
Στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο «Ανασυγκρότηση του υπουργείου Ναυτιλίας και άλλες διατάξεις», περιλαμβάνονται συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την ακτοπλοΐα. Διευκρινίζoνται τα ακόλουθα:
Α. Δεν καταργείται η ετήσια δρομολόγηση, δηλαδή η υποχρέωση για συγκοινωνιακή κάλυψη των νησιών όλο το χρόνο.
Με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις του νόμου 2932/2001 δεν αλλάζει το καθεστώς της δωδεκάμηνης δρομολόγησης των πλοίων. Η δρομολόγηση των πλοίων παραμένει ετήσια και διατηρείται η δυνατότητα διακοπής δρομολογίων για δύο μήνες για εκτέλεση εργασιών ετήσιας επιθεώρησης (δεκάμηνο), όπως ισχύει από το 2001. Η δυνατότητα διακοπής δρομολογίων πέραν του διμήνου θα παρέχεται μετά από γνώμη του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών και υπό την προϋπόθεση ότι οι συγκοινωνιακές ανάγκες της γραμμής θα καλύπτονται από λοιπά δρομολογημένα πλοία.
Ειδικά και μόνο για τα ταχύπλοα – επειδή αυτά είναι επιπλέον της βασικής συγκοινωνίας ώστε να εξυπηρετούν κυρίως την τουριστική κίνηση κατά τους θερινούς μήνες – προβλέπεται η δυνατότητα δρομολόγησής τους για διάστημα μικρότερο του έτους, το οποίο όμως, και πάλι, δεν μπορεί να είναι κατώτερο του τετραμήνου.
Β. Στα πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες λαμβάνονται μέτρα ώστε να σταματήσει ο αφελληνισμός.
Από τα τριάντα πλοία με ελληνική σημαία που δραστηριοποιούντο κατά το παρελθόν στην Αδριατική, σήμερα έχουν μείνει τέσσερα. Για να σταματήσει ο αφελληνισμός, που έχει οδηγήσει ναυτικούς στην ανεργία, στις διεθνείς γραμμές όπου ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα έντονος, προβλέπεται η δυνατότητα μείωσης της σύνθεσης πληρώματος μέχρι το όριο που θέτουν τα ελληνικά και διεθνή πρότυπα και η νομοθεσία για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, ώστε το ελληνικό πλοίο να αντεπεξέρχεται στον ανταγωνισμό. Επίσης, δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς όσον αφορά στο ωράριο ή γενικότερα στους όρους υπό τους οποίους εργάζεται το προσωπικό επί του πλοίου.
Γ. Η δυνατότητα μείωσης του προσωπικού των πλοίων παρέχεται μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο και αφορά μόνο στο προσωπικό γενικών καθηκόντων.
Στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές, και μόνο κατά τη χειμερινή περίοδο που η επιβατική κίνηση πέφτει κατακόρυφα, προβλέπεται η δυνατότητα περιορισμένης μείωσης μόνο του προσωπικού γενικών καθηκόντων (οικονομικοί αξιωματικοί, φροντιστές, βοηθοί φροντιστών, θαλαμηπόλοι, επίκουροι, μάγειροι, χυτροκαθαριστές). Δεν επιτρέπεται καμία μείωση στο προσωπικό που εκτελεί καθήκοντα που αφορούν στην ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και σε κάθε περίπτωση η σύνθεση παραμένει υψηλότερη των διεθνών απαιτήσεων ασφάλειας (SOLAS). Δεν αλλάζει τίποτα στο καθεστώς όσον αφορά στο ωράριο ή γενικότερα στους όρους υπό τους οποίους εργάζεται το προσωπικό επί του πλοίου.
Δ. Δεν καταργούνται οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Δεν υπάρχει καμία διάταξη για κατάργηση των ΣΣΕ. Στα ποντοπόρα πλοία, όπου εδώ και πολλά χρόνια η απασχόληση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων είναι σχεδόν μηδαμινή, προβλέπεται η σύναψη ατομικών συμβάσεων όταν δεν υπάρχει ΣΣΕ, με σκοπό την αύξηση της απασχόλησης. Επισημαίνεται ότι η σχετική διάταξη περιέχει ρητές ρυθμίσεις για τη διασφάλιση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των ναυτικών
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ