
Αυτά τα Χριστούγεννα οι ευχές μας, ως ναυτέλληνες, στρέφονται για μια ακόμα χρονιά στους 9.000 ναυτικούς που ταξιδεύουν με τα πλοία μας στις χειμωνιάτικες θάλασσες.Aπό το 1933 και μετά, όλες οι «χριστουγεννιάτικες» ευχές στις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών, τότε αποκλειστικά σε έντυπη μορφή, απευθύνονταν στους χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς που ταξίδευαν σε πολύμηνα (ενίοτε και πολυετή) ταξίδια μακριά από τις οικογένειές τους και τις ιδιαίτερες πατρίδες τους.
Φέτος η ευχή μας, δεν απευθύνεται μόνο στους ναυτικούς μας που υπερήφανα συνεχίζουν τη ναυτική μας παράδοση στα διεθνή λιμάνια της γης. Απευθύνονται σε όλους τους αξιωματικούς και στα πληρώματα που θα γιορτάσουν τα Χριστούγεννα μακριά από την οικογενειακή τους εστία αντιμετωπίζοντας, πιθανόν, φουρτούνες, τρικυμίες, χαρτούρα και γραφειοκρατία αλλά και… ελέγχουςPortStateControl!
Διότι στο καράβι, ακόμα και η ημέρα των Χριστουγέννων είναι εργάσιμη. Τα πλοία δεν ακινητοποιούνται όπως μια βιομηχανία ή ένα εμπορικό κατάστημα. Μια σκέψη που επαναλαμβάνουμε για τη νέα γενιά που μας διαβάζει με αμείωτο πια ενδιαφέρον.
Η δική μας ευχή όμως πάει παρά πέρα. Σε ένα χρόνο οι 16.000 σημερινοί Έλληνες ναυτικοί να είναι 100.000.
Η πρόσφατη σκέψη- πρόταση του προέδρου της ΕΕΕ να λάβει σάρκα και οστά δηλαδή.
Πως θα γίνει αυτό θα μου πείτε;
Με δύο παραμέτρους: Με την επανεξέταση και δημιουργία νέων Συλλογικών Συμβάσεων που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες της διεθνούς αγοράς εργασίας για τα κατώτερα πληρώματα αλλά και τη δέσμευση ως προς την υποστήριξη των εφοπλιστικών οίκων προς τους Έλληνες ναυτικούς (σπουδαστές, αξιωματικούς και κατώτερα πληρώματα).
ΠΝΟ και ΕΕΕ, με την αποφασιστικότητα του ΥΝΑ βρήκαν μια μέση οδό για το θέμα της έκτακτης «εισφοράς» προς τις διαχειρίστριες εταιρείες: μια εισφορά που θα επικουρήσει την πολυπαθούσα ναυτική εκπαίδευση αλλά και θα αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για τους νέους σπουδαστές που δεν έβρισκαν εύκολα θέσεις για εκπαιδευτικά μπάρκα.
Εάν επανεξετασθεί το θέμα της συλλογικής σύμβασης για τα κατώτερα πληρώματα, με ρεαλιστικές προτάσεις και εισηγήσεις θα δοθεί μια διέξοδος για τους χιλιάδες (πλέον) νέους και άνεργους της ελληνικής επαρχίας.
Οι ατομικές συμβάσεις που ήδη θεωρούνται μια πρώτη λύση ως προς την επίλυση του θέματος αυτού- σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο- είναι στο σωστό δρόμο αλλά φοβούμαστε ότι μπορούν να υποκρύψουν «σκοτεινές και απρόβλεπτες» παγίδες ναυτεργατικού δικαίου.
Ευχή μας, να δράσουμε με ομόνοια και σεβασμό στους κόπους όλων όσων έχτισαν τη ναυτική μας παράδοση τόσους αιώνες.
Στις εθνικές (οικονομικές και κοινωνικές) κρίσεις ο νέος Έλληνας έβρισκε τη σωτηρία του στη θάλασσα. Σήμερα με τα σύγχρονα πλοία μας, με τις υψηλές τεχνολογίες στα ναυτιλιακά γραφεία μας και τη βελτίωση της καθημερινότητας του ναυτικού μπορούμε να ξαναγίνουμε ένα μεγάλο ναυτικό έθνος. Φτάνει να το πάρουμε όλοι μαζί απόφαση ότι ο ένας έχει ανάγκη των άλλον.
Καλά Χριστούγεννα σε όλους.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών

Ένοπλοι επιτέθηκαν σήμερα σε δεξαμενόπλοιο στα ανοικτά των ακτών της Μογκαντίσου, πυροβολώντας εναντίον του πλοίου αφού προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό, στο πρώτο φερόμενο…

Εξ αφορμής της επικείμενης δημοσίευσης του STIP – Σχεδίου Επενδύσεων για Βιώσιμες Μεταφορές, η A4E και η European Shipowners | ECSA επαναλαμβάνουν το αίτημά…

Η WIMA διοργανώνει για δεύτερη συνεχή χρονιά την Έκθεση Εταιρειών & Ημερίδα Περιναυτιλιακού Ενδιαφέροντος, μετά την ιδιαίτερα επιτυχημένη πρώτη διοργάνωση, η οποία έτυχε θερμής…

Το 2025 έχει αποτελέσει μέχρι στιγμής έτος με σημαντικές γεωπολιτικές αναταράξεις, υπενθυμίζοντας εκ νέου τον αντίκτυπο των εξωτερικοτήτων στο διεθνές ναυτιλιακό στερέωμα. Ως εκ…

Η Ινδία κάνει ένα φιλόδοξο τεχνολογικό άλμα προς την ενεργειακή ανεξαρτησία και τη βιωσιμότητα, αναπτύσσοντας νέας γενιάς μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, ισχύος 200 MW. Η…

Σε στρατηγικές κινήσεις ανανέωσης του στόλου της προχώρησε πρόσφατα η ναυτιλιακή εταιρεία Yang Ming, με έδρα την Ταϊβάν. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία, που δραστηριοποιείται…

Εν μέσω συθέμελων γεωπολιτικών και εμπορικών μεταβολών, η αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει ανθεκτική, καθώς εισέρχεται στην τελική ευθεία του έτους. Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη…

Οριστική φαίνεται να είναι η αλλαγή σελίδας για τα ελληνικά ναυπηγεία, τα οποία, ύστερα από περισσότερα από δέκα χρόνια στασιμότητας, παρουσιάζουν πλέον σαφή σημάδια…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ