
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απεφάνθη ότι η ελληνική ενίσχυση ύψους 113,9 εκατ. ευρώ ενός έργου υποδομής 120 εκατ. ευρώ στο λιμάνι
του Πειραιά συνάδει με τη νομοθεσία της ΕΕ σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις. Ειδικότερα, το έργο θα προωθήσει περαιτέρω τους
στόχους της πολιτικής μεταφορών και τη συνοχή της ΕΕ, χωρίς αθέμιτη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην εσωτερική αγορά.
Τον Σεπτέμβριο του 2012, η Ελλάδα κοινοποίησε σχέδια για στήριξη επενδυτικού έργου από τον ΟΛΠ, τον Οργανισμό Λιμένος
Πειραιώς, με σκοπό να επεκταθεί η υφιστάμενη υποδομή για κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Πειραιά κατά δύο σταθμούς υποδοχής. Το έργο συγχρηματοδοτείται από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ με ποσό ύψους 96,9 εκατ. ευρώ.
Το έργο θα βελτιώσει την εκμετάλλευση των υπηρεσιών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά και θα στηρίξει την περιφερειακή ανάπτυξη με τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας μέσω των επιβατών, των πληρωμάτων και των εταιρειών που θα προσελκύσει. Η Ελλάδα διεξήγαγε ενδελεχή ανάλυση κόστους-ωφέλους από την οποία φαίνεται ότι τα έσοδα
που θα προκύψουν για την Λιμενική Αρχή από τη χρήση υποδομής κατά τα επόμενα 20 χρόνια θα είναι ανεπαρκή για την κάλυψη των επενδυτικών δαπανών. Συνεπώς, το έργο δεν θα κατασκευαζόταν αν δεν υπήρχε δημόσια χρηματοδότηση.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η δημόσια χρηματοδότηση ύψους 113,9 εκατ. ευρώ για το έργο περιορίζεται στο έλλειμμα χρηματοδότησης που εντοπίστηκε στην μελέτη. Η χρηματοδότηση είναι συνεπώς αναγκαία για να υπάρξει το έργο και παραμένει περιορισμένη στο
ποσό που είναι αυστηρώς αναγκαίο για την υλοποίηση των στόχων του.
Τέλος, οι πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και του εμπορίου μεταξύ των κρατών μελών από τη δημιουργία πρόσθετων δυνατοτήτων στο λιμάνι του Πειραιά είναι σχετικά περιορισμένες, λόγω του ότι το λιμάνι του Πειραιά θα εξακολουθήσει να έχει σχετικά χαμηλό μερίδιο στην κίνηση κρουαζιερόπλοιων στη Μεσόγειο. Τα θετικά αποτελέσματα του έργου για την αγορά κρουαζιέρας της Μεσογείου και στον τομέα της περιφερειακής ανάπτυξης υπερτερούν σαφώς έναντι πιθανών στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που προκαλούνται από την ενίσχυση.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το έργο είναι σύμφωνο με το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο γ) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ) που επιτρέπει τη χορήγηση ενισχύσεων για την ανάπτυξη ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό δεν επηρεάζει τις συναλλαγές και τον ανταγωνισμό.
Ιστορικό πλαίσιο
Η δημόσια χρηματοδότηση των επενδυτικών έργων υποδομών υπόκειται στους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις σε περίπτωση που η υποδομή προορίζεται για εμπορική εκμετάλλευση (βλ. απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου της ΕΕ του Μαρτίου
2011, συνεκδικασθείσες υποθέσεις T-443/08 και T-455/08 ). Ως εκ τούτου, τα εν λόγω έργα θα πρέπει να κοινοποιούνται στην Eπιτροπή για προηγούμενη έγκριση.
Η μη εμπιστευτική εκδοχή της απόφασης θα δημοσιευθεί με αριθμό υπόθεσης SA.35418 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων του δικτυακού τόπου της ΓΔ Ανταγωνισμού αφ’ ης στιγμής διευθετηθούν τυχόν ζητήματα απορρήτου. Νέες δημοσιεύσεις αποφάσεων για κρατικές ενισχύσεις στο Διαδίκτυο και στην Επίσημη Εφημερίδα αναρτώνται στο εβδομαδιαίο ηλεκτρονικό δελτίο State Aid Weekly e-News.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Έντονη είναι η ανησυχία στους κλάδους της παραγωγικής βιομηχανίας της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με ΜΜΕ από την ασιατική χώρα, οι ΗΠΑ απαίτησαν από τη…
Τα εννέα νέα shuttle tankers του Ομίλου Τσάκου θα ενσωματώσουν προηγμένα συστήματα ναυτικής τεχνολογίας της Kongsberg Maritime. Συγκεκριμένα, η Kongsberg Maritime επελέγη από τη…
Η παγκόσμια μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών βρίσκει στην αμμωνία έναν υποσχόμενο σύμμαχο. Η ναυτιλιακή τεχνολογία εισέρχεται πλέον σε μια εποχή, με την κατασκευή…
Με τεχνολογικό επίκεντρο το προηγμένο σύστημα HiNAS Control της Avikus, η Hyundai Glovis προχωρά στην πρώτη εκτεταμένη εφαρμογή αυτόνομης ναυσιπλοΐας στον στόλο των πλοίων…
Άνοδο 5,2% καταγράφει η επιβατική κίνηση, για το α΄ εξάμηνο του 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό…
Νέους σκοπέλους συναντά η Αίγυπτος στο μέτωπο της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς ένας σημαντικός αριθμός φορτίων LNG που αναμένονταν τον Ιούλιο επαναπρογραμματίζονται για τον Αύγουστο.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ