιλίας –  δεν σε πληρώνει. Εμείς,  μέσα σε δυο-τρεις  μέρες  ξεκαθαρίζουμε. Υπάρχει ένας περιορισμός. 

Σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική  χώρα  καθώς  και  για τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών.

ΥΝΑ, Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ :  Υπάρχει ένας περιορισμός  στον προϋπολογισμό και σε αυτές τις επιδοτήσεις των «άγονων γραμμών» και κάνουμε ένα επανασχεδιασμό, ώστε τουλάχιστον, να υπάρχει μία απρόσκοπτη συγκοινωνία. Υπάρχουν προβλήματα και υπάρχουν και πάρα πολλά.  Γιατί,  όντως,  βλέπουν οι νησιώτες μας  να αλλάζει ο χάρτης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.  Δεν μπορούμε, όμως  να κάνουμε κάτι διαφορετικό στα στενά οικονομικά πλαίσια που έχουμε. Δεν υπάρχουν τα λεφτά που υπήρχαν  πριν.  Το ζήτημα δεν είναι μόνο η σύνδεση με την Αθήνα. Μην ξεχνάτε ότι υπάρχει και η ενδονησιωτική  σύνδεση,  την οποία εξετάζουμε και θέλουμε να την ενισχύσουμε και υπάρχει  και η σύνδεση με άλλες περιοχές τις χώρας. Όπως στα νησιά του Βορείου Αιγαίου, υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης τους με την Βόρεια Ελλάδα -που υπάρχουν και παραδοσιακές οικονομικές σχέσεις. Μην ξεχνάτε ότι στην Καβάλα κυκλοφορούν τα μισά προϊόντα της Λήμνου. Υπάρχουν σήμερα δρομολόγια τα οποία τα βάλαμε σε άλλες εποχές και  τα πληρώνουμε ακριβά μέχρι και σήμερα γιατί είναι μακροχρόνιες συμβάσεις. Αυτές τις  μακροχρόνιες συμβάσεις θέλουμε να τις αλλάξουμε, να αξιοποιήσουμε όλα  αυτά τα χρήματα για να εξυπηρετήσουμε και άλλες περιοχές.  Εκεί πάνω γίνεται ένας διάλογος.  Υπάρχουν δύο ή τρεις συνδέσεις που μας τρώνε περίπου το  30 % του προϋπολογισμού μας και μετά βίας εξυπηρετούν  δύο με τρεις χιλιάδες επιβάτες ετησίως.

Αναφορικά με το ξένο επενδυτικό ενδιαφέρον για τα  ελληνικά λιμάνια και τις μαρίνες,  καθώς και για την επιβολή νέων φόρων σε περίπτωση  μη επιτυχίας του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

ΥΝΑ, Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Ψάχνουμε επενδυτές για την χώρα και είναι γεγονός,  ότι τα λιμάνια,  ίσως είναι η πιο ελκυστική επένδυση που μπορεί να κάνει κάποιος στην Ελλάδα. Έχουμε μια στρατηγική συμμαχία με την COSCO στον Πειραιά την οποία προσπαθούμε να εξελίξουμε, να διευρύνουμε.   Παράλληλα, προσπαθούμε  να προχωρήσουμε και στην αποκρατικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, ώστε να καλύψουμε  τον στόχο  που έχει τεθεί για το 2014, που είναι  450 εκατομμύρια ευρώ  και τα οποία θα πρέπει να βρεθούν από τα λιμάνια. Φιλοδοξούμε να τα βρούμε αυτά τα χρήματα.  Γιατί, ακριβώς  όπως είπα και στην Τρόικα, εγώ δεν θέλω, να πάω στους συμπολίτες μου και να πω: «Ξέρετε δεν  καταφέραμε να αποκρατικοποιήσουμε και άρα να βάλουμε άλλους φόρους». Είμαι κάθετα αντίθετος στην λογική των νέων φόρων και είμαι κάθετα υπέρ της λογικής της  αξιοποίησης της περιουσίας μας. Ναι,  μόνο, ελληνικές θέσεις εργασίας  δημιουργούνται από την αξιοποίηση των λιμανιών.  Ήδη στο λιμάνι του Πειραιά, οι εργαζόμενοι που βρίσκονται εκεί είναι Έλληνες. Δεν έγινε καμιά απόβαση Κινέζων εργαζομένων όπως έλεγαν κάποιοι,  Έλληνες δουλεύουν.  Και μάλιστα Έλληνες οι οποίοι αμείβονται πολύ καλύτερα απ’ ότι  αμείβονται  οι άλλοι  που δουλεύουν σε παραπλήσιες Υπηρεσίες. 

Σχετικά με το yachting και το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις  ελληνικές μαρίνες.

ΥΝΑ, Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ : Δυστυχώς,  το yachting,  τα τελευταία τέσσερα -πέντε χρόνια, έχει αποτελέσει το στόχαστρο της δημόσιας κριτικής  αλλά και του Υπουργείου Οικονομικών. Όποιος ήταν σκαφάτος,  ήταν οιονεί   φοροφυγάς  και τον κυνηγούσαμε  μέχρι θανάτου και λέγαμε: «Να πληρώσουν οι σκαφάτοι τη ζημιά». Τι συνέβη; Έφυγαν σκάφη από την Ελλάδα.  Θα σας  πω όμως,  ότι  το  σκάφος δημιουργεί  περίπου  τρεις θέσεις  εργασίας στην ξηρά  και μας ενδιαφέρει,   επίσης, επειδή  δημιουργεί ένα παράπλευρο εισόδημα στη χώρα πάρα πολύ σημαντικό.  Εμείς,  πάμε να κάνουμε μια διοικητική διευκόλυνση στα σκάφη αναψυχής  και θα επιβάλλουμε  ένα τέλος πλόων. Το οποίο  θα είναι ένα τέλος κυκλοφορίας για όποιον χρησιμοποιεί τις θάλασσες μας,  θα  είναι  λογικό  και θα είναι και γι αυτούς που θα έχουν  τα σκάφη τους εδώ,  αλλά και  για  όσους μας επισκέπτονται.   Από  εκεί και πέρα, οφείλουμε,   να διευκολύνουμε όλες τις διαδικασίες για να έρθουν  σκάφη στη χώρα. Δεν  μπορεί  η Ιταλία να φιλοξενεί εκατόν τριάντα  χιλιάδες  σκάφη  και  εμείς  μόλις  δεκαεπτά χιλιάδες. Μάλιστα,  λιγότερα,  κατά το ήμισυ συγκριτικά από παλιά που ήταν 25- 27 χιλιάδες σκάφη. Και συζητάμε για τα μεγάλα που δημιουργούν και τις  θέσεις εργασίας και το παραπάνω εισόδημα.  Γι’ αυτό  και βλέπουμε υποδομές που είναι ακριβές,  που κοστίζουν ακριβά για να κατασκευαστούν και δεν είναι γεμάτες.  Αυτές θέλουμε να τις γεμίσουμε. Θέλουμε  τα σκάφη να ξεχειμωνιάζουν εδώ. Θέλουμε  ο Ευρωπαίος,  αντί να βάζει σημαία “Marshal Islands” ή οποιαδήποτε εξωτικού προορισμού,  να βάζει Ελληνική σημαία.  Θέλουμε να κάνουμε ανταγωνιστική την Ελληνική σημαία.

Αναφορικά με τις συζητήσεις και τις  διαπραγματεύσεις με  την Τρόικα, και αν μπορεί κανείς να προβάλει  αντιρρήσεις, αντιστάσεις. Και στο αν θα πρέπει η Ελληνική Κυβέρνηση να αλλάξει στάση.

ΥΝΑ, Μ. ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ: Λέμε και όχι. Είναι μια διαρκής διαπραγμάτευση με την Τρόικα. Νομίζω,  ότι  αυτή  τη στιγμή είναι η περίοδος κατά  την οποία,   μάλλον από την Τρόικα  δεν αισθανόμαστε αυτήν την πίεση που είχαν όλοι  προδιαγράψει ότι θα αισθανθούμε.  Έχουμε πετύχει τον βασικό μας στόχο,  που είναι το πρωτογενές πλεόνασμα  και  προχωράμε.  Έχουμε κάνει πολλές αλλαγές στο δημόσιο, έχει τρέξει αυτή η κυβέρνηση πράγματα που δεν έτρεξαν τα προηγούμενα χρόνια του Μνημονίου. Μόνο το καθεστώς κινητικότητας και όλες οι γραφειοκρατικές ελαφρύνσεις τις οποίες προσπαθούμε να περάσουμε και οι αλλαγές είναι στη σωστή κατεύθυνση. Δεν είναι σήμερα η Τρόικα της ίδιας μορφής, με αυτή  που ήταν πριν ένα χρόνο. Γιατί έχουμε πετύχει τον βασικό μας στόχο, από εκεί και πέρα,  δεν μπορώ να σας πω ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν καλά,  αν μπούμε πάλι στη λογική του «λεφτά υπάρχουν». Άκουσα προχθές τον κύριο Τσίπρα να υπόσχεται τα πάντα σε όλους. Αυτός είναι ένας πολιτικός παραλογισμός.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.