
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Σε ελεύθερη πτώση δείχνει να βρίσκεται ο δείκτης BDI τις τελευταίες 12 ημέρες και συγκεκριμένα από τις 29 Νοεμβρίου όπου έχει καταγράψει ένα αρνητικό σερί σπάζοντας όχι μόνο το ψυχολογικό όριo των 1,000 μονάδων αλλά ακόμη και των 800 μονάδων.
Για την ακρίβεια, τη Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου, ο BDI, έκλεισε στις 766 μονάδες δηλαδή με απώλεια περίπου 21% από την προηγούμενη εβδομαδιαία ανασκόπηση. Για άλλη μία φορά ο συνήθης ύποπτος για την πτώση αυτή ήτανε τα Capes αφού οι υπόλοιποι επιμέρους δείκτες δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες μεταβολές. Συγκεκριμένα ο δείκτης των Capes (BCI) μέσα σε μία εβδομάδα έχασε 23,5% από τις 1,832 στις 1,403 μονάδες.
Η πτώση του δείκτη των Capes, αντιστοιχεί περίπου σε 50% μείωση στον μέσο όρο των ημερησίων εσόδων τους, αφού τα ημερήσια έσοδα την προηγούμενη εβδομάδα ήτανε $ 12,066 ενώ τη Δευτέρα ήτανε στα $ 6,239 την ημέρα, επίπεδο που είναι χαμηλότερο από το Break Even Point των λειτουργικών εξόδων τους.
Όπως έχουμε επισημάνει, η ναυλαγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με τον ενδογενή παράγοντα της υπέρ-προσφοράς τονάζ/πλοίων, παρά τη θετική πορεία του τομέα των διαλύσεων, αλλά και τον εξωγενή παράγοντα της Παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης και του Παγκόσμιου εμπορίου όπου για το 2012 η ανάπτυξη του έχει αναθεωρηθεί πτωτικά στο 2,5% δεδομένου ότι ο μέσος όρος ανάπτυξης του της τελευταίας 20ετίας είναι στο 5%.
Μετρώντας ελάχιστες εργάσιμες ημέρες μέχρι το νέο έτος, όλα δείχνουν ότι η ναυλαγορά θα συνεχίσει να κινείται πτωτικά και αναμένεται να δούμε αν θα σπάσει και το χαμηλό των 647 μονάδων που σημειώθηκε φέτος στις 3 Φεβρουαρίου.
Όλα τα μακροοικονομικά στοιχεία συνηγορούν ότι η οποιαδήποτε «βοήθεια» στη ναυλαγορά το 2013 θα προέλθει για άλλη μία φορά από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες και ιδιαίτερα από την Κίνα όπου οι τελευταίες αναλύσεις κάνουν λόγο για αυξημένη ζήτηση εμπορευμάτων την επόμενη χρονιά.
Ιδιαίτερα για τις εισαγωγές Iron Ore εκτιμάται ότι θα υπάρχει μία αύξηση της τάξης των 4 εκ. τόνων μηνιαίως από την Κίνα, μεταφραζόμενη σε ετήσια αύξηση 7,5% από 6,4% το 2012.
Ταυτόχρονα η Ινδία το 2013 όπως όλα δείχνουν θα είναι εξαρτώμενη από εισαγωγές Iron Ore καθώς η παραγωγή της από 250 εκ. τόνους πριν 2 χρόνια μειώθηκε στους 170 εκ. τόνους λόγω της παύσης εργασιών αρκετών ορυχείων.
Επίσης η Ινδία και συγκεκριμένα η Adani Group προέβη σε μία τεράστια επένδυση σε ορυχεία Coal της Αυστραλίας ύψους $ 10 δισ. στην περιοχή στην περιοχή Galilee του Queensland για εξόρυξη μεγάλων ποσοτήτων προς εξαγωγή στην Ινδία, οι οποίες όμως είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν το 2016.
Κλείνοντας να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της UNCTAD, η Ελλάδα διατηρεί την πρωτοπορία στην παγκόσμια ναυτιλία αν και τα τελευταία χρόνια το μερίδιο της είναι ελαφρά μειωμένο.
Συγκεκριμένα, η Ελληνική εμπορική ναυτιλία κατέχει την πρώτη θέση με βάση τη μεταφορική ικανότητα (DWT) με δεύτερη την Ιαπωνία.
Ειδικότερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 3.321 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 224.051.881 DWT και κατέχουν μερίδιο 16,10% στον παγκόσμιο στόλο, ο οποίος αποτελείται από 46.901 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 1.518.109.503 DWT.
Στη 2η θέση βρίσκεται ή Ιαπωνία, στην 3η ή Γερμανία, στην 4η ή Κίνα και στην 5η ή Νότιος Κορέα.
Χωρίς τίποτα το συνταρακτικό και αυτή την εβδομάδα ο ρυθμός των αγοραπωλησιών σε όλους τους τύπους των πλοίων.
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα Panamax, το ‘IKAN BAYAN’ 75.777 DWT (2005 – Sanoyas) πουλήθηκε σε Έλληνες περίπου στα $ 15,5 εκ και το ‘PEGASUS ISLAND’ 77.380 DWT (2002 – Mitsui) πουλήθηκε στα $ 12,2 εκ.
✏Στα Handymax, το ‘SELANDIA’ 48.139 DWT (1996 – Stocznia Gdansk) αγοράστηκε στα υψηλά $ 6,5 εκ. και το ‘YOU XUAN’ 43.697 DWT (1990 – Tsuneishi Zosen)
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏Στα Products, το ‘LADY OZGE’ 6.100 DWT (2011 – Hyundai Himsen) πουλήθηκε στην Ditas Shipping στα $ 14 εκ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ