
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Δριμεία επίθεση εξαπέλυσε για άλλη μία φορά ο Γερμανός οικονομολόγος και ένας εκ των σοφών, Peter Bofinger, κατά της πολιτικής λιτότητας που επιβάλλει η Γερμανία, σε ομιλία του στις Βρυξέλλες επισημαίνοντας επακριβώς τα λάθη της πολιτικής που ακολουθείται, τα οποία όπως εμείς αλλά και η Παγκόσμια οικονομική κοινότητα συνέχεια επισημαίνουμε, αλλά έχει τη σημασία του να προέρχεται εκ των έναν από τους σοφούς.
Επέκρινε έντονα τις πολιτικές λιτότητας, αναφέροντας ότι έχουν αποτύχει πλήρως όπως αποδεικνύει περίτρανα η διαρκής αύξηση του δημόσιου χρέους στις χώρες που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικές δυσκολίες.
Το αποτέλεσμα των πολιτικών λιτότητας είναι ως εκ τούτου το βάθεμα της ύφεσης, η έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, η έλλειψη τραπεζικού δανεισμού προς τις επιχειρήσεις, η συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας και πάνω από όλα η ανεργία.
Ο ίδιος αντιπαρέβαλε την Ευρωζώνη με τις ΗΠΑ τονίζοντας ότι και στις 2 περιπτώσεις, το 2008 παρατηρήθηκε η ίδια τραπεζική κρίση, την οποία οι ΗΠΑ αντιμετώπισαν με πολιτική νομισματικής χαλάρωσης με αποτέλεσμα σήμερα να έχουν πολύ μικρότερη ανεργία και καλύτερους δημοσιονομικούς δείκτες από περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης.
Ταυτόχρονα επικαλέστηκε και το παράδειγμα της Ιαπωνίας και τόνισε ότι η Γερμανική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία το χρέος δεν αντιμετωπίζεται μέσω της δημιουργίας ελλειμμάτων στον προϋπολογισμό, άρα αύξηση του χρέους, είναι εντελώς εκτός πραγματικότητας, αφού αγνοεί τη βασική αρχή της μακροοικονομικής θεωρίας ότι σε περιόδους ύφεσης απαιτείται αύξηση των δημοσίων δαπανών και όχι συρρίκνωση τους.
Συνεχίζοντας επισήμανε ότι η εφαρμογή της λιτότητας στα κράτη με δημοσιονομικά προβλήματα έγινε με έντονο και γρήγορα τρόπο, όπως άλλωστε συμφωνεί και το ΔΝΤ, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, και τώρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει περισσότερο χρόνο για μείωση των ελλειμμάτων αλλά το πρόβλημα δεν είναι ο χρόνος αλλά η ίδια η συνταγή.
Σχετικά με τη στάση της Γερμανίας, δήλωσε ότι η κοινή γνώμη στη Γερμανία δεν κατανοεί ότι η κρίση στην Ευρωζώνη απειλεί άμεσα τη Γερμανική οικονομία η οποία βασίζεται στις εξαγωγές και η μόνη περίπτωση να υποχωρήσει η Γερμανίδα Καγκελάριος στις θέσεις περί λιτότητας, είναι η κρίση να επεκταθεί και στην ίδια την Γερμανία.
Σε μία ομιλία του ο Bofinger περιέγραψε αυτά που επισημαίνουμε στις ανασκοπήσεις τουλάχιστον τα τελευταία 2 χρόνια αλλά και αυτά που βιώνουμε σαν κράτος μέλος της Ευρωζώνης και σαν Ευρωζώνη στο σύνολο της και τα οποία επιβεβαιώνονται από τους αρνητικούς δημοσιονομικούς και μακροοικονομικούς δείκτες. Στις ΗΠΑ, τα τελευταία στοιχεία ήταν θετικά, με τις νέες θέσεις εργασίας να ενισχύονται και τις νέες αιτήσεις για επίδομα ανεργίας να μειώνονται, τις κατασκευαστικές δαπάνες να αυξάνονται και τον μεταποιητικό PMI του Ιουνίου να είναι υψηλότερος των εκτιμήσεων στις 50,9 μονάδες από 49 τον Μάιο.
Στην Κίνα, σε χαμηλό εννέα μηνών ο PMI υπηρεσιών τον Ιούνιο, στις 53,9 μονάδες από 54,3 τον Μάιο, καθώς επιβραδύνθηκε η κατασκευαστική δραστηριότητα, ένδειξη ότι η οικονομία επιβραδύνεται. Η οικονομία της Κίνας αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 7,6% το β’ εξάμηνο, αλλά οι κίνδυνοι από τα δάνεια της αυτοδιοίκησης, που επανειλημμένως έχουμε επισημάνει στο παρελθόν, την καθυστέρηση στην αύξηση των κρατικών εσόδων, τη μειωμένη ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών και τη βιομηχανία, διατηρούνται και ενισχύονται.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Στο 8,2% διαμορφώθηκε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα τον Σεπτέμβριο εφέτος, έναντι 9,7% τον Σεπτέμβριο 2024 και του αναθεωρημένου προς τα πάνω 8,2%…

Τα πλοία του παγκόσμιου στόλου που υπόκεινται σε κυρώσεις εξακολουθούν να πληθύνονται με αμείωτους ρυθμούς, με τη μέση ηλικία τους μάλιστα να ξεπερνά τα…

Η υιοθέτηση συστημάτων δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου παραμένει ως ένας παράλληλος μηχανισμός μείωσης εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας στα υπάρχοντα πλοία να μειώσουν…

Με την ενεργειακή θωράκιση της Κίνας να αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πεκίνου, ευοίωνα διαφαίνονται τα «μηνύματα» από την εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου. Σύμφωνα με…

Η επέκταση της CMA CGM στη λιμενική βιομηχανία βαίνει με αμείωτο ρυθμό, με τον γαλλικό κολοσσό των logistics να «ρίχνει δίχτυα» στο Μαρόκο. Συγκεκριμένα,…

Εν μέσω θολών προοπτικών για την επόμενη ημέρα του κλάδου των μεταφορών, η ζήτηση για επιβατικές αερομεταφορές καταγράφει «υψηλές πτήσεις». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Hapag-Lloyd, με τον γερμανικό κολοσσό να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου…

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία υποδομών ελλιμενισμού mega yatchs στην Κέρκυρα. Το έργο δύναται να αναδείξει το νησί του Ιονίου στο εξωτερικό ως έναν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ